Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brát zaměstnance jako zákazníka

  11:00aktualizováno  11:00
Termín personální marketing (dále jen PM) je používán v moderních společnostech, které jsou marketingově řízeny. Znamená to, že se vedení těchto firem dívá i na vlastní zaměstnance jako na zákazníky (interní zákazníky) a také se k nim tak chová.

Marketing obecně má mnoho podob a záleží na každé společnosti, jak jej provádí. Stejně i personální marketing má svá specifika podle velikosti a vyspělosti firmy. Často je chápán jako odpověď na otázky: Kolik a jakých zaměstnanců budeme hledat? Kdy a kde je budeme hledat? Personální marketing by se možná měl chápat šíře a zahrnovat nejen oblast "Jak získávat nové zaměstnance", ale i oblast reprezentovanou otázkami typu "Jak udržet stávající kvalitní zaměstnance".

Nyní se zaměřím na získávání nových lidí do společnosti a v dalším pokračování se budu zabývat tím, jak udržet kvalitní zaměstnance. Jak získat nové zaměstnance? V této oblasti personální marketing odpovídá na otázky:

* Kolik budeme hledat zaměstnanců a s jakými znalostmi nebo dovednostmi?
* Kdy a kdo je bude hledat a kde?
* Jak jsme pro potenciální zaměstnance atraktivní?
* Jaké jsou obvyklé platy na hledaných pozicích?
* Jak se budeme v inzerátu profilovat a tak dále?

Na základě odpovědí na ně se můžeme rozhodnout pro vyhledávání v rámci firmy, mezi absolventy, pro "přetažení" lidí od konkurence nebo pro inzerci v médiích, která zasáhne cílovou skupinu budoucích zaměstnanců. Víme, kolik peněz jim můžeme/máme nabídnout, a máme jasno, zda je hledáme vlastními silami, či použijeme personální agenturu.
Atraktivita zaměstnavatele hraje v procesu získávání nových zaměstnanců velkou roli. Může se zdát, že uchazeči dají přednost firmám se zvučnými jmény. Hodně ale záleží na požadavcích a osobních zkušenostech kandidátů a imagi firmy. Například velký český finanční ústav měl problémy získat kvalitní lidi do IT oddělení.
Měl mezi lidmi z oboru špatnou pověst (nízká odborná úroveň vedoucích a zastaralé technické vybavení). Problém firma řešila cílenou reklamní kampaní, která sice nebyla levná, ale v důsledku se jí podařilo změnit vnímání špatného jména společnosti u odborné veřejnosti a získat kvalitní zaměstnance. Další nezanedbatelnou částí tohoto procesu získávání je i komunikace s kandidáty.
Mnoho lidí, kteří procházejí naší společností, hovoří o chování firem i agentur, a tím samozřejmě přispívají k budování dobrého, případně špatného jména společnosti. Otázka tvorby a nasazení inzerátu je též velice důležitá, jde o signály pro konkurenci, zaměstnance, stávající i potenciální zákazníky. Takto pojatý přístup k získávání nových zaměstnanců vyžaduje ve firmách kvalitní personální HR, tedy personální oddělení.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

Spát v práci? Proč ne, zvyšuje to produktivitu, říkají odborníci

Ilustrační snímek

V době minimální nezaměstnanosti lákají firmy nové kolegy na zajímavé benefity. Jedním z nich může být možnost spánku...

První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Americké akcie se opět vzdalují zbytku světa / BIG EXPERT - akcie: týden od 13. ...

Americké akcie se opět vzdalují zbytku světa / BIG EXPERT - akcie: týden od 13. ...

Kurzy.cz Názory expertů na budoucí vývoj vybraných akcií na českém kapitálovém trhu v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týd...

Najdete na iDNES.cz