Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Aby schopnosti nezakrněly

  10:00aktualizováno  10:00
O sobní rozvojový plán má podpořit růst každého zaměstnance, a je proto v určité formě vhodný pro malé i velké firmy s různým podnikatelským záměrem, které však spojuje zájem o zaměstnance a jejich rozvoj.

Cílem rozvojového plánování je vést lidi k vyšším výkonům i spokojenosti, a zabránit tak nežádoucí fluktuaci. Jeho podstatou je hodnocení zaměstnance z hlediska plnění stanovených výkonových cílů a plánování jeho dalšího osobního i profesního rozvoje (postup v hierarchii, prohlubování odbornosti, zisk dalších odborných dovedností).

Jaká je role manažera v tvorbě osobního plánu?

  • Vytváří pro členy svého týmu systém osobního plánování
  • Udržuje systém osobního plánování v "běhu"
  • Stanovuje se zaměstnancem výkonové a rozvojové cíle, pomáhá jim v jejich naplňování
  • Pravidelně hodnotí členy týmu
  • Stanovuje role členů týmu
  • Vede tým k vyšším výsledkům.

Jak by měl postupovat manažer v případě, že chce zavést osobní rozvojový plán? Nejprve by si měl ověřit, zda zaměstnanci znají, sdílí a podporují firemní cíle. Teprve potom může se zaměstnancem stanovovat pravidelně jeho cíle v oblasti výkonu i rozvoje, v závislosti na potřebách společnosti. Zaměstnanec musí vědět, co konkrétně od něj manažer požaduje, kdy bude hodnocen, dokdy má své cíle splnit a v jaké kvalitě mají být výstupy. Manažer hodnotí individuální schopnosti a rozvojové možnosti každého zaměstnance - co může pro firmu udělat, co může firma udělat pro něj. Na základě hodnocení manažer směřuje zaměstnance k jeho cílům - sestavuje s ním plán osobního rozvoje a vytváří plán následovnictví ve firmě.

Manažer tedy kontroluje a hodnotí zaměstnance z hlediska:

  • Osobního rozvoje a růstu, ale i
  • Výsledků jejich práce
  • Naplňování hodnot a vizí firmy
  • Dodržování stanovených a odsouhlasených týmových pravidel
  • Rozvojových možností zaměstnance

Lhát v životopise se nevyplácí.
Více ZDE.

Manažer na základě pravidelného hodnocení plánuje osobní rozvoj zaměstnance. Nominuje jej na školení - stanovuje s ním cíle, kterých má po návratu ze školení dosáhnout, a hodnotí, jak využívá tohoto vzdělání v praxi. Současně plánuje jeho růst ve firmě, odměňování či jeho propouštění. V malých firmách, které nemají dostatek finančních prostředků na rozvoj svých zaměstnanců, je možné rozvíjet je pomocí vnitřního systému vzdělávání, při kterém si kolegové předávají cenné zkušenosti.

Právě zájem o rozvoj a vzdělávání zaměstnanců pomůže zvýšit pravděpodobnost toho, že váš zaměstnanec neodejde za lepším, což si mnoho firem neuvědomuje a bojí se do zaměstnance zainventovat.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Koncentrace virtuálních sídel v Praze.
Virtuální kanceláře: kdo je využívá a kdo zneužívá

Za pár set korun měsíčně mohou podnikatelé získat sídlo firmy v centru Prahy. Jenže tolik oblíbené virtuální kanceláře mohou někdy firmám ubrat na prestiži....  celý článek

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.