Fenomén sdílených aut je v Česku na vzestupu, má totiž své výhody

  7:00
Auto a žena se nepůjčují. O ženách to platí pořád, snad vyjma pořadu Výměna manželek. Sdílení aut je ale nový trend, ať se nám to líbí, nebo ne. Bonusem pro odpůrce tohoto fenoménu je méně aut na silnici a více parkovacích míst.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Když se narodily děti, chvilku jsme o druhém autě do rodiny uvažovali. Většinu času by ale stálo před domem a kvůli všem dodatečným nákladům na povinné ručení, servis, dálniční známku a dalším starostem okolo, jako je platba za druhé parkovací místo v modré zóně či výměna zimních a letních pneumatik, jsme to nakonec zavrhli,“ vypráví třicetiletá Eva Honajzrová z Brna. 

Porovnejte si ceny povinného ručení a najděte to nejvýhodnější.

Podle rostoucí popularity služby sdílení aut neboli carsharingu v Česku to vypadá, že ona a její rodina nejsou zdaleka sami, kdo si další auto nekoupí, ale v případě potřeby si vhodný vůz raději půjčí. „Osobně nejvíc kvituji, že z vozového parku si můžeme vybírat jako z bonboniéry. Velké a spolehlivé auto si rodina může půjčit na dovolenou, svižný a sexy kabriolet třeba na víkend ve dvou. Má to své výhody i v případě, že člověk uvažuje o koupi auta a potřebuje si ho otestovat,“ vypočítává výhody carsharingu Eva.

Jedno sdílené auto za osm soukromých

Sympatická je také vize snížení počtu automobilů na silnicích, lepší vzduch a uvolnění parkovacích míst. Podle statistik většina aut stejně pětadevadesát procent času parkuje a nejezdí.

V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut, zároveň ale jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. I kdyby všichni šoféři nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních. Jedno sdílené auto podle studií nahradí až osm soukromých vozidel. Oproti klasické půjčovně si lze v rámci carsharingu vůz převzít i vrátit kdykoliv, tedy čtyřiadvacet hodin denně.

V České republice podniká v oblasti sdílení aut s vlastním vozovým parkem několik firem, největší je Car4Way, dále Autonapůl a AJO. Firem i aut stále přibývá. Zatímco v roce 2012 Asociace českého carsharingu registrovala pouhých devět sdílených aut, aktuálně se jich na silnicích pohybuje celkem téměř 720. Specialitou v oblasti sdílení aut je Uniqway - komunitní sdílení aut mezi studenty pražských univerzit (ČVUT, ČZU a VŠE).

Půjčují si navzájem aneb peer to peer carsharing

Trochu jinak carsharing pojala společnost HoppyGo, která jako jediná zprostředkovává půjčování aut přímo mezi majiteli vozů, takzvaný peer to peer (P2P) carsharing. U HoppyGo si můžete auto nejen půjčit, ale i nabídnout to svoje k „pronájmu“ a přivydělat si tak. V nabídce jsou vozy všech kategorií od malých městských aut přes sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové vozy nebo sportovní kupé.

 „Během roku 2018 se počet našich zákazníků rozrostl čtyřnásobně na aktuální počet 42 tisíc uživatelů. K dispozici mají celkem patnáct set aut. Jejich majitelům jsme vyplatili přes deset milionů korun,“ shrnuje výsledky loňského roku Jan Charouz z HoppyGo.

Výhodou HoppyGo oproti klasickým carsharingům je lepší pokrytí. Nějaké to auto totiž v pohodě najdete v Čelákovicích, Humpolci nebo Hodoníně. Ostatní společnosti jezdí pouze ve větších městech, například Autonapůl nabízí vozy v Brně, Praze, Liberci, Plzni, Ostravě, Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně, AJO půjčuje jen v Praze a Brně. Za den zaplatíte od 350 korun nahoru.

Pokud si chcete půjčit auto, stačí se zaregistrovat u některého z provozovatelů carsharingu, obvykle musíte také složit vratnou kauci (Autonapůl a HoppyGo 5 tisíc korun), nebo si službu předplatit (u AJO za 3 900 Kč). K registraci budete potřebovat svůj řidičský a občanský průkaz. Pak si přes mobilní aplikaci nebo na webových stránkách společnosti najdete a rezervujete vhodné a volné auto na potřebný termín - může to být hodina, den, klidně i týden. Obecně platí, že čím déle auto máte, tím nižší cenu zaplatíte.

Ceny někteří poskytovatelé odvozují od velikosti (třídy) aut, někteří je mají jednotné (AJO). Standardně se platí za ujeté kilometry a čas výpůjčky. Ceny se liší - HoppyGo inzeruje auto od 350 korun na den, u AJO zaplatíte za tři hodiny 95 korun, ale jen při najetí 10 kilometrů… Oktávka na víkend a 200 kilometrů nájezdu u Car4Way vychází na 2 190 korun.

Na webech najdete podrobné ceníky a kalkulačky. Všechny společnosti mají pro své vozy sjednané havarijní pojištění, často nadstandardní, jen pozor, je tam spoluúčast. V automobilech, které mají i dálniční známku, je palivo, kontakty na operátory a na asistenční služby pro případ nehody nebo poruchy vozidla.

Klíčky k vozu nepotřebujete, protože bývají uložené v přihrádce. Vůz si odemknete čipem nebo chytrým mobilem. Výjimkou je HoppyGo, kde si s majitelem vůz předáte z ruky do ruky.
Osobní kontakt ale má něco do sebe. „Naše zkušenosti potvrzují, že chování řidičů k vozu je u HoppyGo mnohem lepší než v klasické půjčovně, protože auto si půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou. Obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí, což je také určitou formou motivace. Průměrně hodnocení uživatelů na naší platformě je 4,89 hvězdiček z pěti, z čehož je jasně vidět, že valná většina uživatelů má se službou maximálně pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak na straně řidičů, kteří si auta půjčují,“ dodává Jan Charouz.

Najezdíte-li ročně jen 10 tisíc, raději si auto půjčte

Zda se vám vyplatí si auto koupit, nebo půjčit, není úplně snadné propočítat. Obecně lze konstatovat, že vlastnit vůz se nevyplatí lidem, kteří najezdí pod deset tisíc kilometrů ročně. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlížejí skryté náklady, tedy hodnotu peněz, které v autě leží, amortizaci vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, výměnu a pořizování letních a zimních gum, pravidelné přezouvání a podobně.
Na webu http://www.jitis. eu/ je k dispozici kalkulačka reálných nákladů na provoz vlastního auta. Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete.

Chci svoje auto půjčit

Vlastní auto ke sdílení můžete nabídnout jen u HoppyGo. Nejdřív si stáhnete aplikaci, pak projdete jednoduchou registrací. Podmínkou je, že auto nemá najeto víc než 300 tisíc kilometrů a není starší než patnáct let. Cenu za půjčení vozu si můžete nastavit sami, společnost vám ji nezávazně doporučí. Po dobu pronájmu je auto kryté dalším pojištěním, třeba i pro případ, že vám auto někdo nevrátí. Sami si ale předem určujete, kdy a komu je auto k dispozici. U každé poptávky vašeho vozu se ukáže jméno, věk a hodnocení žadatele. HoppyGo si z „výdělku“ účtuje provizi ve výši patnáct procent.

VIDEO: „Jako kluzák ze Star Wars.“ Takto fungují sdílená auta:

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Vyzkoušeli jsme v testu Partners Banku. Obstála skoro na jedničku

21. března 2024

Na bankovním trhu začala v březnu fungovat nová ryze česká Partners Banka. Na startu oznámila, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...