Nereagování na oznámenou změnu podmínek banky je považováno podle zákona za souhlas. Ilustrační snímek

Nereagování na oznámenou změnu podmínek banky je považováno podle zákona za souhlas. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Česká spořitelna ruší tisíce účtů. Odborník radí, co mohou lidé dělat

  • 268
Dotýká se to desítek tisíc klientů, kteří mají u České spořitelny staré účty. Banka je bez jejich souhlasu převádí na nové. Zda to umožňuje zákon a jak se bránit, vysvětluje právník dTestu Lukáš Zelený.

Desítky tisíc klientů České spořitelny obdržely v posledních měsících písemné oznámení o změně rámcové smlouvy. Píše se v něm, že původní zastaralý typ účtu se nahrazuje novým, výhodnějším. Přestože má jít o krok k lepšímu platebnímu účtu, nemusí se to každému zamlouvat.

„Bankovní produkty se mění stejně jako spotřební zboží, mění se tak i naše nabídka. Klienty se starším typem účtu proto nyní převádíme na moderní účet s výhodami, které jim jejich stávající účet nabídnout neuměl,“ vysvětluje Pavla Kozáková z tiskového centra České spořitelny a doplňuje, že čísla účtů zůstávají stejná a platná.

Ideální podle ní je, aby klienti, kteří obdrželi dopis, přišli do pobočky a nechali si tam nastavit nový účet. „Aktivujeme jim program Za důvěru, díky kterému mohou ušetřit nebo mít účet i zadarmo,“ slibuje Pavla Kozáková.

Ale je jasné, že se najdou klienti, kterým nově nastavená varianta nevyhovuje. „Spotřebitelé si stěžují, že jde o jednostrannou změnu ze strany banky bez možnosti ovlivnit předkládané podmínky. Klienti sice mohou se změnou nesouhlasit, vypovědět smlouvu a přejit k jiné bance, ale o této variantě často neví,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Stejně tak podle něj většině klientů neví, že podle daného zákona znamená mlčení souhlas s novými podmínkami. Tedy za předpokladu, že je změna smlouvy oznámena nejpozději dva měsíce před její účinností a klient je seznámen s tím, že má právo tuto změnu odmítnout a ze smlouvy se okamžitě vyvázat.

„Věnujte pozornost každé písemnosti, kterou od banky obdržíte. Je její povinností vám poskytnout přesné a srozumitelné informace a mezi nimi bývá zmíněn i postup v případě, že s oznamovanou novinkou nesouhlasíte,“ radí Lukáš Zelený a dodává: „Rozhodne-li se banka určitý typ účtu zrušit a převést klienty na novější, nemají šanci dosavadní účet zachovat. Jediný způsob, jak se jednostranné úpravě obsahu smlouvy bránit, je tedy pouze vypovědět ji.“