Banky začínají lidem úvěry vnucovat

  • 8
Banky a splátkoví prodejci se definitivně rozhodli prolomit tradiční obavy Čechů ze zadlužování stůj co stůj. Doby nesmělých žádostí o úvěr s obavou odmítnutí jsou nenávratně pryč a společnosti lidem nabízejí a poskytují úvěry i bez toho, že by o ně sami žádali.

Splátkoví prodejci GE Capital Multiservis a Home Credit s mateřskou Českou pojišťovnou začali v těchto dnech svým prověřeným klientům zdarma doručovat úvěrové karty.

Podle solventnosti klienta jsou na nich nastavené limity, které klientům umožňují okamžitě si půjčit hotovost nebo platit v obchodě.

"Reakce klientů jsou pozitivní. Jde o vybrané lidi, kteří jsou schopni dobře splácet," uvedla Iva Šoufková ze společnosti Home Credit, která vydává kartu Yes.

Cíl splátkových prodejců je jasný - zvýšit objemy úvěrů a udržet si klientelu.

"Když člověk doplatí třeba ledničku, tak odejde. Naší snahou je si ho udržet, a proto mu nabízíme možnost opakovaného úvěru. A když nechce, nic ho to nestojí," uvedl mluvčí skupiny GE Capital Jan Hainz k O.K. kartě.

Úvěrové karty (v tisících ks)

Home Credit
Cetelem
GE Capital Multiservis
Banky celkem

420
400
303
100

Velká odezva je podle Hainze zejména na výběrech hotovosti. "Měsíčně je to přes padesát milionů," řekl.

Prostřednictvím úvěrových karet splátkových prodejců se ročně financují nákupy v hodnotě kolem deseti miliard korun. Celkem mají české domácnosti prostřednictvím všech možných forem úvěrů půjčeno zhruba 165 miliard korun, ovšem uloženo v bankách mají pětkrát více.

Stále aktivněji proto nabízejí úvěry i banky. Prozatím jim však "agresivita" splátkových prodejců chybí. Úvěry bez předchozího zájmu neposkytují. Snaží se zvýšit poskytování úvěrů usnadněním jejich vyřízení.

Zavádějí proto telefonní linky, kde se klient rovnou dozví, kolik a za kolik mu banka půjčí, nebo mu informace o možném čerpání úvěru posílají v měsíčních výpisech.

První přišla s "úvěrem po telefonu" před dvěma lety Citibank. "Chvíli trvalo, než si na to zákazníci zvykli, ale například před Vánocemi jsme měli tisíc dotazů denně," uvedl mluvčí banky Marek Hlavica.

Nedávno zavedly stejnou službu i GE Capital Bank a Česká spořitelna.