Kam se během deseti let smartbanking posunul a co už banka v mobilu umožňuje? Ve spolupráci s analytiky Scott & Rose a odborného portálu Finparáda.cz přinášíme výsledek rozsáhlé a unikátní analýzy. Porovnáno bylo celkem 13 bankovních aplikací.
Úroveň mobilního bankovnictví mapuje iDNES.cz ve spolupráci s analytiky od roku 2017. „ Pravidelně provádíme monitoring inovací a rozvoje funkcionalit a analyzujeme celkovou nabídku funkcí u všech mobilních aplikací. Aktuálně sledujeme 180 parametrů, z toho průměrná aplikace podle analýzy již nabízí 86 funkcionalit,“ přibližuje analytik Michal Mošnička, šéf datově analytické společnosti Scott & Rose.
Letošní rozsáhlou a časově náročnou srovnávací sondou prošlo celkem 13 bankovních domů. Konkrétně šlo o mobilní aplikace Air Bank, Banky CREDITAS, České spořitelny, ČSOB, Equa bank, Fio banky, Hello Bank!, Komerční banky, Raiffeisenbank, Sberbank, UniCredit Bank, mBank a MONETA Money Bank.
Unikátní analýza potvrzuje, že je v mobilním bankovnictví již běžnou samozřejmostí řada funkcionalit, kterým Češi přišli na chuť. Do smartbankingu se již běžně přihlašujeme otiskem prstu nebo klíčem, máme v něm v platební karty a ve většině bank je na pár kliků v případě ztráty zablokujeme, platíme pomocí QR kódů, vyhledáváme historii svých transakcí, odesíláme platby a nastavujeme nové, hledáváme nejbližší bankomat... Výčet toho, co banka v mobilu běžně umí, je již hodně dlouhý.
Vývoj aplikací ale zdaleka nekončí, banky v nich pokračují i letos. Ty neprogresivnější mají už neuvěřitelných více než 100 funkcionalit. Řada bank v mobilu již umožňuje například i založení spořicího účtu, sjednat si úvěr, ale také investovat a mít v ní i osobního správce svých financí. Trendem je i možnost požádat o novu kartu a okamžitě ji používat dříve, než ji fyzicky obdržíte, nebo si přímo v aplikaci můžete odkrýt číslo karty, datum její exspirace a kód CVV karty. I tento výčet specialit a novinek je již hodně dlouhý.
Bankovní domy si uvědomují, že banka v mobilu má obrovskou budoucnost, a proto do jejího vývoje musí investovat, aby je konkurence nepředběhla. Potvrzuje to letošní rozsáhlá analýza. A jak si jednotlivé bankovní aplikace stojí?
Podívejte se na výsledky hodnocení a jednotlivé žebříčky, které byly odborníky Scott & Rose sestaveny na základě pěti hodnocených kritérií:
- Počet funkcionalit a služeb
- Klientská přívětivost mobilních aplikací
- Uživatelská dostupnost základních funkcionalit
- Komplexnost mobilních aplikací
- Nárůst v počtu nových funkcionalit a služeb