Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

aktualizováno 
Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší číslice, než jaké tam trůnily posledních několik let. Za auto letos zaplatíme více než loni. Někdy až o desetitisíce korun. Dražší jsou nové vozy ze salonů i ojetiny v bazarech.

Zdražování aut | foto: iDNES.cz

Zdražení? Rozhodně se mu tak neříká, tento termín je ve slovnících automobilek zakázaný. Jen „úprava cen“, ovšem směrem vzhůru. A někdy o hodně.

Zařiďte si levnější povinné ručení ještě dnes

Vyplňte parametry vozidla a nechte si zdarma srovnat dostupné nabídky.

Ne všichni se zatím odhodlali, mnohé automobilky odrazuje velký konkurenční přetlak na českém trhu. Trend je však zřetelný. Troufají si hlavně sebevědomé značky, které vědí, že mají „kvalitní produkt“, jak se říká v obchodnickém žargonu.

Pro Čechy nejcitelnější „zásek“ předvedla domácí Škoda s modelem Octavia. S lednovým nástupem faceliftované generace (s dělenými světlomety) podražil bestseller o 53 tisíc korun (z 355 na 408 tisíc). Kupec za to tedy dostal lepší motor. Čtyřválcový 1.2 TSI (63 kW) nahradil silnější tříválec 1.0 TSI (85 kW; podle nás nejlepší přeplňovaný litr na trhu), zlepšila se také výbava. Faktem nicméně zůstává, že o tak velký kus neposkočila cena Octavie dlouhá léta.

Čtěte také

Od 10. listopadu 2017 platí nové ceníky vozů Škoda. I v nich je spousta dílčích změn, zdražovaly například motory. U Octavie jsou benzinové motory nyní dražší o 10 tisíc korun, což základní cenu zvedlo na 417 900 korun (1.0 TSI/85 kW Active). Vznětové motory dokonce zdražily o 15 tisíc korun.

Fabie se zážehovými motory zdražily méně, a to o dva tisíce korun, 1.0 MPI Active nyní začíná na ceně 243 900 korun. Výrazné o 8 000 korun je však navýšení cen naftových agregátů, nejlevnější turbodiesel (1.4 TDI/66 kW) nyní vychází na 361 900 korun, silnější provedení se 77 kilowatty začíná na 397 900 korunách, ale ten nepořídíte ve výbavě Active.

Rapid je na tom velmi podobně, u benzinových motorů podražil o 3 000 korun, turbodiesely jsou dražší o 8 000 korun. Nejlevnější Rapid tak stojí 307 900 korun (1.0 TSI/70 kW Active), za turbodiesel 1.4 TDI/66 kW Active dáte nejméně 372 900 korun.

Nové výbavy a modely

Někdy je nárůst ceny odůvodněn nástupem nového modelu. Třeba Nissan Micra stál loni v listopadu 200 tisíc korun, nová generace však letos začíná na 260 tisících. Její větší sourozenec Qashqai končil v létě svou kariéru se základní cenou 400 tisíc, faceliftovaná generace je o 37 tisíc dražší. Auto má nově komfortnější podvozek a některé drobnosti ve výbavě, ale zásadní parametry ani motory se nezměnily. Změna úrovní výbavy je přitom stará známá praxe, která nárůst ceny opticky zdůvodní (v autě jsou nové moderní technologie), ale nikdy to není čistý zisk pro kupujícího.

V říjnu zdražil všechny modely Volkswagen. Třeba základní Touran Comfortline 1.2 TSI (81 kW) podražil o 21 tisíc korun (597 tisíc Kč), vyšší výbava Highline pak o 23 tisíc. Je však obohacená o adaptivní tempomat či mlhovky a další spoustu doplňků. U populárního Golfu 1.0 TSI (81 kW) se základní cena zvýšila o tři tisíce korun (415 tisíc Kč), u vyšších výbav podražily benzinové motory o 13 a diesely o 22 tisíc korun. Také miniauto up! je v základu dražší o dva tisíce.

Zdražování aut

Poměrně dramaticky s cenami „šachuje“ značka Opel (nyní vlastněná francouzským koncernem Peugeot-Citroën). Zatímco loni na podzim se malý model Corsa (1.2, Selection, 3dv.) prodával za 230 tisíc korun, v průběhu roku zdražil o 14 tisíc, aby v létě opět sedm tisíc „sundal“. Výsledkem je nicméně cena 237 tisíc, tedy o 7 tisíc více než loni.

A verze s turbodieselovými motory podražily až o 19 tisíc korun. I u Opelu jsou ovšem k mání výbavou „našlapané“ modely (v edicích Happy a Smile), jejichž poměr cena/výkon je mnohem lepší.

Některé automobilky však zjistily, že zdražením přestřelily. Honda Civic stála ještě loni na podzim 360 tisíc korun, letošní nová generace však cenu katapultovala o 110 tisíc výše, na 470 tisíc korun. Jen chabou náplastí byla výměna atmosférického motoru za přeplňovaný litr a zákazníci to zřejmě dali značce pocítit. Proto se nyní aktuálně cenovka „pakovala“ o 60 tisíc níže – nyní stojí základ 410 tisíc.

Základní výbava? Není!

Objevuje se však také úplně nový fenomén. Největší značky na trhu, Škoda a Hyundai, sázejí rovnou na vyšší výbavy. Zatímco dříve bylo extrémně důležité mít auta s cenou „od“, v nichž chyběla většina komfortních prvků, bohaté časy změnily i toto. Takže například Škoda Karoq se rovnou začala prodávat ve střední výbavě Ambiente za 530 tisíc korun, zatímco u základního Active cenu ani neznáme – pouze víme, že se bude vyrábět. Jenže proč by jím Škoda brzdila výrobní linku, která ani nestíhá vypouštět dostatek dražších modelů. Vždyť už před zahájením prodeje (kdy se s autem nikdo z kupců ještě ani nemohl svézt) byly objednány tři tisíce lépe vybavených karoqů.

Trochu jinak, ale na podobném principu, to mají u Hyundai. Jejich bestseller i30 je nacpaný výbavou až po střechu, takže v akční verzi Best of Czech přijde na 385 tisíc korun – v poměru cena/výkon je bezkonkurenční. Ceník je ovšem postavený tak, že neexistuje žádná „očesaná“ verze, která by byla třeba o 50 tisíc levnější. I základ, který v ceníku figuruje (1.4i, 415 tisíc korun), je papírově drahý. Jen pro zajímavost: pro velké firemní flotily, které by chtěly auta skromnější, se sjednávají úplně jiné výbavy i ceny.

Ojetiny také zdražují

Trend rostoucích cen se netýká pouze nových aut, vyšší poptávka zdražuje i bazarové stroje. Ukazují to údaje, jež pro Auto DNES vytáhli ze svých statistik v největším českém autocentru AAA Auto. „Tříletá Octavia Combi diesel se letos prodává průměrně za 315 tisíc korun, loni to byly 304 tisíce. Stejně stará Kia Ceed je nyní za 271 tisíc, o sedm tisíc dráž než loni,“ říká provozní ředitel Áček Petr Vaněček.

Čtěte také

Největší skok předvedl pětiletý Ford Focus s benzinovým motorem, když meziročně podražil o 24 tisíc korun (na 238 tisíc). Naopak Volkswagen Passat průměrně zlevnil o osm tisíc (311 000 Kč); Passat ve stáří deseti let předvedl podobný pokles o pět tisíc korun. Tyto výjimky však přičítáme problémům s podvody v aféře Dieselgate a dříve nadhodnoceným cenám volkswagenů. „Škodovek, ani těch starých, se zlevnění nedotklo, desetiletá dieselová Octavia Combi se letos prodává za 153 tisíc korun, loni to bylo 147 tisíc,“ dodává Vaněček.

Meziroční nárůst cen o jednotky tisíc korun potvrzuje také Petr Foltýn z české dvojky, Auto ESA. „Průměrná cena všech vozidel v autobazaru bez rozdílu značky, modelu a motorizace se zvyšuje, což je ovšem dáno větším zastoupením vozidel do stáří pěti let než v minulých letech. A také tím, že vykupujeme jen kvalitní auta, ty v horším technickém stavu rovnou odmítáme,“ říká Foltýn.

Celorepublikový trend pak potvrzuje i předseda Asociace prodejců ojetých vozidel Petr Přikryl. Podle něj se průměrná cena aut nabízených v bazarech meziročně mírně zvýšila na zhruba 200 tisíc korun. „Snižuje se totiž věk prodávaných aut, mají větší výbavu a jsou kvalitnější. Je dobré, že se čím dál více prodávají vozidla z operativních leasingů s jasným původem, servisní historií a ověřitelnými ujetými kilometry,“ uzavírá Přikryl.

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Nepřetěžujte zaměstnance, ať o ně nepřijdete, radí expertka

Ilustrační snímek

Podzim patří k nejnáročnějším obdobím v roce, obzvlášť pokud jde o nápor na psychiku. Navíc zaměstnavatelé v...

Další z rubriky

Nákupy přes internet: co si ohlídat a kdy nelze vrátit zboží do 14 dnů

Ilustrační snímek

Nakupování po internetu má své výhody, ale i rizika. Můžete narazit na podvodný e-shop, zboží může přijít poškozené,...

Průvodce: Co by měl každý vědět o závěti a věcech posledních

Ilustrační snímek

Stále více lidí se snaží už za života uspořádat svůj majetek tak, aby předešli tahanicím a sporům mezi dědici. Roste i...

Vánoční dárky na dluh mohou přijít pěkně draho

Ilustrační snímek

V anketách a rozhovorech se od půjček na dárky téměř všichni distancují. Realita je však jiná. Téměř pětina Čechů má v...

Manželství je pro drtivou Čechů nedotknutelné. Téměř tři čtvrtiny Čechů nesouhla...

Manželství je pro drtivou Čechů nedotknutelné. Téměř tři čtvrtiny Čechů nesouhla...

Kurzy.cz V souhrnu 71,6% dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace nesouhlasí s uzákoněním manželství...

Najdete na iDNES.cz