Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští šéfové versus svět

  10:00aktualizováno  10:00
Čeští manažeři hodnotí své zaměstnance především podle dosažených výsledků a pracovního nasazení. Smlouvu na dobu určitou vidí jako výhodnou spíše pro zaměstnavatele. A když od něj manažeři odcházejí, raději drží v tajnosti kam.

Výkony svých zaměstnanců sleduje a hodnotí 60 procent manažerů, které zpovídala personálně poradenská společnost Robert Half International. Průzkum proběhl v lednu a únoru letošního roku v Austrálii, na Novém Zélandu, v Belgii, Francii, Německu, Irsku, Velké Británii, Nizozemsku a České republice.

Podle něj jsou jakémukoli hodnocení zaměstnanců nejméně nakloněni Belgičané. Většina manažerů spoléhá na to, že si stávající zaměstnance udrží nabídkou školení. Nejméně ze všech si to myslí opět v Belgii. Připoutat zaměstnance k firmě mohou podle manažerů i finanční odměny a dobrá firemní kultura.

Na dobu určitou raději ne

Zatímco manažeři v zahraničí vidí ve smlouvě na dobu určitou více šancí a trénink vlastní přizpůsobivosti, Češi jako největší výhodu dočasných smluv uvádějí snížení nákladů zaměstnavatele. V případě pracovního poměru na dobu určitou totiž odpadá vyplacení odstupného.

Ne právě vstřícný postoj Čechů ke smlouvám na dobu určitou podle Martina Voseckého z poradenské společnosti Catro pramení z faktu, že dočasně zaměstnaný člověk u českého zaměstnavatele nevydělává tolik peněz na to, aby riskoval, že potom bude půl roku bez práce. "Budu-li mít o třicet procent víc než zaměstnaní na dobu neurčitou, je to v pořádku. Dají-li mi stejně jako jim, moc se mi to líbit nebude," vysvětluje Vosecký.

Podle něho tu jde ještě o něco jiného. V řadě anglosaských firem mají za to, že se po dvou třech letech člověk prací v jedné firmě vyčerpá a je načase, aby se ohlédl po jiném místě. Středoevropská kultura počítá s tím, že se za tuto dobu zaměstnanec ve firmě rozkouká a sžije se s ní. "V Česku stále ještě panuje pocit, že kdo někde pracuje jen dva roky a jde jinam, je fluktuant. Netvrdím ale, že je to tak všude. Kultura zahraničních firem, které působí v Česku a kde se lidé obměňují podle potřeb zaměstnavatele jako auta či počítače, tento pohled do jisté míry již mění," dodává.

Rozloučili by se, ale neradi

Čeští manažeři se nejméně rádi ze všech zpovídaných loučí se svými zaměstnanci. Když chce někdo odejít za lepším, jsou to Češi, kteří se nejčastěji vytasí s protinabídkou, aby si dotyčného udrželi. Raději přidají na výplatě nebo dají zaměstnanci zvláštní výhody. "Trh je zde poměrně malý a zvláště v případě specializovaných míst je tu užší výběr. Platí to zejména v oblasti IT, bankovnictví či ve farmaceutickém průmyslu, i když konkurence postupně dorůstá," říká Helena Kudláčková z Robert Half International.

Zaměstnavatelé nelibě nesou odchod každého dobrého pracovníka. "Většina firem totiž stále ještě neví, jak přivábit a udržet ty správné lidi. Mají strach, že dobrých pracovníků je málo. Ale je jich dost, jen je umět rozpoznat. Není výjimečný výrok zaměstnavatele, že by nejraději propustil část svých zaměstnanců. Ale protože neví, jak najít ty dobré, raději si nechá ty, s nimiž není spokojen," dodává Martin Vosecký.
Zatímco více než polovina britských manažerů se netají tím, kam od původního zaměstnavatele odcházejí, v Česku to prozradí jen jedno procento z nich. "Vztahy v Anglii jsou průhlednější, zase se tam více než u nás tají platy," vysvětluje Kudláčková. Přiznává, že Češi jsou opatrnější třeba i ze strachu, že by je někdo u budoucího zaměstnavatele mohl ze závisti pomluvit.

 

Co nabízíte zaměstnancům, abyste si je udrželi? (%)
Školení 72%
Finance 51%
Firemní kulturu 46%
Programy pro rozvoj kariéry 41%
Aktivity pro budování týmu 39%
Dovolenou navíc 21%
Nevím 7%


Odpovídalo 1550 manažerů z devíti zemí
Zdroj: Robert Half International

 
Podle čeho hodnotíte zaměstnance? (%)
Pracovní výkon 40%
Dosažené výsledky 28%
Motivace 19%
Kreativita 9%
Celková absence 4%
Všechno dohromady 26%
Jiná kritéria nebo neví 7%


Odpovídalo 1550 manažerů z devíti zemí
Zdroj: Robert Half International


Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Další z rubriky

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Schichtové: Jak jejich slavné mýdlo s jelenem proslavilo Ústí v Evropě

Dobové reklamní panely kosmetické značky Elida z ústecké společnosti Schicht

Vybudovali obrovský podnik, zaměstnávali tisíce lidí. Chtěli konkurovat Škodě a Tatře. Jenže podobně jako u jiných...

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

ČNB: Ať je koruna klidně slabší

Kurzy.cz ČNB v srpnu podruhé v řadě zvýšila sazby, čímž je dostala nejvýše za skoro deset let a za stejnou dobu to bylo poprvé, ...

Najdete na iDNES.cz