Banky bojují, která půjčí víc

V americké televizi běžela loni reklama s dvěma pány, jak se vracejí z vánočních nákupů. "To si dám, až to budu všechno v lednu splácet," říkal jeden. Vzápětí ho smetla sněhová koule. Kupoval moc na dluh. Soudě podle kampaní a výsledků domácích bank to bude brzy podobné i v Česku.

Reklama má odezvu, zadlužit se je snazší, a tak lidí s úvěrem či kreditní kartou rychle přibývá. Zvláště před Vánocemi zájem roste a s ním se nabaluje také dluh, který před sebou Češi valí.

Ke konci října měly domácnosti v bankovních spotřebitelských úvěrech vypůjčeno dohromady 59 miliard. Hlavní sezona přitom vrcholí až teď.

Do GE Capital Bank v listopadu kvůli úvěru volalo třikrát víc lidí než v září a banka zvedla prodej o třicet procent. Komerční banka, která s invazí do půjček začala až letos, hlásí mezi listopadem a říjnem růst o šedesát procent.

Česká spořitelna čeká za celý rok růst o dvacet procent. "Každoročně zájem o úvěry kulminuje v listopadu a počátkem prosince," uvedla mluvčí spořitelny Klára Gajdušková.

Náskok ostatních chce dohnat také ČSOB, která připouští, že v minulosti v úvěrech pro domácnosti zaspala. "Předvánoční doba je důležitá. Dobře se prodávají třeba kreditní karty," uvádí šéf drobného bankovnictví ČSOB Milan Horák.

Po započtení všech poplatků banky dnes půjčují nejméně za desetiprocentní úrok. To pro ně představuje nejdůležitější růst příjmů do dalších let. Na kreditních kartách jsou úroky nejméně dvojnásobné.

Úrokové prázdniny, které jsou při splacení dluhu na kreditní kartě do 30 až 45 dnů běžné, už řadě lidem nestačí a nastává efekt "sněhová koule" čili nabalování dluhů.

"Těch, co mají kartu a do bezúročného období se nevejdou, je v Česku zhruba polovina," uvedl Horák. Vedle bank se na klienty kupí půjčky od splátkových prodejců. Odhaduje se, že nákup na splátky využije o Vánocích až třetina lidí.

Banky touží zájem lidí využít a nasazují reklamní kampaně. Čtyři největší banky utratily v televizích za poslední dva měsíce okolo sta milionů korun.

"Sypou-li do toho banky peníze, je to jasný důkaz, že nákupy na dluh fungují," říká Štěpán Wolde z ARBOmedia.