Kdo by nechtěl ulovit tu nejlepší slevu? Pozor však na to, abyste nepřestřelili. Ilustrační snímek

Kdo by nechtěl ulovit tu nejlepší slevu? Pozor však na to, abyste nepřestřelili. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Černá listina boduje, problémové slevové portály ubývají

  • 19
Slevové portály využívá již jednasedmdesát procent Čechů, řady příznivců rozšiřují zejména starší lidé. Uvádí to aktuální průzkum společnosti KPMG. Mohlo by se zdát, že lidé portálům se slevami věří. Jenže ne vždy je všechno tak, jak má být.

Ještě nedávno byly na českém trhu přes dvě stovky slevových portálů, dnes jich je něco málo přes stovku. Krachují nejenom malí, ale i větší hráči (o konci jednoho z nich čtěte zde), pole se začíná čistit. 

"Zásadním problémem slevových portálů je jejich neschopnost udržet si stálou klientelu. Většina návštěvníků na nich totiž nakupuje jednorázově," vysvětluje Michal Bareš z KPMG. A chci-li zákazníky udržet, nemohu je podvést. To je jedno ze základních pravidel obchodování. Bohužel ne všichni, kteří se na trh se slevami vrhli, patří k těm nejserióznějším. 

Před necelým rokem vznikla černá listina partnerů slevových portálů Bloklist.cz  (více čtěte zde), kde si nejenom portály hromadného nakupování mezi sebou, ale i zákazníci vyměňují zkušenosti s jednotlivými obchodníky. "S Bloklistem neustále monitorujeme situaci a snažíme se podporovat zákazníky, kterým není lhostejné, že různé portály, ať už velké, či malé nedodržují zásady slušného nákupu a prodeje," říká provozovatel serveru Martin Bareš.

Podvádět se nevyplatí, agregátory slev už reagují

Snaha už přináší první výsledky. "Díky našemu upozornění a zvýšené koncentraci negativních příspěvků se největší agregátory daly dohromady a ze svých stránek vyřadily nabídky portálu Nebeslev.cz," uvádí Martin Bareš.

Může se hodit

Téměř 6 000 slev po celé České republice najdete na prověřeném serveru Raketa.cz.

Podle něj je to velmi významný krok vpřed, protože právě díky agregátorům byly všechny slevové portály hozeny do jednoho pytle a zákazníci, kteří nakupují právě přes agregátory, se domnívali, že pokud některý z větších agregátorů nabízí slevu od oněch portálů, pak jistě budou v pořádku.

Bloklist má podíl i na ukončení činnosti serveru Hypersleva.cz. "Na to, že má tenhle portál problémy, jsme upozorňovali jako první, uvedli jsme ho na blacklist Asociace portálů hromadného nakupování," říká Martin Bareš a dodává, že denně řeší několik telefonátů nebo korespondenci poskytovatelů, jak mají vymoci peníze, když jim dluží portály, a naopak, jak mají lidé uplatnit vouchery, když s nimi portál nekomunikuje. 

Provozovatel černé listiny partnerů slevových portálů by byl rád, kdyby se ke čtyřicítce portálů, které nyní s Bloklistem spolupracují, připojili i zástupci těch  největších na českém trhu. Myslí si, že i oni musí mít hodně informací o nesolidních obchodnících a jejich sdílením by chránili ještě daleko větší skupinu nakupujících. Jde především o nekvalitní zboží typu swarovski, ale třeba i o restaurace a salony, které se nechovají k zákazníkům korektně

Rady Než se rozhodnete nakoupit

  1. Před nákupem si poskytovatele prověřte. Nebojte se zeptat telefonem nebo e-mailem. Pokud s vámi obchodník nebude komunikovat, je někde chyba.
  2. Nebojte se oslovit i samotný slevový portál. Už z první komunikace můžete zjistit, jakým stylem přistupuje ke svým nabídkám.
  3. Informujte se na internetu. Diskuse nad slevovými portály jsou téměř všude, stačí, když si jich pár pročtete, a zjistíte, zda u diskutovaného portálu nakoupit, či nikoliv. Samozřejmě buďte rozumní a vulgární či nevhodné příspěvky ignorujte.
  4. Podívejte se na hodnocení. Některé agregátory mají hodnocení samotných poskytovatelů, které vám může poradit, zda slevu koupit. Agregátory, které hodnocení nemají, nemusí být tak informované, a tím jim může lecjaká zpráva uniknout.
  5. Podívejte se na platební možnosti slevových portálů. Ve většině případů je možnost platby kartou, pokud ji portál nemá, je možné, že mu banka tuto možnost zamítla. To samozřejmě neznamená, že portál je špatný, je to jen vodítko, které může pomoci v rozhodování.
  6. Komunikujte. Kvalitní portál má jasně umístěné komunikační kanály: telefon, chat, možnosti odpovědí na dotazy...
  7. Dívejte se do kontaktů. Jak slevový portál, tak poskytovatel by měl mít zřetelně uvedené údaje o své firmě.
  8. Ideální portál je ten, který se zajímá o své zákazníky, je například napojen na portál Bloklist.cz, který shromažďuje informace o podvodných nabídkách. 

Zdroj: Bloklist.cz