Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bohatí chtějí od platebních karet více

aktualizováno 
Karetní společnosti zamířily na novou cílovou skupinu. Chtějí více prodávat prestižní platební karty. Držitelé takových karet jimi platí častěji a více než držitelé karet běžných, ovšem také více žádají.

Za prestižní kartu zaplatíte na poplatcích tisíce | foto: Profimedia.cz

Češi vnímají prestižních platební karty trochu jinak, než jak by odpovídalo představám kartových společností. Typickým držitelem prestižní (nejčastěji zlaté) platební karty je podle nich upravený, často cestující, velmi zaneprázdněný a úspěšný podnikatel s nadstandardními příjmy.

Zlatou či platinovou kartu v peněžence pak spojujeme nejčastěji s vysokou prestiží, nadstandardními službami a nedosažitelností. To zejména díky přesvědčení, že nutnou podmínkou pro získání takové karty je nadstandardně vysoký příjem. Jisté obavy navíc vzbuzuje i obvykle individuální přístup bank k posuzování budoucích držitelů prestižních karet.
 
Český trh zaostává za Evropou
Trh bankovních platebních karet u nás čítá již více než osm milionů kusů, ovšem pouhá 2 % z tohoto počtu připadají právě na karty prestižní. Na polském trhu platebních karet je to 5 %, na Slovensku méně než u nás, konkrétně 1 %. Evropský průměr přitom dosahuje 15 %.

Na celkovém obratu realizovaném platebními kartami v Evropě se prestižní karty podílejí dvaceti procenty. Průměrný obrat jedinou prestižní kartou je přitom o celou polovinu větší než u standardní. Prestižními kartami našich sousedů ovšem "proteče" více peněz než v ČR (v poměru k celkovému obratu realizovanému platebními kartami).

Tab.: Podíl prestižních karet na trhu dle zemí
 Země Podíl na celkovém počtu karet
(v %)
Podíl počtu transakcí
(v %)
Podíl na realizovaném obratu
(v %)
 ČR  2  4
 Polsko  5  10  16
 Slovensko  1  4  7

Více kartami platíme v zahraničí než doma
Obrat připadající na jednu prestižní kartu v České republice je třikrát větší než u karty standardní, v Evropě je poloviční. To dokazuje, že prestižní karty jsou u nás skutečně spíše výjimečné, a zvýrazňují se tak rozdíly mezi kartami standardními a prestižními.

Podíváme-li se na obrat transakcí uskutečněných českými prestižními kartami v zahraničí, pak je dokonce 5x větší v porovnání s kartami standardními. Naopak v Evropě je tento rozdíl pouze dvojnásobný.

Proč bychom si měli prestižní (kreditní) kartu pořizovat
Platební karty jejich držitelé nejčastěji využívají k výběrům hotovosti z bankomatů a k platbám u obchodníků. Přednost dostávají právě prestižní karty při placení u obchodníků v zahraničí, stejně jako nacházejí své uplatnění při on-line nákupech letenek.

Mezi výhody uváděné držiteli karet, díky nimž stojí za to uvažovat o pořízení prestižní (obvykle kreditní) karty, patří bezúročné období, vyšší limity, kvalitnější cestovní pojištění, finanční zvýhodnění (např. výhodnější směnný kurz bez poplatků) a v neposlední řadě i rozsáhlejší asistenční služby. Kvitována je rovněž široká akceptační síť, bezpečnost a především prestiž, která je s tímto produktem neodmyslitelně spjata. S prestiží těchto karet jde ruku v ruce jejich vyšší cena. Více si přečtěte ZDE.

Ideální prestižní karta
Představa tuzemských platebních karet, jak má vypadat ideální prestižní karta, má dvě roviny. První bezpečnostní, tedy karta by měla nést některé identifikační znaky, např. fotografii, případně otisk prstu držitele. Měla by zároveň sloužit také jako osobní identifikátor. Druhou rovinu tvoří benefity, a to minimálně 10% slevy v obchodních řetězcích, slevy na kulturní akce apod., které bývají poskytovány držitelům.

Zdroj: Průzkum společnosti MasterCard




Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...



Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zrušíme hotovost, sílí hlasy. Co by to přineslo, rozebírá ekonomka

Ilustrační snímek

Objem bezhotovostních plateb výrazně narůstá. Co se stane, když peníze budou jen virtuální a skutečné peníze přestanou...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Další z rubriky

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Víte jak ušetřit na nákupu v zahraničním e-shopu? Otestujte se

Ilustrační snímek

Nakupování přes internet je pro většinu z nás docela běžnou záležitostí. Když nakupujeme v rámci Evropské unie, je to...

Vyznáte se v reklamacích? Otestujte svoje znalosti

Ilustrační snímek

Pokud krátce po nákupu zjistíme, že náš nový fén, vysavač či rádio fungují s poruchami nebo nefungují vůbec, máme jako...

Další nabídka

Kurzy.cz

Postaví se Rusko Saudské Arábii a zvrátí růstový trend cen ropy?
Postaví se Rusko Saudské Arábii a zvrátí růstový trend cen ropy?

Napětí mezi Ruskem a Organizací zemí vyvážejících ropu (OPEC) se prohlubuje ve chvíli, kdy se členové organizace chysta... celý článek



Najdete na iDNES.cz