České děti jsou finančně gramotné. V mezinárodním srovnání se umístily v první třetině. Ilustrační snímek

České děti jsou finančně gramotné. V mezinárodním srovnání se umístily v první třetině. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Čeští studenti uspěli v mezinárodním srovnání finanční gramotnosti

  • 5
Patnáctiletí Češi skončili v mezinárodním srovnání finanční gramotnosti PISA 2012 (Programme for International Student Assessment) na šestém místě z osmnácti zúčastněných zemí.

Výsledky dnes v Paříži zveřejnila Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Průměrné skóre 513 bodů českých studentů znamená nadprůměrný výsledek. Nejlepší znalosti prokázali žáci z čínské Šanghaje, jejichž průměr se vyšplhal na 603 bodů. Před Českem se umístily ještě vlámská část Belgie, Estonsko, Austrálie a Nový Zéland. Celkem se průzkumu před dvěma lety zúčastnilo asi 29 tisíc studentů ze 13 zemí OECD a pěti partnerských území. V Česku se do testování zapojilo 6 535 žáků.

České děti se vyznají i v daních

České děti překvapily vzhledem k tomu, jak v tomtéž testování PISA dopadly jejich matematické znalosti. Když pořadatelé průzkumu srovnávali výsledky obdobně úspěšných žáků v matematice a finanční gramotnosti, byly české děti na prvním místě ve srovnání, kdo nejvýrazněji překonal očekávání dané výsledky v matematice.

Nejvyšší úroveň znalostí v průměru prokázalo 21,2 procenta testovaných, z českých dětí to bylo 22,5 procenta. Tito žáci dokázali řešit i nestandardní situace, prokázali znalost širšího finančního rámce a orientovali se například i v problematice daní. Ve vítězné Šanghaji jich bylo 63,5 procenta.

Naopak v nejhorší skupině, zahrnující děti, které splnily maximálně základní úroveň, bylo v Česku 9,5 procenta testovaných. Například v Kolumbii, která měla nejhorší výsledky, to byla více než polovina. Průměr OECD byl 14,6 procenta.

Výsledky zavádění finanční gramotnosti do škol jsou znát

Průzkum ukázal, že v České republice je jedna z nejlepších dostupností výuky finanční gramotnosti ve školách. Dostávají se k ní přes čtyři pětiny žáků, což znamenalo druhé místo hned za Slovenskem. Průměr ze všech testovaných zemí byl přitom zhruba 52 procent.

Na rozdíl od obdobného testování matematických znalostí a čtenářské gramotnosti, v němž dosáhli lepších výsledků chlapci, nebyly u finanční gramotnosti v drtivé většině případů zaznamenány žádné výrazné rozdíly mezi chlapci a dívkami.

I mladší děti jsou čím dál víc finančně zodpovědné

Že znalosti českých dětí dávají naději, že se situace obrací k lepšímu potvrzuje i nedávný průzkum České pojišťovny. Například šesťáci (12 až 13 let) příjemně překvapili nejen svými znalostmi z oblasti pojišťovnictví, ale také obecným povědomím o tom, jak se v oblasti financí chovat zodpovědně a jak hospodařit s penězi.

Děti měly přesnou představu, co se dá pojistit a proč je dobré si pojištění sjednat. Vedle „klasických“ pojištění, jako jsou autopojištění nebo pojištění majetku, jmenovaly také další: „Existuje i takové to pojištění na hloupost, když třeba někoho vytopíme.“ „Určitě se dají pojistit adrenalinové sporty.“ Skutečně pak překvapil jedenáctiletý chlapec svým výrokem: „Já myslím, že se dají určitě pojistit i hroby.“

Děti také věděly, že je důležité si jakékoliv smlouvy před podpisem důkladně přečíst a jeden z žáků dokonce poukázal na fakt, že se klienti nesmí nechat do podpisu smlouvy přinutit nátlakem, a skutečně trvat na tom, že si vše důkladně přečtou a promyslí.

Na vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti klademe velký důraz. Dětem předávají znalosti nejen naši učitelé, spolupracujeme také s externími odborníky, kteří zprostředkují dětem jiný pohled na svět financí, podělí se s nimi o zkušenosti z praxe a výuku tím zpestří a pro děti zatraktivní,“ uvádí Ota Bažant, ředitel ZŠ Emy Destinnové, a dodává, že je rád, že snaha kantorů nese ovoce.