Praha, Česká republika

Praha, Česká republika | foto: Profimedia.cz

České prostředí není podnikání nakloněno

  • 2
Nedokonalý daňový systém, malá konkurenceschopnost, nepříznivé sociální a politické prostředí – to jsou hlavní kameny úrazu českých podnikatelů. Vyplynulo to z průzkumu mezi podnikateli zemí tzv. Visegradské čtyřky. Jak jsme na tom v porovnání s Maďarskem, Polskem a Slovenskem?

Společnost Ernst & Young opět přišla z průzkumem, který si vzal za cíl zviditelnit názory podnikatelů zemí Visegradské čtyřky na překážky v podnikání v jednotlivých zemích. V rámci nejvýznamnějších oblastí ovlivňujících podnikání vyplynuly následující závěry.

Jasný prim hraje v očích českých podnikatelů „nedostatečně transparentní a často se měnící“ daňový systém, který má podle jejich názorů za následek nedostatečnou stimulaci rozvoje podnikání. Co se týče mzdových nákladů, pak celých 62 % z dotázaných podnikatelů se domnívá, že jsou v tuzemsku příliš vysoké, což se negativně podepisuje na dynamice podnikání.

Také synergie mezi podnikateli a státní zprávou vychází z průzkumu jako vysoce problematická. Nedostatečnou pomoc ze strany státních institucí vidí většina respondentů. Přitom ve zvýšení spolupráce mezi těmito dvěma subjekty vidí podnikatelé možnost vytvoření přátelštějšího prostředí pro jejich aktivity. V této souvislosti je až zarážející, že dle průzkumu je 73 % z českých podnikatelů schopno realizovat své záměry bez podpory státní správy.

popisekČÍM SI SNÍŽÍ DANĚ
podnikatelé

Sociální a politické prostředí

Co se týče sociálního a politického prostředí, dotazovaní svorně kritizují přehnané zásahy státu do české ekonomiky. Minimum podnikatelů – konkrétně 4 % přitom věří, že mají politici při rozhodování směrem k ekonomice na mysli především dobro a prosperitu podnikatelů. Ačkoli přikládají podnikatelé velký význam sociálnímu a politickému prostředí pro své správné fungování, většina z nich je přesvědčena, že politici nekonzultují svá rozhodnutí s podnikatelskou sférou.

Jako výrazný problém se jeví také formality spojené se zaměstnáváním a udržením si zaměstnanců ve firmách. Za přílišnou zátěž to označilo 88 % z dotázaných podnikatelů.

Pouze minimum dotázaných vnímá české podniky jako dobře připravené na konkurenci mezinárodních firem (13 %), pouhých 10 % dokonce věří, že jsou české firmy připravené konkurovat firmám mezinárodním na zahraničních trzích. Není ovšem žádným překvapením, že je konkurence většinou dotázaných podnikatelů vnímána jako zdravá a stimulující.

Ovšem z průzkumu vyšly i pozitivní informace o českém podnikatelském prostředí. Například 76 % dotazovaných označuje české podnikatele za cílevědomé a tvrdě pracující, většina věří, že každý začínající podnikatel má šanci na úspěch. Respondenti také vyzdvihli úroveň podnikatelských aktivit a inovací mezi českými podnikateli.

Průzkum operuje s podnikatelským indexem, který naznačuje právě spokojenost podnikatelů s podnikatelským prostředím. Zatímco u nás poslední hodnota činí 43,2 bodů ze 100, na Slovensku je to celých 49,5 bodu. Naopak v Polsku jen 41,6 a v Maďarsku pouhých 41,4 bodu. Žádná z hodnot však není příliš uspokojivá ani pro jednu zemi a je evidentní, že se podnikatelé ve všech uvedených zemích potýkají s podobnými problémy:

  • nestabilní a netransparentní daňový systém
  • malá konkurenceschopnost domácích podniků
  • nepříznivé politické a sociální prostředí (slabá podpora ekonomických aktivit na straně politiků)
  • nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů spolu s formalitami spojených se zaměstnáváním.

Ve většině problémových oblastí je na tom nejlépe Slovensko.