Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

I když máte na bankovním účtu málo peněz, můžete přijít o statisíce

  • 62
Pojem „phishing“ už dávno není neznámý. Přesto se na něj stále někdo nechá nachytat. Funguje na principu rozesílání podvodných e-mailových zpráv a snaží se adresáta zmanipulovat tak, aby si nechal ukrást peníze ze svého internetového bankovního účtu.

Nejvýhodnější běžné účty

Zadejte vaše požadavky, získejte přehled nabídek běžných účtů a vyberte ten nejvýhodnější.

Některé podvodné e-maily rozpoznáte snadno, bývá v nich spousta gramatických a stylistických chyb. Internetoví piráti však své útoky neustále zdokonalují. „Objevují se i velmi sofistikované podvodné zprávy, které na první a často i druhý pohled vypadají jako originální zpráva z dané instituce, na kterou jste zvyklí. Proto je důležitá zvýšená opatrnost v případě, že se rozhodnete na danou zprávu reagovat a kliknout v ní na navrhované odkazy,“ upozorňuje Tomáš Hládek, odborník České bankovní asociace na kyberbezpečnost.

Podívejte se na video České bankovní asociace, ve kterém Petr Vacek a Tereza Dočkalová rozehrávají scénku, jak může „rhybaření“ vypadat.

Phishing však nemusí mít jen podobu e-mailové zprávy, která dorazí do vaší internetové pošty. S „rhybařením“ se můžete setkat třeba i na Facebooku. S takovou zkušeností se před časem svěřila čtenářům iDNES.cz paní Dagmar.

Čtěte také

Případ byl unikátní v tom, že Dagmar měla na účtu jen nízkou částku, přesto ji internetový útočník obral o sto tisíc korun. Po získání vstupních údajů totiž obratem uzavřel na její jméno on-line půjčku a peníze převedl jinam. Více o tomto případu čtěte zde.

Jak se podobným útokům bránit? „Nejlépe tak, že nebudete odpovídat na e-mailové zprávy, ve kterých jsou vyžadovány vaše osobní, přihlašovací a jiné citlivé údaje. Rovněž neklikejte na odkazy v e-mailech, které jsou vám jakkoliv podezřelé,“ doporučuje Tomáš Hládek a dodává: „Banky jsou v dané oblasti velmi opatrné a obezřetné. O případné doplnění nebo obnovu nějakých osobních citlivých údajů nikdy nevyužívají e-maily, ale kontaktují vás telefonicky, nebo vás písemně vyzvou navštívit pobočku banky.“