Pan Josef si chtěl pořídit auto a poohlížel se po levnějším SUV. To pravé našel na webových stránkách autobazaru. Vydal se do prodejny, auto si prohlédl a absolvoval zkušební jízdu. „Technik, který s námi jel, doslova říkal, že vůz je v top stavu,“ vzpomíná motorista. A tak bylo rozhodnuto, pan Josef podepsal kupní smlouvu i veškeré další dokumenty a zaplatil 300 tisíc korun. „Slečna, se kterou jsme jednali, nás informovala, že stav vozidla spadá do kategorie C, což je vůz naprosto v pořádku a že ani jiné vozy neprodávají,“ popisuje.
Hledáte levné povinné ručení? Porovnejte si nabídky ještě dnes. |
Dlouho se z nákupu neradoval. Po osmi dnech běžného provozu odešla spojka a následoval odtah do autorizovaného servisu. „Technici to vyhodnotili jako skrytou závadu, spojka podle nich byla poškozená již dříve a byla nesprávně opravena,“ líčí pan Josef. Rozhodl se proto auto reklamovat. Autobazar reklamaci zamítl, zákazník přece podepsal protokol o stavu vozidla, takže byl na všechny vady upozorněn.
Teprve poté, co se pan Josef obrátil na iDNES.cz, a ten se o případ začal zajímat, změnil prodejce názor a opravu uhradil.
ČOI loni uložila autobazarům 73 pokut
Česká obchodní inspekce (ČOI) v průběhu roku 2018 uskutečnila celkem 83 kontrol autobazarů. Hlavním cílem bylo ověřit, jakým způsobem bazary informují o vlastnostech prodávaných automobilů, zejména o počtu najetých kilometrů, počtu předchozích majitelů nebo zda bylo vozidlo po nehodě. Porušení právních předpisů inspektoři ČOI zjistili v padesáti případech.
„Nejčastěji prodejci používali nekalé obchodní praktiky, které pak mohou ovlivnit rozhodnutí spotřebitele při nákupu ojetého vozidla nebo o vlastnostech prodávaných vozidel řádně neinformovali,“ uvádí mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Za tyto nedostatky ČOI pravomocně uložila celkem 73 pokut v celkové výši 2 081 500 Kč.
Nejvyšší pokuta 300 000 Kč byla udělena za nekalé obchodní praktiky. „Autobazar na svých webových stránkách nabízel BMW za 215 000 Kč, deklaroval, že jde o vozidlo nehavarované, ve velmi dobrém stavu po nesmírně pečlivém majiteli. Jenže v Protokolu o předání vozidla bylo uvedeno, že jde o vůz ve velmi špatném až nevyhovujícím technickém stavu, nadměrně opotřebovaný a havarovaný,“ líčí mluvčí ČOI konkrétní případ porušení zákona. K tomu společnost zákazníka neinformovala, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu ujetých kilometrů.
I ojeté auto můžete reklamovat
Konkrétní předpis, který by autobazarům nařizoval, jak mají vozy před prodejem kontrolovat, neexistuje. Zákon na ochranu spotřebitele jim však ukládá, aby o stavu vozů pravdivě informovaly. „Autobazar by měl srozumitelně a jasně informovat kupujícího o tom, v jakém stavu ojetý vůz je a jaké konkrétní vady se na něm vyskytují,“ říká Zelený a dodává: „Pokud jsou navíc zákazníkovi sdělovány informace o tom, že je vozidlo naprosto v pořádku, tak to lze v situaci, kdy tomu tak není, vyhodnotit jako nekalou obchodní praktiku.“
I ojeté auto můžete reklamovat. Pokud se vada projeví v průběhu šesti měsíců od převzetí věci, má se podle občanského zákoníku za to, že věc byla vadná již při převzetí. V případě, že autobazar reklamaci zamítne, měl by prokázat, že se nejedná o vadu, za kterou odpovídá. „Jestliže autobazar reklamaci zamítne a bude argumentovat tím, že jste před koupí o vadě věděli, musíte dokázat, že ve smlouvě uvedená vada zmíněna není. Bude-li argumentovat tím, že vada vznikla běžným opotřebením, měl by to prokázat autobazar,“ upřesňuje Zelený.
Reklamaci musí prodávající vyřídit včas, tedy do třiceti dnů, v opačném případě jde o podstatné porušení smlouvy a vy můžete od smlouvy odstoupit. V případě sporu bude stav vozidla posuzovat soudní znalec, je proto vhodné uschovávat si maximum podkladů pro případné dokazování předchozího stavu automobilu. Jestliže posudek prokáže nedůvodnost zamítnutí reklamace, máte právo i na proplacení nákladů, které jste museli v souvislosti s jejím uplatněním vynaložit (tedy včetně proplacení znaleckého posudku).
Na co si dát pozor při koupi ojetiny
- Přečtěte si důkladně kupní smlouvu a připojené obchodní podmínky.
- Propočítejte si nabídku financování a ověřte si smluvní podmínky. Spočítejte a zvažte výhodnost úvěru, posuzujte cenu za celou dobu jeho trvání.
- Prověřte si historii vozidla, hlavně průběh počtu najetých kilometrů, zda vozidlo nebylo odcizeno, havarováno a podobně.
- Zejména dražší vozidla si nechte fyzicky prověřit u odborníků. Pak získáte stoprocentní jistotu, že nejsou změněny identifikátory (například VIN ) vozidla.
- Zjistěte si skutečný rok výroby auta. Může být starší, než si myslíte. Cena by měla odpovídat skutečnému roku výroby.
- Důkladně si ověřte technický stav vozidla. Pokud automobilům nerozumíte, přizvěte si odborníka nebo navštivte servis.
- Když u vozidla zjistíte po jeho koupi vadu, ať už technické povahy nebo v jeho historii (například přetočený tachometr), neváhejte a vůz reklamujte.
Zdroj: dTest