Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Assessment centrum: výběrová metoda, která vás bude bavit

aktualizováno 
Assessment centra patří mezi nejmodernější metody testování uchazečů o zaměstnání zejména na manažerské pozice. Firmy po něm sáhnou, i když potřebují prověřit speciální vlastnosti kandidátů, jako jsou prodejní vlastnosti či schopnosti vyjednávání.
Vždy je cílem výběr nejvhodnějšího - ne nutně nejlepšího - kandidáta.

Vždy je cílem výběr nejvhodnějšího - ne nutně nejlepšího - kandidáta. | foto: Profimedia.cz

Firma, která assessment centrum (AC) organizuje buď vlastními silami, nebo častěji pomocí externího specialisty, si v jeden den pozve větší počet potenciálních zaměstnanců, kteří musí individuálně i společně řešit řadu případových studií. Během těchto cvičení je pozorují a hodnotí tzv. assessoři.

Na počátku AC si zaměstnavatel řekne, jaké schopnosti a dovednosti by vhodný kandidát měl splňovat. Například společnost hledá člověka, který by měl být týmový a zároveň mít i obchodního ducha. Na základě těchto stanovených parametrů pozve firma kandidáty oťuknuté v prvním kole řízení, kde se prověřila motivace, zájem uchazeče o konkrétní pozici i takzvané hard skills, neboli jeho odborné znalosti a zkušenosti.

Účastníci assessment centra  se například vyzvou, aby navrhli budoucí investice ve firmě nebo aby se dohodli na novém projektu ve společnosti. Podle povahy pracovního místa jsou zaměstnanci pozorováni, jak se dokážou ve skupině prosadit či získat podporu ostatních pro svůj názor. Při řešení úkolů vyjdou najevo i týmové role kandidátů - je jasně vidět, kdo skupinu vede a kdo má tendenci nechat důležitá rozhodnutí na druhých.

. Co je cílem AC

- selekce nejvhodnějšího (ne nejlepšího!) kandidáta pro danou pozici
- zmapování osobnostního profilu kandidáta
- posouzení komunikace, týmovosti či manažerských schopností kandidátů

Příklad úkolu na týmovost
Skupina kandidátů musí společně řešit úkol a diskutovat o něm. Jde o situace typu založení podniku, kdy tým musí společně vymyslet název firmy, strategii či rozpočet. Někdy zase společně staví stavebnici či se musí domluvit na programu společného víkendu.

Příklad úkolu na posuzování manažerských schopností
Může probíhat formou rozhovoru, kdy jeden člen hodnotitelů má roli herce a musí s každým účastníkem AC sehrát jednu stejnou modelovou situaci. Využívá se konfliktnějších pracovních situací, jako je rozhovor s podřízeným nad jeho neuspokojivými výsledky.

Příklad úkolu na vyjednávací vlastnosti
Jednotliví účastníci mohou být rozděleni do dvou skupin a dostanou za úkol se mezi sebou dohodnout například na prodloužení termínu dodané zakázky (každý tým však dostane zadání tak, že jeden je realizátor a druhý klient, tudíž každý z nich za vítězství považuje jinou hodnotu).

Po celodenním testování probíhá závěrečné hodnocení kandidátů, hodnotitelé každého z nich obodují (využívá se čtyřbodová nebo pětibodová škála) a doplní slovním komentářem (například  kandidát je schopen komunikovat se zákazníkem na základní úrovni, nicméně projevuje jen malý zájem o jeho potřeby). Cílem konečné debaty je určit kandidáty, kteří postupují do dalšího kola řízení.

Accessment centrum je určitě zajímavou metodou určenou pro výběr kandidátů. Jeho nevýhodou je ovšem vyšší cena, protože externí firmy si za přípravu AC a jeho vyhodnocení mohou počítat až 100 000 korun.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Překvapte kolegy promyšlenou prezentací. Chce to vtip a správné obrázky

Ilustrační snímek

Prezentace v práci před nadřízenými a kolegy má rád málokdo. Potvrzují to průzkumy, jejichž respondenti tvrdí, že při...

Voda i kratší pracovní doba. Při horku máte v práci nárok na úlevy

Ilustrační snímek

Na vysoké teploty, které v posledních dnech panují v Evropě, musí podle zákoníku práce pamatovat zaměstnavatelé. Ať už...

Schichtové: Jak jejich slavné mýdlo s jelenem proslavilo Ústí v Evropě

Dobové reklamní panely kosmetické značky Elida z ústecké společnosti Schicht

Vybudovali obrovský podnik, zaměstnávali tisíce lidí. Chtěli konkurovat Škodě a Tatře. Jenže podobně jako u jiných...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Kurzy.cz Jednoznačným „poraženým“ co se výkonnosti za uplynulý měsíc týče, jsou akciové podílové fondy se zaměřením na Turecko, ...

Najdete na iDNES.cz