Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi výrazně mění nákupní zvyklosti. Sázka na nízkou cenu je minulostí

aktualizováno 
Začínáme mít chuť opět více nakupovat. Nově však již nesázíme na levný, ale dobrý nákup. Utrácíme rozumněji a jen tak něco nekoupíme. Oproti dřívějšku umíme vyčkávat a nákupu věnujeme čas. Pečlivě porovnáváme cenu a kvalitu zboží.
U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek

U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aktuální průzkum spotřebitelských zvyklostí provedený ve 13 zemích Evropy ukázal, že krize a strach ze ztráty příjmů nás stejně jako ostatní Evropany donutily změnit dřívější nákupní zvyklosti. Zvlášť při větších investicích se nyní spoléháme na vlastní úsudek a mnohé prodavače nebereme jako odborníky, ale pouhé prodejce, kterým jde jen o to, aby prodali.

Ve výběru zboží věříme sami sobě

Nově se z nás začínají stávat odborníci na průzkum trhu. Pokud zařizujeme byt nebo chceme investovat do dražšího spotřebiče, řídíme se nákupním pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. "Umíme do nabídky proniknout mnohem hlouběji, než mnohý prodavač," říká psycholožka Jana Myšková ze společnosti Factum Invenio.

V nákupních přípravách zapojujeme vlastní radary, abychom získali o zboží co nejvíce informací a mohli se dobře rozhodnout. Porovnáváme internetové nabídky a oběhneme i řadu obchodů. Na sběru informací a výměně zkušeností často spolupracuje celá rodina a průzkumu trhu se věnujeme více než jeden měsíc. "Jde nám o vlastní zájem, proto jsme mu ochotni věnovat čas," poznamenává psycholožka.

Co odhalil průzkum

  • Zhruba polovina Čechů sonduje trh nejméně jeden měsíc, než se rozhodne koupit dražší zboží.
  • Akční nabídky obchodníků umí využívat již polovina českých zákazníků. Chováme se tak obdobně jako například Britové, Francouzi nebo Němci.

zdroj: průzkum spotřebitelských zvyklostí Barometr Cetelem 2011

Na příliš nízké ceny si dáváme velký pozor

Každý druhý Čech přichází do obchodu s jasnou představou, kolik chce utratit. "Pokud vidíme příliš nízkou cenu, dáváme si velký pozor a začínáme rozlišovat, u jakého prodejce kupujeme," říká psycholožka. Přestáváme také slepě důvěřovat agresivním reklamám na "zaručeně kvalitní a jedinečné výrobky" a stále víc sázíme na vlastní zkušenost.

"Ceny porovnáváme velmi pozorně a snažíme se najít tu dobrou. Tedy správný poměr mezi kvalitou a cenou zboží, aby nám výrobek určitou dobu dobře sloužil." U značkového zboží také nejsme věrní jen té jediné. "Vytvořili jsme si okruh oblíbených značek a naučily se v něm pohybovat podle toho, co je momentálně cenově výhodnější," dodává Myšková.

Co odhalil průzkum

  • Krize naučila 37 procent Čechů méně utrácet za zbytečnosti.
  • Stejné značce jako při předchozím nákupu je věrných jen 13 procent mladých do 30 let a 15 procent populace nad padesát let.

zdroj: aktuální průzkum ING a Barometr Cetelem 2011

Smlouvání o ceně je pro nás stále cizí

V porovnání s ostatními Evropany jsme ale pozadu ve smlouvání o ceně. Stále to moc neumíme. Podle evropského průzkumu zkouší smlouvat jen deset procent mladých a zhruba pětina zákazníků ve věku nad padesát let.

"U nás to není běžné jako v cizině. Většina lidí má pocit, že v kamenném obchodě se nesmlouvá, možná tak na trhu. Zkouší to hlavně ti, kteří často jezdí do zahraničí. Jsou odvážnější a nebojí se v kamenném obchodě získat slevu nebo se poptat, zda dostanou k nákupu i třeba nějaký dárek nebo službu navíc," přibližuje psycholožka.

Slyšíme na servis služeb i lepší komfort

U větších investic nepřihlížíme jen k samotné ceně a kvalitě zboží. Zohledňujeme také servis služeb. Jsme ochotní si připlatit, pokud například obchodník dodá zboží až do bytu nebo ho nechá uskladněné do doby, než ho potřebujeme. Přihlížíme i ke kvalitě pozáručního servisu a k dalším službám.

"Řada zákazníků nemá čas organizovat odvoz starého výrobku nebo zapojení nového přístroje. Pokud prodejce nabídne službu v ceně nového výrobku nebo jen za mírné navýšení, je to pro spotřebitele komfort a na nabídku slyší," poznamenává Myšková.

I v nakupování některého sezónního zboží začínáme měnit zvyklosti. "Mnohem pečlivěji promýšlíme například nákup obuvi, kde si raději připlatíme za pohodlí, zdravotní nezávadnost a lepší užitnou kvalitu, zejména pro děti, ale nejen pro ně."

Chceme si zboží prohlédnout na vlastní oči

I když přicházíme na chuť internetovým nákupům, kde bývá řada zboží za nižší cenu, průzkum potvrdil, že internetové nakupování klasické obchody nepřeválcuje. Předpovědi, které jim věštily postupný krach, tak patří neodvratně do říše science fiction.

"Chceme si zboží vyzkoušet a prohlédnout na vlastní oči. Chceme znát, zda má výrobek nějaká úskalí, která na internetu neodhalíme. Přestali jsme věřit virtuálním nabídkám, na které si nemůžeme sáhnout. Síť kamenných prodejen možná nebude tak rozsáhlá, ale klasickým obchodům neodzvoní," uzavírá Jana Myšková.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Jste připraveni najít si novou práci? Otestujte se

Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni za posledních devatenáct let a zvyšuje se poptávka po odbornících. Možná je tedy dobré poohlédnout se po novém místě. Jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Peníze od státu: Na co máte nárok a kolik dostanete, když dítě onemocní

Začala škola a už máte děti nemocné? Poradíme, co vám musí zaměstnavatel umožnit a na jakou finanční kompenzaci máte při pracovní absenci kvůli ošetřování...  celý článek

Ilustrační snímek
Financování auta: srovnání nabídek a rady, jak usmlouvat nižší cenu

Než podepíšete smlouvu s prodejcem vozu, počítejte. Opravdu se to vyplatí. Rozdíl v konečné ceně může být podle zvolených podmínek až desítky tisíc korun.  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Jobs Contact
Obsluha stroje (22.000 - 26.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 22 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.