Banky mění poplatky: je o co stát?

  • 66
Kolem bankovních poplatků se v poslední době rozpoutala bouřlivá diskuse, kterou vyvolalo Ministerstvo financí svými požadavky a dále šetření ÚOHS kvůli podezření z kartelu. Banky reagovaly různými prohlášeními. Co však dělají v praxi? Tři z nich nyní mění sazebníky. Kterým směrem?

První bankou, o jejímž rozhodnutí jsme vás již informovali, je Česká spořitelna. Ta od 1. srpna ruší devět poplatků. Které to jsou? Především nejvíce diskutovaný poplatek za zrušení sporožira a běžného účtu či účtu vedeného ve službě internetového a telefonního bankovnictví. Dále jiné administrativní poplatky (kompletní přehled přináší tabulka).

Proč Spořitelna k rušení poplatků přistoupila? Banka oznámila, že jde o výsledek běžné revize sazebníku, připouští však, že svou roli sehrála i současná situace. Dopad snížení poplatků do hospodaření banky bude ročně asi 60 milionů korun.

„Výši poplatků určuje několik faktorů – jsou to v prvé řadě náklady, dále využívání produktu, poptávka, a také reakce klientů, veřejné mínění a konkurenční prostředí. Těchto devět poplatků rušíme, protože klienti je pokládají za nesprávné a protože se poplatky za rušení účtu staly faktorem, který poškozuje bankovní reputaci,“  řekl Martin Škopek, člen představenstva a náměstek generálního ředitele České spořitelny.

Rušené položky sazebníku ČS od 1.8. 2005 dříve (v Kč)
zrušení účtu (sporožiro i běžný) z podnětu klienta 300
zrušení vkladní knížky při zániku vkladového vztahu 20
vyřazení vkladní knížky z oběhu při poškození vkladatelem 50
deaktivace účtu zapojeného do služby Servis 24 30
ověření správnosti zůstatku (v př. neoprávněné stížnosti) 200
výzva k oznámení názvu a adresy nového zaměstnavatele (u úvěrů) 20
prošetřování inkasa šeku na žádost klienta 100
opakovaná reklamace neposkytnutých instrukcí u směnky (třetí a další) 200
vyřizování neoprávněných reklamací 75 Kč za každých započatých 15 minut úkonu

Zdroj: Česká spořitelna

Poštovní spořitelna:  elektronické platby za polovic

K 1.7. měnila svůj sazebník Poštovní spořitelna, která rozjela reklamní kampaň „svobodné bankovní volby“. Co tedy v jejím případě volíte? Poplatky se měnily oběma směry a byly zcela zřetelně zaměřeny na podporu kanálů přímého bankovnictví. V tabulce uvádíme změny pro nejlevnější, základní program Klasik. Podobné změny však nastaly u všech programů, a to i u zvýhodněných (Junior, Senior, Handicap).

Je patrné, že Poštovní spořitelna, která je z pohledu konzervativních klientů orientovaných na provádění operací na pobočce nejlevnější bankou, se postupně snaží své klienty motivovat k využívání kanálů přímého bankovnictví. A to nejen finančně - k prvnímu červenci totiž vylepšila aplikaci internetbankingu o novou službu dobíjení mobilních telefonů a prvky, které mají klientovi usnadnit orientaci. Systém dále nově podporuje další prohlížeče.

I přes zvýšení poplatků za operace s hotovostí patří Poštovní spořitelna stále k levnějším (poplatek za výběr hotovosti se nejčastěji pohybuje okolo 30 korun). Snížením poplatků souvisejících s prováděním elektronických operací se pak (co se poplatku za platbu přes internet týče) stává velmi levnou, neboť poplatek dvě koruny za internetový platební příkaz do jiné banky má konkurenci pouze u menších bank (např. Waldviertler Sparkasse von 1842). Nutno však u internetbankingu připomenout, že ačkoliv měsíční paušál zůstal zdarma, platí klient za zjišťování zůstatku či historie (v případě programů Klasik, Junior, Senior, v řádu 1-3 koruny). U GSM bankingu pak příplatek 1,50 za čtvrtou a další operaci v měsíci platí pouze u nejlevnějšího programu Klasik – u dalších je cena stejná jako v případ využití internetbankingu.

Program Klasik - změna poplatků způsob provedení operace nyní (v Kč) dříve (v Kč)
vklad hotovosti Maxkartou 4 3
dokladem 6 5
výběr hotovosti Maxkartou 12 8
výplatním šekem 17 15
jednorázový příkaz (v rámci/mimo ČSOB) přes internetbanking, homebanking 1 (2) 2 (4)
přes GSM banking 1. až 3. v měsíci 1 (2) 2 (4)
přes GSM banking 4. a další 2,5 (3,5) 3,5 (5,5)
trvalý příkaz (v rámci/mimo ČSOB) elektronicky 1 (2) 2 (4)

Zdroj: Poštovní spořitelna

GE Money Bank: další, kdo vám zruší účet zdarma

Včera oznámila změnu sazebníku další banka - GE Money Bank. Od srpna zruší poplatek za zrušení účtu (samostatně i v rámci balíčků) spolu s poplatkem za neoprávněnou reklamaci. Odstraňování poplatků za rušení produktů a služeb je podle vyjádření banky součástí její dlouhodobé strategie. Oba rušené poplatky jsou ale součástí seznamu, který oznámila již dříve Česká spořitelna..

Banka dále snižuje poplatek za výběr z bankomatu GE Money Bank - první dva v měsíci zůstávají zdarma, za každý další zaplatí klient 5 korun namísto nynějších devíti. Jde však pouze o výběry z vlastních bankomatů. Méně pozitivní zprávou je pak fakt, že za zadání jednorázového platebního příkazu na pobočce banky nyní klienti zaplatí o 4 Kč více - 20 korun.  Opět se tedy setkáváme s podporou přímého bankovnictví. Nebo kompenzací předchozího zvýhodnění?

Budou banky zlevňovat?

Co se tedy stalo s poplatky po zahájení diskuse o jejich oprávněnosti? Někteří odborníci po oznámení kroku České spořitelny zajásali a vyjádřili přesvědčení, že ostatní banky budou bankovní dům s největším počtem klientů následovat. Přestože zrušení poplatků ze strany GE Money Bank, jež jsou totožné s těmi, jejichž odbourání oznámila Spořitelna, může takovýto dojem vyvolat, není třeba propadat přílišnému nadšení.

Česká spořitelna (a GE Money Bank) přestane od srpna vybírat poplatek za zrušení účtu, který však před ní již zrušili jiní (Komerční banka, Citibank, Živnobanka, HVB Bank). Banka dále zruší některé další poplatky, jež jsou vesměs podobného charakteru. Jistě jsou pro klienta nepříjemné a "kazí image banky", ale nejsou až tak podstatné - netvoří položku, jež by se vám objevovala na výpisu z účtu každý měsíc. Dojde tedy ke zrušení poplatků, které jsou sice "nesprávné", ovšem z pohledu běžného klienta spíše okrajové. Poštovní spořitelna potom upravila sazebník s jasným cílem motivovat klienty k využívání kanálů přímého bankovnictví. Rovněž tady jde ale o zlevnění úzkého spektra služeb, i když hojně využívaných (zatímco jiné, byť málo, podražily). GE Money Bank je na tom obdobně.

Zatím to tedy nevypadá, že by rozvířená situace kolem bankovních poplatků přinesla něco převratného. Posílení pozice spotřebitelů a kvalita finančních služeb zůstávají dále tématy k diskusi (vyjádření České bankovní asociace naleznete ZDE).

Myslíte si, že banky přistoupí k velké revizi svých sazebníků, nebo podle vás zůstane vše při starém? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.