Banky o snižování poplatků zatím neuvažují

  • 1
Jak dlouho budou banky beztrestně zdražovat své služby, ptají se klienti? Odpověď je jednoduchá: dokud je nedonutí konkurence k opačným krokům. To však zatím „nehrozí“, naopak - v poplatkové politice spolu drží banky basu.

Loňský rok vykázaly bankovní ústavy vysoké zisky a plánují je i pro letošek. Pomoci jim k tomu mají také zvýšené bankovní poplatky, příjmy z nich se na jejich výnosech podílejí více než čtvrtinou, vzdát se jich banky nehodlají. Banky zdražují poplatky pravidelně již několik let a inkasují od drobných klientů za srovnatelné služby podstatně více peněz než zahraniční, třeba dokonce jejich mateřské banky.

 

To se týká například KBC v Belgii, Société Générale ve Francii nebo Erste Bank v Rakousku. V západních bankách jsou zcela běžně zdarma výběry z bankomatů a bez poplatků jsou i různé základní služby spojené s vedením účtu. A pokud se za bankovní služby v zahraničí platí, je to o dost méně než v tuzemsku. Roční rozdíl v poplatcích může být několik set korun. „Konkurence v tuzemsku není dosud tak tvrdá jako v zahraničí, takže banky mohou držet vysoké poplatky. Dá se však očekávat, že časem konkurenční tlak zesílí a banky budou muset poplatky snížit,“ míní analytik společnosti Newton holding Miroslav Plojhar.

 

Banky dražší služby v tuzemsku oproti zahraničí zdůvodňují různě: podle vyjádření tiskových mluvčí HVB a GE Capital bank přizpůsobují výši poplatků situaci na trhu a promítají do nich také náklady na jednotlivé transakce. Přeloženo do češtiny: protože má konkurence vysoké poplatky, není důvod je měnit.

Zajímají vás informace o jednotlivých bankách? Pak vás jistě zaujme specializovaná sekce Profily bank

 

Banky jako by se spokojily se stávajícím počtem klientů a o jejich další nárůst příliš nestojí, klienti zase konzervativně setrvávají u jednou vybrané banky. „Pokud klienti vysoké poplatky unesou, byly by banky hloupé, kdyby je snižovaly,“ míní Miroslav Plojhar.

 

Zástupci České spořitelny, Komerční banky ČSOB a Poštovní banky odůvodňují vyšší poplatky rozdílností způsobu a délky fungování bankovních trhů v tuzemsku a v zahraničí. Podle vyjádření Citibank lidé často platí za běžné účty více, než je nutné, protože správně neodhadnou, které bankovní služby využijí.