"Jsme bankou, která se zaměřuje především na kontakt se zákazníky pomocí telefonu, internetu a obchodních zástupců. Pobočky však zůstávají důležitým pilířem naší činnosti." To si můžete číst na webových stránkách tuzemských bank.
Pryč tedy je doba, kdy své klienty banky doslova vyháněly z poboček. Dnes je jejich cílem pravý opak, dostat klienta do banky. A tak se velmi často stěhují například do nákupních center.
Tato kontaktní místa mají primárně sloužit k poradenství. S jednoduchými operacemi, třeba s úhradou složenky, jsou ale klienti stále odkazováni na telefonické či internetové bankovnictví.
Bankovní úředníci se o práci bát nemusí, tvrdí banky a zřizují nové pobočky
Přesto se téměř všechny tuzemské banky chystají, přinejmenším při pohledu do blízké budoucnosti, svou pobočkovou síť spíše rozšiřovat. Nicméně velký boom už očekávat nelze. Banky samy přiznávají, že jejich obchodní síť je v této chvíli stabilizovaná. Některé plánují nová kontaktní místa v desítkách, jiné pouze v jednotkách.
Banka | Aktuální počet poboček | Plán změn pro letošní rok |
Česká spořitelna | 650 | + 20 |
ČSOB | 213 | bankou neuvedeno |
GE Money Bank | 222 | do pěti let + 40 |
HSBC | 4 | + 1 (Brno) |
Komerční banka | 394 | beze změny |
LBBW | 28 | bankou neuvedeno |
mBank | 27* | banka nesděluje |
Poštovní spořitelna | 3 348** | banka nesděluje |
Raiffeisenbank | 105 | + 10 |
UniCredit Bank | 59 | + 1 |
Volksbank | 57*** | + 1 (Praha) |
Zdroj: banky |
S rozšiřováním pobočkové sítě ale souvisí i případné změny v zaměstnanosti. Zatím se banky převážně shodují v tvrzení, že finanční krize do počtu poboček a zaměstnanců v nich příliš nezasahuje.
"ČSOB přistoupila ke snížení počtu pracovních míst spíše v oblasti administrativy a centrály, úpravy v počtu klientských pracovníků byly jen velmi omezené," sdělil iDNES.cz Ivo Měšťánek z tiskového oddělení banky.
"V současnosti se zaměřujeme především na zkvalitnění obsluhy a doškolení zaměstnanců, s rozvojem finančních center nicméně počítáme i v budoucnu," upřesňuje situaci v Poštovní spořitelně tisková mluvčí Denisa Salátková.
"Personální politiku jsme nastavili dlouhodobě a dobře. Počet zaměstnanců musí odpovídat obchodnímu vývoji banky. Žádné programové snižování počtu lidí nechystáme," říká Monika Klucová, mluvčí Komerční banky.
UniCredit Bank soustředí svou energii přeci jen trochu odlišně. "Zvažujeme různé koncepty a alternativní kanály, které by měly zajistit snazší přístup klientů k produktům banky a umožní nám oslovovat i klienty z regionu, kde v současné době nemáme pobočku," nastínil taktiku banky její tiskový mluvčí Tomáš Pavlík. Bližší informace ale neposkytl.
Banka | Obsluha | |
Česká spořitelna | základní služby ve všech pobočkách, ve větších je k dispozici privátní, firemní poradenství i poradenství pro veřejný a neziskový sektor | |
ČSOB | všechny pobočky poskytují plné spektrum bankovních služeb, na menší pobočku dorazí případně specialista | |
GE Money Bank | všechny produkty a služby jsou k dispozici na všech pobočkách | |
HSBC | všechny Premier pobočky poskytují stejný servis | |
Komerční banka | na pobočkách komplexní obsluha (celá finanční skupina) a individializovaně | |
LBBW | v rámci všech poboček banka poskytuje kompletní paletu produktů a služeb | |
mBank | finanční centra poskytují navíc služby v oblasti hypoték, jinak bez rozdílu obsluhy | |
Poštovní spořitelna | pobočky rozděleny podle šíře poskytovaných služeb, označení 1-5 čtyřlístků * | |
Raiffeisenbank | základní služby lze vyřídit na každé pobočce, na některých specializované služby (specializované hypoteční centrum, obchodní centrum pro podnikatele, apod.) | |
UniCredit Bank | pobočky jsou univerzální, na každé pobočce je stejný servis a plná produktová | |
Volksbank | všechny pobočky nabízejí stejné služby, výjimkou jsou jen Volksbank Shopy** | |
Zdroj: banky Pozn.: * např. pošta s pěti čtyřlístky znamená, že zde lze sjednat i specializované produkty, např. hypoteční úvěr; ** Volksbank Shopy nabízejí speciální produkty a neumožňují hotovostní operace |
V pobočkách zařídíte všechno, ale kvůli hypotéce vás třeba nasměrují jinam
Základní bankovní služby, jakými jsou otevření účtu, zřízení trvalého příkazu, výběr či převod peněz, obvykle zvládnete vyřešit v jakékoli pobočce. Ovšem pokud se týká již složitějších služeb, kupříkladu řešení hypotečního úvěru, snadno vás nasměrují do jiné pobočky nebo na jiného pracovníka. Případně se vám může také stát, že na menší pobočku kvůli vám specialistu pozvou.
Další variantou - ovšem zpravidla nedostupnou pro "běžného" klienta - je, že pracovník banky za vámi dorazí domů nebo do kanceláře. Vše potřebné tak řešíte na místě, které si sami zvolíte.
Výjimkou je v tomto ohledu internetová mBank, jež se snaží minimalizovat situace, kdy klient do některé z jejích poboček přijít musí. Jako vhodnou alternativu nabízí prostředníka = kurýra.
Do banky musíte už jen kvůli podpisu
Pobočka je místem, kam by klient měl zajít teprve v okamžiku, kdy transakci či obchod, který chce zrealizovat, není schopen sám dokončit. Případně potřebuje-li či pouze žádá sám radu.
Převážnou část operací jste dnes už schopni zvládnout tzv. na dálku (ať už zcela, nebo zčásti). Ovšem zejména jde-li o ověření totožnosti klienta nebo podpisu uzavírané smlouvy (o spotřebitelském úvěru či hypotéce, apod.), cestě na pobočku se zatím vyhnout nedokážete.