Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi výrazně mění nákupní zvyklosti. Sázka na nízkou cenu je minulostí

aktualizováno 
Začínáme mít chuť opět více nakupovat. Nově však již nesázíme na levný, ale dobrý nákup. Utrácíme rozumněji a jen tak něco nekoupíme. Oproti dřívějšku umíme vyčkávat a nákupu věnujeme čas. Pečlivě porovnáváme cenu a kvalitu zboží.
U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek

U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aktuální průzkum spotřebitelských zvyklostí provedený ve 13 zemích Evropy ukázal, že krize a strach ze ztráty příjmů nás stejně jako ostatní Evropany donutily změnit dřívější nákupní zvyklosti. Zvlášť při větších investicích se nyní spoléháme na vlastní úsudek a mnohé prodavače nebereme jako odborníky, ale pouhé prodejce, kterým jde jen o to, aby prodali.

Ve výběru zboží věříme sami sobě

Nově se z nás začínají stávat odborníci na průzkum trhu. Pokud zařizujeme byt nebo chceme investovat do dražšího spotřebiče, řídíme se nákupním pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. "Umíme do nabídky proniknout mnohem hlouběji, než mnohý prodavač," říká psycholožka Jana Myšková ze společnosti Factum Invenio.

V nákupních přípravách zapojujeme vlastní radary, abychom získali o zboží co nejvíce informací a mohli se dobře rozhodnout. Porovnáváme internetové nabídky a oběhneme i řadu obchodů. Na sběru informací a výměně zkušeností často spolupracuje celá rodina a průzkumu trhu se věnujeme více než jeden měsíc. "Jde nám o vlastní zájem, proto jsme mu ochotni věnovat čas," poznamenává psycholožka.

Co odhalil průzkum

  • Zhruba polovina Čechů sonduje trh nejméně jeden měsíc, než se rozhodne koupit dražší zboží.
  • Akční nabídky obchodníků umí využívat již polovina českých zákazníků. Chováme se tak obdobně jako například Britové, Francouzi nebo Němci.

zdroj: průzkum spotřebitelských zvyklostí Barometr Cetelem 2011

Na příliš nízké ceny si dáváme velký pozor

Každý druhý Čech přichází do obchodu s jasnou představou, kolik chce utratit. "Pokud vidíme příliš nízkou cenu, dáváme si velký pozor a začínáme rozlišovat, u jakého prodejce kupujeme," říká psycholožka. Přestáváme také slepě důvěřovat agresivním reklamám na "zaručeně kvalitní a jedinečné výrobky" a stále víc sázíme na vlastní zkušenost.

"Ceny porovnáváme velmi pozorně a snažíme se najít tu dobrou. Tedy správný poměr mezi kvalitou a cenou zboží, aby nám výrobek určitou dobu dobře sloužil." U značkového zboží také nejsme věrní jen té jediné. "Vytvořili jsme si okruh oblíbených značek a naučily se v něm pohybovat podle toho, co je momentálně cenově výhodnější," dodává Myšková.

Co odhalil průzkum

  • Krize naučila 37 procent Čechů méně utrácet za zbytečnosti.
  • Stejné značce jako při předchozím nákupu je věrných jen 13 procent mladých do 30 let a 15 procent populace nad padesát let.

zdroj: aktuální průzkum ING a Barometr Cetelem 2011

Smlouvání o ceně je pro nás stále cizí

V porovnání s ostatními Evropany jsme ale pozadu ve smlouvání o ceně. Stále to moc neumíme. Podle evropského průzkumu zkouší smlouvat jen deset procent mladých a zhruba pětina zákazníků ve věku nad padesát let.

"U nás to není běžné jako v cizině. Většina lidí má pocit, že v kamenném obchodě se nesmlouvá, možná tak na trhu. Zkouší to hlavně ti, kteří často jezdí do zahraničí. Jsou odvážnější a nebojí se v kamenném obchodě získat slevu nebo se poptat, zda dostanou k nákupu i třeba nějaký dárek nebo službu navíc," přibližuje psycholožka.

Slyšíme na servis služeb i lepší komfort

U větších investic nepřihlížíme jen k samotné ceně a kvalitě zboží. Zohledňujeme také servis služeb. Jsme ochotní si připlatit, pokud například obchodník dodá zboží až do bytu nebo ho nechá uskladněné do doby, než ho potřebujeme. Přihlížíme i ke kvalitě pozáručního servisu a k dalším službám.

"Řada zákazníků nemá čas organizovat odvoz starého výrobku nebo zapojení nového přístroje. Pokud prodejce nabídne službu v ceně nového výrobku nebo jen za mírné navýšení, je to pro spotřebitele komfort a na nabídku slyší," poznamenává Myšková.

I v nakupování některého sezónního zboží začínáme měnit zvyklosti. "Mnohem pečlivěji promýšlíme například nákup obuvi, kde si raději připlatíme za pohodlí, zdravotní nezávadnost a lepší užitnou kvalitu, zejména pro děti, ale nejen pro ně."

Chceme si zboží prohlédnout na vlastní oči

I když přicházíme na chuť internetovým nákupům, kde bývá řada zboží za nižší cenu, průzkum potvrdil, že internetové nakupování klasické obchody nepřeválcuje. Předpovědi, které jim věštily postupný krach, tak patří neodvratně do říše science fiction.

"Chceme si zboží vyzkoušet a prohlédnout na vlastní oči. Chceme znát, zda má výrobek nějaká úskalí, která na internetu neodhalíme. Přestali jsme věřit virtuálním nabídkám, na které si nemůžeme sáhnout. Síť kamenných prodejen možná nebude tak rozsáhlá, ale klasickým obchodům neodzvoní," uzavírá Jana Myšková.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Jak poznat, komu se nedá věřit. Šest signálů snížené důvěryhodnosti

Ilustrační snímek

Nejspíš se vám už někdy stalo, že jste někomu věřili, ale pak se ukázalo, že jde o člověka, který myslí jen na sebe....

Pojištění aut se vylepšuje. Jaké speciality se dají sjednat

Ilustrační snímek

Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem. Pojistné kryje škody, které způsobíte jiným. Ale jestliže chcete být...

Předčasný, nebo předdůchod? Otestujte se, co víte o penzích

Ilustrační snímek

Ať už se vám blíží důchodový věk, nebo je vaše penze ještě v nedohlednu, o důchod byste se zajímat měli. Vyzkoušejte si...

Americké akcie se opět vzdalují zbytku světa / BIG EXPERT - akcie: týden od 13. ...

Americké akcie se opět vzdalují zbytku světa / BIG EXPERT - akcie: týden od 13. ...

Kurzy.cz Názory expertů na budoucí vývoj vybraných akcií na českém kapitálovém trhu v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týd...

Najdete na iDNES.cz