Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejčastější argumenty, kterými obchodníci zametají reklamace pod stůl

aktualizováno 
Pořídit si chytrý telefon nebývá zpravidla nejlevnější záležitost. Paradoxní přitom je, že reklamace mobilních telefonů patří v Česku k nejproblematičtějším. Obchodníci při nich často používají nejrůznější argumenty, nejčastěji typu: „Zboží jste si poškodili sami!“

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Prodejci při neuznání reklamace velmi často uvádějí, že se porucha nevtahuje na záruku, jelikož byla způsobena nevhodnou manipulací se zbožím. Ale mnohdy je to jen výmluva, aby prodejce nemusel hradit náklady na opravu,“ popisuje situaci advokát Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, která spotřebitelům pomáhá řešit spory s obchodníky.

Tyto praktiky některých obchodníků potvrzuje i Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTest: „Můžeme potvrdit, že nejčastějším důvodem pro zamítnutí reklamace je argument mechanického poškození zboží spotřebitelem.“

Zaklínadlo typu: „Zboží jste si poškodili sami!“ používají prodejci i u další elektroniky, jako jsou notebooky či televizory, ale také při zamítnutí reklamací nábytku či sedaček. Počítají přitom s tím, že se zákazníci nebudou umět bránit, nebo je otráví tak, že reklamaci nakonec vzdají.

Závada se neprojevila, není co reklamovat

„Velice často také prodávající reklamaci uzavře s tím, že se vada na zboží vůbec neprojevila. Proto doporučujeme vždy telefon při předání k reklamaci přímo na prodejně před některým pracovníkem přezkoušet a nechat si o tom do reklamačního protokolu zapsat záznam. Prodávající se v takovém případě bude muset vytýkanou vadou zabývat a řádně ji posoudit,“ doporučuje právník Lukáš Zelený.

„Řešili jsme třeba případ klientky, jejíž mobil se samovolně vypínal, a proto jej u výrobce reklamovala. Po necelém měsíci jí však přišlo vyrozumění, že se závada při reklamaci neprojevila, a reklamace se tedy neuznává. Problém samozřejmě u přístroje přetrvával i nadále. Klientka se proto musela obrátit na znalce, který závadu telefonu potvrdil,“ popisuje právník Petr Novák.

Spor už nemusí končit u soudu

Vyhrocený spor zákazníka s obchodníkem přitom už nemusí vždy končit u soudu. Jednou z možností je mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, které funguje pod hlavičkou České obchodní inspekce přesně jeden rok, tedy od 1. února 2016. Během roku přijala ČOI už více než 2 600 žádostí.

Fakta

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů:

  • Podáno 2 664 žádostí o zahájení mimosoudního řešení sporů
  • 580 žádostí bylo úspěšně ukončeno dohodou obou stran.
  • 668 žádostí bylo ukončeno uplynutím lhůty (strany k dohodě nedospěly).
  • 528 žádostí bylo odmítnuto ze strany ČOI.
  • Ostatní žádosti jsou v řešení.

zdroj: ČOI, k prosinci 2016

„Úspěšnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je větší, než jsme čekali. Pomohli jsme už téměř šesti stovkám spotřebitelů k úspěšnému ukončení jejich sporů s podnikateli dohodou. Je vidět, že systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů má smysl,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.

Až v 80 procentech případů žádají o pomoc lidé, kterým obchodník reklamaci zamítl. „V drtivé většina (cca 60 %) jde o zamítnuté reklamace bot,“ dodává Fröhlich.

S častými spory o reklamovanou obuv se setkává i advokát Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz. „Prodejce často tvrdí, že závada je způsobena běžným opotřebením, a tudíž se nejedná o záruční vadu,“ říká advokát.

„K úspěšnému řešení sporu je v takových případech třeba, aby byl spotřebitel schopen oprávněnost reklamace doložit znaleckým posudkem. A to zejména v případech, kdy je reklamace uplatněna více než šest měsíců od převzetí zboží,“ dodává mluvčí ČOI.

Co znamená nedodržení reklamační lhůty

Neféroví obchodníci zkoušejí i další finty, jak zamést reklamaci pod stůl. „Oblíbenou praktikou je také nutit spotřebitele, aby společně s reklamovanou nabíječkou odevzdali i mobilní telefon, i když je vada prokazatelně jenom na příslušenství, nebo naopak. Podobné podmínky mnohé spotřebitele od reklamace nadobro odradí. Něco takového si však nemusí nechat zákazník líbit,“ poznamenává právník Lukáš Zelený.

Čtěte také

Někteří obchodníci si podle stížností zákazníků nelámou hlavu ani s tím, že musí reklamaci vyřídit do určité doby. „Na vyřízení reklamace má prodejce 30 dní, nedodrží-li prodejce tuto zákonnou lhůtu, vzniká kupujícímu právo na odstoupení od kupní smlouvy. V takovém případě může kupující žádat vrácení kupní ceny zakoupené věci, nezáleží již na tom, jaký je výsledek reklamace,“ vysvětluje advokát Novák.

Dalším častým prohřeškem obchodníků je i to, že zákazníka na vyřízení reklamace neupozorní. Ani v tomto případě si to však zákazník nemusí nechat líbit. „K povinnosti vyřídit reklamaci ve 30denní lhůtě zahrnuje také informační povinnost obchodníka. Ten musí spotřebitele o vyřízení reklamace prokazatelně informovat například zasláním textové zprávy či e-mailu. Pokud tak neučiní, považuje se reklamační lhůta za marně uplynulou. Podle našich zkušeností činí tento požadavek obchodníkům značné problémy. V některých případech argumentují tím, že se spotřebitele kontaktovat alespoň pokusili, čímž učinili své povinnosti zadost. To, že naleznete v telefonu zmeškaný hovor, ale rozhodně nelze považovat za dostatečné,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Prodloužená záruka versus pojištění

V poslední době se množí i spotřebitelské stížnost na některé obchodníky, kteří odmítají vyřizovat reklamace zboží s prodlouženou zárukou (o případu čtěte zde). „Setkali jsme se také s případy, kdy prodejce v reklamě lákal na prodlouženou záruku, když však zákazník výrobek po dvou letech reklamoval, bylo mu sděleno, že se prodloužená záruka vztahuje pouze na určité modely, mezi které ten jeho nespadá,“ říká advokát Petr Novák. Jak dodává, prodejci u prodloužených záruk často argumentují tím, že se tato záruka vztahuje jen na určitou část výrobku, například na motor od sekačky, kdežto na ostatní součásti platí pouze záruka dvouletá.

DANĚ 2017

Průvodce formulářem daňového přiznání a tipy jak ušetřit: SPECIÁL NA TÉMA DANĚ

Jak správně vyplnit daňové přiznání a kde zjistit, jaká daňová zvýhodnění můžete uplatnit? VYPLNIT FORMULÁŘ ON-LINE

„U prodloužené záruky je třeba si pohlídat především její rozsah, neboť ten se může od té zákonné záruky velmi lišit. Prodávající není vázán výčtem ani hierarchií nároků a nemusí prodlouženou záruku vztáhnout na všechny druhy vad, které zákon vyjmenovává. Může tak výrazně omezit to, které vady bude do reklamace přijímat a jaké nároky spotřebiteli z uplatněné reklamace vzniknou. V rámci prodloužené záruky může prodávající například poskytovat výhradně bezplatnou opravu a nemusí spotřebiteli vůbec umožnit odstoupení od smlouvy či výměnu zboží. Cena za prodlouženou záruku tak nemusí vždy odpovídat její výhodnosti,“ upozorňuje vedoucí právního oddělení dTest.

Ale pozor. Místo prodloužené záruky často obchodníci nabízejí pojištění zboží a svým zákazníkům tak v reklamacích mohou udělat zmatek. „Setkáváme se s případy, kdy spotřebitelé nevědí, jestli mají na zboží prodlouženou záruku od konkrétního obchodníka, nebo zda uzavřeli pojistnou smlouvu. Jejich nároky se však mohou v závislosti na tom zásadně lišit,“ uzavírá Lukáš Zelený.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Proč měnit dodavatele energií v létě a neodkládat to na později

Ilustrační snímek

Kdo by v parném létě myslel na účty za plyn a elektřinu? Možná byste měli. I když je nová topná sezona daleko před...

Ostražitost Čechů při nakupování je velká. Víme, které obchody účtují správně

Ilustrační snímek

Možná jste to už zažili. Nakoupíte velký nákup, projdete očima účtenku a zjistíte, že namarkovaná cena u některé...

KVÍZ: Modrý mauritius nebo známka na pohled. Co o nich víte?

Ilustrační snímek

Modrý mauritius je bezesporu nejznámější známkou světa, tu ovšem nemůže mít každý. Ale jistě každý z nás aspoň někdy...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Najdete na iDNES.cz