Česká spořitelna

Česká spořitelna | foto: Radek Miča, iDNES.cz

Česká spořitelna vylepšuje internetbanking a přidává poplatky za jeho užívání

  • 186
Během uplynulého víkendu odstavila Česká spořitelna na několik hodin své služby přímého bankovnictví. Výsledkem je rozšíření funkcí, ale i jeho zdražení.

Inovovat své služby přímého bankovnictví Servis 24 začala Česká spořitelna (dále jen ČS) v listopadu loňského roku. Řadu novinek a zejména pak možnost je využívat si ale pro většinu uživatelů "schovala" až na leden. V pátek banka ukončila ověřování nových funkcí pilotním provozem, k dispozici jsou však až dnes. To ovšem neplatí pro původně ohlášené zavedení tzv. elektronické fakturace (zasílání a úhrady faktur elektronickou cestou prostřednictvím Servisu 24, např. ČEZ). Tato novinka zůstává prozatím pouze v pilotním provozu a běžným uživatelům v dohledné době zpřístupněna nebude.

Podobně zapovězena je pro uživatele internetové části Servisu 24 i možnost zrušit transakci zadanou s tzv. dopřednou splatností. To lze dnes vyřídit pouze s telefonním bankéřem.

Uživatelé služeb ČS

Servis 24 = více než 1,2 mil., z toho uživatelů internetbankingu je více než 822 tisíc
(stav k 31. 12. 2007)

Osobní účet ČS = přibližně 476 tisíc
(stav k 24. 1. 2008)

Co na uživatele služby Servis 24 ode dneška čeká?
Přehled platebních karet

Upravený Servis 24 konečně umožní držitelům platebních karet (debetních, kreditních, charge i předplacených) pasivní přístup k informacím o zůstatku, historii pohybů na účtu, aktuální výši limitů, minimální výši splátek u kreditních karet, typu sjednaného pojištění či adresám s vazbou na karty. Připojení kartových účtů kreditních karet proběhne automaticky, všechny karty majitele účtu se v přehledu zobrazují mezi ostatními produkty spolu se zůstatkem či stavem. Debetní karty však je nutné "ručně" přidat .

Konfigurátor parametrů Osobního účtu
Novinkou je také tzv. konfigurátor nastavení parametrů Osobního účtu. Ten, kdo je majitelem Osobního účtu a zároveň uživatelem přímého bankovnictví, má počínaje dnešním dnem možnost libovolně měnit nastavení svého účtu v prostředí internetbankingu ČS, tudíž bez nutnosti návštěvy pobočky. Ovšem neplatí to bez výjimek. Sjednáte-li si například pojištění či si vyberete platební kartu, budet muset do banky přeci jen zajít podepsat smlouvy (žádost a smlouvu o vydání karty či pojistnou smlouvu).

Upravené zahraniční platby
V souvislosti se zaváděním standardů SEPA (Jednotné oblasti pro platby v eurech, od 28. ledna 2008) přistoupila banka rovněž k úpravám internetbankingu u zahraničních plateb. Jelikož dochází k odstranění rozdílů mezi národními a přeshraničními platbami v eurech, mizí dosavadní limit (50 tisíc euro) pro zadání tzv. přeshraniční platby také v ČS. Mění se i některé položky vyplňované v elektronickém formuláři - je třeba zadávat informace o adresátovi platby v podobě IBAN (číslo účtu v mezinárodním formátu pro Evropský hospodářský prostor) a BIC (bankovní identifikační kód).

SEPA převody, zadávané v Servisu 24 prostřednictvím formuláře "Přeshraniční převod v EUR", zajistí klientovi připsání prostředků na účet příjemců v plné výši (tj. bez poplatků zprostředkujících bank) do tří dnů po dni předání příkazu bance.

Nabídka předschválených úvěrů
Vybraným klientům budou od dnešního dne nabízeny prostřednictvím Servisu 24 předem schválené úvěrové produkty (kontokorent, kreditní karta či spotřebitelský úvěr). Úvěr si oslovený klient může v Servisu 24 zároveň sjednat. Musí jen předem zkontrolovat či doplnit bankou předvyplněné údaje a pak autorizovat vygenerovanou smlouvu (např. formou SMS).

Změna sazebníku
Inovace služeb Servisu 24 však doprovází i změna sazebníku banky k 1. únoru. Nově budou totiž zpoplatněny tzv. informační SMSky. Za každé potvrzení zůstatku, které klient obdrží na svůj mobilní telefon v podobě SMS, zaplatí nově 1,50 Kč (do 31. ledna je služba poskytována zdarma pro všechny uživatele, od 1. února může být zdarma pouze pro majitele Osobního účtu). SMSky potvrzující např. zadání příkazu a autorizační SMS (obsahují údaje nezbytné pro zadání transakce) zůstanou zdarma i nadále.

Jediným způsobem, jak bezplatně získat informaci o zůstatku svého účtu (kromě návštěvy pobočky, dotazu v Servisu 24 či v bankomatu ČS), zůstane zřejmě poslední novinka: e-mailové zprávy. Ty banka zasílá následující den po změně zůstatku účtu (stejně jako SMS), ovšem pouze uživatelům internetbankingu.