"Pro nás všechny to je ta nejsprávnější motivace a závazek a chceme, aby i naši klienti pocítili, že jsme tu pro ně a že nás to baví," říká bankéř roku.
Na trhu vznikají nové banky. Jsou založené na internetu, a hlavně na poskytování služeb zdarma. Neuvažujete o něčem podobném?
Byli jsme jednou z prvních bank s internetovým a telefonním bankovnictvím a investujeme tímto směrem velké úsilí. Vedle toho víme, že klienti potřebují stále více podporu a službu postavenou na těsném a důvěryhodném vztahu k bankovnímu poradci. Oba tyto směry rozvíjíme a nabízíme vedle sebe.
Pavel Kysilka (53)
|
Dá se očekávat, že vedle ČS vznikne třeba jiná banka, tak jako vedle Raiffeisen vzniklo Zuno? Nebo spíše uvažujete o nějakém nízkonákladovém produktu v rámci banky?
Zabýváme se tím hodně, ale omlouvám se, že vám v této chvíli už víc neprozradím.
Vaše účty mají mladí, staří, chudí i bohatí – je nějaká kategorie, o kterou stojíte nejvíc a chcete jí své služby přizpůsobovat?
Služby poskytujeme všem skupinám obyvatel. Pracujeme teď právě na tom, abychom v dohledné době přinesli každé kategorii klientů na míru šitou nabídku řešení, služeb, poradenství i prostředí. Vycházíme přitom z jejich představ a přání.
Lidé se bojí krize. Jak moc je to podle vás aktuální? Jak by se měli podle vašeho názoru lidé chovat?
Mnohé evropské země čeká obtížný rok a jejich problémy se opět mohou částečně přelít k nám. Naštěstí má Česká republika zdravou ekonomiku i velmi stabilní bankovní sektor a bude se s tím umět vyrovnat.
Jakým způsobem spořit či investovat? Dokážete nabídnout nějaké možnosti spoření i pro člověka s průměrným či podprůměrným příjmem?
Naši poradci při jednání s klienty vycházejí z jejich aktuální a očekávané životní situace a spolu s nimi hledají co nejlepší řešení pro nejbližší i vzdálenější horizont, kde spoření a investování jsou jedním z hlavních pilířů. Vždy se dá nalézt nabídka i pro lidi s průměrným či nižším příjmem.
Lidé často tápou v široké nabídce finančních produktů. V bance mi při každém jednání nabízejí životní pojistku a úvěr. Já vždy odmítnu, ale obtěžuje mě to. Jaké by podle vás mělo být finanční poradenství?
Poradenství vždy musí začít od situace, výhledu, potřeb a snů klienta. Nikdy ne od prodejních plánů banky. A nabízené řešení musí přinést klientovi nejlepší užitek a respektovat jeho schopnost rozumět také rizikům tohoto řešení a ohlídat je. Kdo nabízí produkty a služby, které nemají pro klienta maximální užitek a přijatelná, férově sdělená a zvládnutelná rizika, nemůže v bance pracovat.
Co si myslíte o finanční gramotnosti v Česku?
Finanční gramotnost je u nás slabá. Vytipovali jsme si proto tuto oblast jako jednu z těch, ve které sdílíme se společností naše prostředky, úsilí a kapacity. Přejeme si, aby každý člověk a rodina rozuměli svým financím i nabídce finančních institucí, aby byli sebevědomými a emancipovanými zákazníky, odlišili užitečnou nabídku od vnucování produktů, profesionalitu od reklamních triků, uměli porovnat užitek a cenu a rozuměli základním rizikům. Může vám připadat divné, že si takto chceme vypěstovat na nás náročného a přísného klienta, ale vysvětlení je jednoduché: každého dobrého vinaře potěší nejvíce uznání a pochvala právě od člověka, který rozumí vínu a náročné práci, která stojí u jeho zrodu, a má vycvičený a mlsný jazyk.