Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi výrazně mění nákupní zvyklosti. Sázka na nízkou cenu je minulostí

Začínáme mít chuť opět více nakupovat. Nově však již nesázíme na levný, ale dobrý nákup. Utrácíme rozumněji a jen tak něco nekoupíme. Oproti dřívějšku umíme vyčkávat a nákupu věnujeme čas. Pečlivě porovnáváme cenu a kvalitu zboží.
U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek

U větších nákupů se řídíme novým pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Aktuální průzkum spotřebitelských zvyklostí provedený ve 13 zemích Evropy ukázal, že krize a strach ze ztráty příjmů nás stejně jako ostatní Evropany donutily změnit dřívější nákupní zvyklosti. Zvlášť při větších investicích se nyní spoléháme na vlastní úsudek a mnohé prodavače nebereme jako odborníky, ale pouhé prodejce, kterým jde jen o to, aby prodali.

Ve výběru zboží věříme sami sobě

Nově se z nás začínají stávat odborníci na průzkum trhu. Pokud zařizujeme byt nebo chceme investovat do dražšího spotřebiče, řídíme se nákupním pravidlem: nejlepší je věřit sám sobě. "Umíme do nabídky proniknout mnohem hlouběji, než mnohý prodavač," říká psycholožka Jana Myšková ze společnosti Factum Invenio.

V nákupních přípravách zapojujeme vlastní radary, abychom získali o zboží co nejvíce informací a mohli se dobře rozhodnout. Porovnáváme internetové nabídky a oběhneme i řadu obchodů. Na sběru informací a výměně zkušeností často spolupracuje celá rodina a průzkumu trhu se věnujeme více než jeden měsíc. "Jde nám o vlastní zájem, proto jsme mu ochotni věnovat čas," poznamenává psycholožka.

Co odhalil průzkum

  • Zhruba polovina Čechů sonduje trh nejméně jeden měsíc, než se rozhodne koupit dražší zboží.
  • Akční nabídky obchodníků umí využívat již polovina českých zákazníků. Chováme se tak obdobně jako například Britové, Francouzi nebo Němci.

zdroj: průzkum spotřebitelských zvyklostí Barometr Cetelem 2011

Na příliš nízké ceny si dáváme velký pozor

Každý druhý Čech přichází do obchodu s jasnou představou, kolik chce utratit. "Pokud vidíme příliš nízkou cenu, dáváme si velký pozor a začínáme rozlišovat, u jakého prodejce kupujeme," říká psycholožka. Přestáváme také slepě důvěřovat agresivním reklamám na "zaručeně kvalitní a jedinečné výrobky" a stále víc sázíme na vlastní zkušenost.

"Ceny porovnáváme velmi pozorně a snažíme se najít tu dobrou. Tedy správný poměr mezi kvalitou a cenou zboží, aby nám výrobek určitou dobu dobře sloužil." U značkového zboží také nejsme věrní jen té jediné. "Vytvořili jsme si okruh oblíbených značek a naučily se v něm pohybovat podle toho, co je momentálně cenově výhodnější," dodává Myšková.

Co odhalil průzkum

  • Krize naučila 37 procent Čechů méně utrácet za zbytečnosti.
  • Stejné značce jako při předchozím nákupu je věrných jen 13 procent mladých do 30 let a 15 procent populace nad padesát let.

zdroj: aktuální průzkum ING a Barometr Cetelem 2011

Smlouvání o ceně je pro nás stále cizí

V porovnání s ostatními Evropany jsme ale pozadu ve smlouvání o ceně. Stále to moc neumíme. Podle evropského průzkumu zkouší smlouvat jen deset procent mladých a zhruba pětina zákazníků ve věku nad padesát let.

"U nás to není běžné jako v cizině. Většina lidí má pocit, že v kamenném obchodě se nesmlouvá, možná tak na trhu. Zkouší to hlavně ti, kteří často jezdí do zahraničí. Jsou odvážnější a nebojí se v kamenném obchodě získat slevu nebo se poptat, zda dostanou k nákupu i třeba nějaký dárek nebo službu navíc," přibližuje psycholožka.

Slyšíme na servis služeb i lepší komfort

U větších investic nepřihlížíme jen k samotné ceně a kvalitě zboží. Zohledňujeme také servis služeb. Jsme ochotní si připlatit, pokud například obchodník dodá zboží až do bytu nebo ho nechá uskladněné do doby, než ho potřebujeme. Přihlížíme i ke kvalitě pozáručního servisu a k dalším službám.

"Řada zákazníků nemá čas organizovat odvoz starého výrobku nebo zapojení nového přístroje. Pokud prodejce nabídne službu v ceně nového výrobku nebo jen za mírné navýšení, je to pro spotřebitele komfort a na nabídku slyší," poznamenává Myšková.

I v nakupování některého sezónního zboží začínáme měnit zvyklosti. "Mnohem pečlivěji promýšlíme například nákup obuvi, kde si raději připlatíme za pohodlí, zdravotní nezávadnost a lepší užitnou kvalitu, zejména pro děti, ale nejen pro ně."

Chceme si zboží prohlédnout na vlastní oči

I když přicházíme na chuť internetovým nákupům, kde bývá řada zboží za nižší cenu, průzkum potvrdil, že internetové nakupování klasické obchody nepřeválcuje. Předpovědi, které jim věštily postupný krach, tak patří neodvratně do říše science fiction.

"Chceme si zboží vyzkoušet a prohlédnout na vlastní oči. Chceme znát, zda má výrobek nějaká úskalí, která na internetu neodhalíme. Přestali jsme věřit virtuálním nabídkám, na které si nemůžeme sáhnout. Síť kamenných prodejen možná nebude tak rozsáhlá, ale klasickým obchodům neodzvoní," uzavírá Jana Myšková.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...