Pavel Kysilka byl kdysi nejmladší centrální bankéř. Jeho podpis znáte z dvousetkorunové bankovky. Dnes řídí Českou spořitelnu.

Pavel Kysilka byl kdysi nejmladší centrální bankéř. Jeho podpis znáte z dvousetkorunové bankovky. Dnes řídí Českou spořitelnu. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Čeká nás obtížný rok. Banky jsou naštěstí stabilní, říká bankéř roku

  • 110
Vrcholoví bankéři udělili letos titul Bankéř roku 2011 Pavlu Kysilkovi, generálnímu řediteli a předsedovi představenstva České spořitelny. Je to pro něj uznání profesionality poctivosti a práce tisíců kolegyň a kolegů v bance.

"Pro nás všechny to je ta nejsprávnější motivace a závazek a chceme, aby i naši klienti pocítili, že jsme tu pro ně a že nás to baví," říká bankéř roku.

Na trhu vznikají nové banky. Jsou založené na internetu, a hlavně na poskytování služeb zdarma. Neuvažujete o něčem podobném?
Byli jsme jednou z prvních bank s internetovým a telefonním bankovnictvím a investujeme tímto směrem velké úsilí. Vedle toho víme, že klienti potřebují stále více podporu a službu postavenou na těsném a důvěryhodném vztahu k bankovnímu poradci. Oba tyto směry rozvíjíme a nabízíme vedle sebe.

Pavel Kysilka (53)

  • Absolvoval VŠE v Praze Fakultu národohospodářskou, 1986 zde absolvoval interní vědeckou aspiraturu.
  • 1986–1990 pracoval v Ekonomickém ústavu ČSAV
  • 1990–1991 hlavní ekonomický poradce ministra pro ekonomickou politiku.
  • V 90. letech zastával různé posty až po post výkonného guvernéra v ČNB, současně působil jako expert MMF. 
  • Před příchodem do ČS působil v Erste Bank Sparkassen v Praze.
  • V roce 2000 začal pracovat pro Českou spořitelnu jako hlavní ekonom a člen širšího vedení banky, od října 2004 je členem představenstva, zastával také roli hlavního ekonoma banky.
  • Od 1. ledna 2011 je předsedou představenstva a generálním ředitelem České spořitelny.

Dá se očekávat, že vedle ČS vznikne třeba jiná banka, tak jako vedle Raiffeisen vzniklo Zuno? Nebo spíše uvažujete o nějakém nízkonákladovém produktu v rámci banky?
Zabýváme se tím hodně, ale omlouvám se, že vám v této chvíli už víc neprozradím.

Vaše účty mají mladí, staří, chudí i bohatí – je nějaká kategorie, o kterou stojíte nejvíc a chcete jí své služby přizpůsobovat?
Služby poskytujeme všem skupinám obyvatel. Pracujeme teď právě na tom, abychom v dohledné době přinesli každé kategorii klientů na míru šitou nabídku řešení, služeb, poradenství i prostředí. Vycházíme přitom z jejich představ a přání.

Lidé se bojí krize. Jak moc je to podle vás aktuální? Jak by se měli podle vašeho názoru lidé chovat?
Mnohé evropské země čeká obtížný rok a jejich problémy se opět mohou částečně přelít k nám. Naštěstí má Česká republika zdravou ekonomiku i velmi stabilní bankovní sektor a bude se s tím umět vyrovnat.

Jakým způsobem spořit či investovat? Dokážete nabídnout nějaké možnosti spoření i pro člověka s průměrným či podprůměrným příjmem?
Naši poradci při jednání s klienty vycházejí z jejich aktuální a očekávané životní situace a spolu s nimi hledají co nejlepší řešení pro nejbližší i vzdálenější horizont, kde spoření a investování jsou jedním z hlavních pilířů. Vždy se dá nalézt nabídka i pro lidi s průměrným či nižším příjmem.

Lidé často tápou v široké nabídce finančních produktů. V bance mi při každém jednání nabízejí životní pojistku a úvěr. Já vždy odmítnu, ale obtěžuje mě to. Jaké by podle vás mělo být finanční poradenství?
Poradenství vždy musí začít od situace, výhledu, potřeb a snů klienta. Nikdy ne od prodejních plánů banky. A nabízené řešení musí přinést klientovi nejlepší užitek a respektovat jeho schopnost rozumět také rizikům tohoto řešení a ohlídat je. Kdo nabízí produkty a služby, které nemají pro klienta maximální užitek a přijatelná, férově sdělená a zvládnutelná rizika, nemůže v bance pracovat.

Co si myslíte o finanční gramotnosti v Česku?
Finanční gramotnost je u nás slabá. Vytipovali jsme si proto tuto oblast jako jednu z těch, ve které sdílíme se společností naše prostředky, úsilí a kapacity. Přejeme si, aby každý člověk a rodina rozuměli svým financím i nabídce finančních institucí, aby byli sebevědomými a emancipovanými zákazníky, odlišili užitečnou nabídku od vnucování produktů, profesionalitu od reklamních triků, uměli porovnat užitek a cenu a rozuměli základním rizikům. Může vám připadat divné, že si takto chceme vypěstovat na nás náročného a přísného klienta, ale vysvětlení je jednoduché: každého dobrého vinaře potěší nejvíce uznání a pochvala právě od člověka, který rozumí vínu a náročné práci, která stojí u jeho zrodu, a má vycvičený a mlsný jazyk.