Chodit do banky se nevyplácí

  • 10
Obsluha běžných účtů na přepážkách bank se stává pro své majitele stále nevýhodnější. Jaký je důvod? Banky se stále více snaží přimět své klienty k tomu, aby obsluhovali své účty jinou cestou než osobně a tak prostě zvyšují poplatky za jednotlivé transakce provedené na přepážkách. Jak se zdá, ani vysoké ceny však některé české klienty nedonutí k tomu, aby změnili své zvyky. Proč? Neinformovanost? Konzervatizmus? Zásady?

I ti nejzatvrzelejší konzervativci by se konečně měli smířit se skutečností, že obsluze jejich účtů na přepážkách bank již odzvonilo a měli by sáhnout po rychlejších a pohodlnějších způsobech ovládání svých účtů. Banky se stále vehementněji snaží uvolnit přepážky od zástupů svých klientů, čekajících na výběry či vklady na své účty tím, že je tlačí k využívání moderních komunikačních kanálů.

Nejjednodušší cestou, jak toho dosáhnout je cenové znevýhodnění finančních operací na přepážkách. Důsledkem je, že tyto poplatky dosahují několikanásobně vyšších hodnot než poplatky za operace na dálku. To už by snad měl být pádný důvod k tomu, abyste změnili způsob obsluhy účtu, na který jste léta zvyklí, když už nechcete využít výhod, které vám operace mimo bankovní přepážky nabízejí. Ne všechny banky mají ovšem stejnou politiku a ne všechny banky usilují stejně o zásadní změny v typu obsluhy účtů, jak se můžete přesvědčit, porovnáte-li poplatky za operace na přepážkách a mimo ně, mezi jednotlivými bankami.  

V následující tabulce máte možnost porovnat cenové rozdíly mezi poplatky za transakci provedenou na přepážce a telefonicky. Za povšimnutí stojí poplatky ČSOB, která zadaní transakce přímou cestou v tomto případě vůbec nezvýhodňuje. 

Poplatky za převod z vybraných bank na účet jiné banky

Způsob provedení transakce

Česká spořitelna

Raiffeisen- bank

ČSOB

GE Capital Bank

eBanka

Komerční banka

HVB Bank

Prostřednictvím telefonu

5,5 Kč  

3 Kč 

6 Kč  

2 Kč 

8 Kč

4,90 Kč

zdarma

Osobně na přepážce banky

32 Kč

7 Kč 

6 Kč

7 Kč  

28 Kč  

7 Kč

20 Kč

Prvním trendem, který nejvíce ulevil náporu klientů na přepážky a současně usnadnil obyvatelstvu přístup k jejich financím, se stalo zavedení  bankomatů. A to zvláště ve chvíli, kdy začala, s příchodem tržního hospodářství, využívat bezhotovostního platebního styku v podstatně větším měřítku také neobchodní klientela.  

Jak se máte možnost přesvědčit v následující tabulce, za výběr z bankomatu v současné době zaplatíte až osmkrát menší sumu než za výběr na přepážce. Nejcitelnější zásah zaznamená váš účet, pokud budete vybírat hotovost na přepážce v Komerční bance (třetí a další výběr). Zde totiž zaplatíte o 35 korun více než za výběr z bankomatu.  Živnostenská banka pak klienty, kteří dávají přednost výběru z bankomatu před přepážkou, zvýhodňuje absolutně. Za bankomat nic, na přepážce 20 Kč. Naopak HVB Bank výběry na přepážce a prostřednictvím bankomatu cenově vůbec nerozlišuje.

Vybrané banky

Výběr hotovosti na přepážce

Výběr z bankomatu příslušné banky

Výběr z bankomatu jiné banky

KB

1. a 2. výběr v měs.10 Kč, další  40 Kč

5 Kč

5 Kč

ČSOB

15 Kč

5 Kč

25 Kč

Poštovní spořitelna

5 Kč

5 Kč

25 Kč

eBanka

20 Kč+0,15%, max.1 000 Kč

4,90 Kč

24,90 Kč (29,90*)

Citibanka

18 Kč 

9 Kč

9 Kč

HVB Bank

30 Kč

30 Kč

30 Kč

Union

10 Kč

1.-3.výběr zdarma, 4.ad.30 Kč

1.-3.výběr 5 Kč (20 Kč), 4.ad.30 Kč

GE Capital bank

20 Kč 

1.a 2.výběr v měsíci 1 Kč, každý další 10 Kč

 20 Kč

Živnostenská banka

20 Kč

zdarma

1.a 2.zdarma, další 50 Kč

Česká spořitelna

30 Kč do 5 tis Kč, 15 Kč nad 5 tis. Kč

 4 Kč

20 Kč + 0,5% z vybírané částky

Raiffeisenbank

15 Kč 

 5 Kč

10 Kč

*vyšší poplatek zaplatíte za výběr z bankomatů ČS, HVB, ŽB a Euronet

Cenové zvýhodnění za transakce na dálku pak nabízí také relativně nové, přímé bankovnictví – tedy způsob komunikace s bankou na dálku. Nové z toho důvodu, že například internetové bankovnictví zavedla většina českých bank teprve vloni. Výjimku tvoří pouze eBanka, která umožňuje využívat svým klientům k bankovním operacím internet již od roku 1998.

Chcete-li se dozvědět více o internetovém bankovnictví, navštivte naši sekci, která se tímto tématem zabývá podrobněji ZDE.

Pro komunikaci s bankou pomocí kanálů přímého bankovnictví máte možnost využít několika cest a vybrat si prostě tu, která vám vyhovuje. Mezi základní pomocníky přímého bankovnictví patří v současné době dva největší komunikační trendy – internet a mobilní telefon. Nástup přímého bankovnictví tedy jistě potěšil ty, kteří je byli zvyklí používat. Zoufat ovšem nemuseli ani ti, kdo nevlastní ani jeden z těchto nástrojů. Své konto totiž můžete stejně pohodlně ovládat také prostřednictvím jakéhokoliv pevného telefonu, takže jak je vidět, přímé bankovnictví je dostupné opravdu pro každého. Pokud vás zajímá, mezi jakými nástroji přímého bankovnictví si můžete vybírat, více informací naleznete ZDE.

Současná situace je taková, že komunikací s klientem přímým bankovnictvím disponují všechny naše velké banky (viz tabulka). Přitom například podle statistiky Citibank využívá přibližně 80% privátních klientů nástrojů přímého bankovnictví a pouze 20% obhospodařuje svůj účet na přepážce. GE Capital Bank zase uvádí, že některý z jejich kanálů přímého bankovnictví využilo k 1. březnu letošního roku 244 000 klientů, což představuje více než 40% všech jejích klientů. Podle informací Komerční banky využívá těchto služeb pouze každý pátý klient. Statistiky všech tří bank jasně ukazují, že česká klientela ještě dostatečně neprohlédla a stále se ještě najdou nepřizpůsobiví jedinci, kteří své zvyky nehodlají měnit ani přesto, že si za to připlatí. 

Zajímá vás,  která firma poskytuje nejvýhodnější GSM Banking? Podívejte se na rozdíly mezi poskytovateli této služby ZDE.

Jisté je, že tendence bank odradit obyvatelstvo od návštěvy poboček bank jistě nepoleví. Proč? Vysvětlení je nasnadě. Banky se pochopitelně snaží srazit náklady na zaměstnance, kteří mají s klienty, operujícími na přepážkách, plné ruce práce. Dříve nebo později donutí podmínky všechny majitele účtů přistoupit na jejich obsluhu výhradně kanály přímého bankovnictví. Zatím stále ještě existují úkony, které musíte provést výhradně při návštěvě banky (většina velkých bank ještě například vyžaduje osobní návštěvu při založení či zrušení účtu). Důvodem je pochopitelně bezpečnost, kterou banka zakládá na osobní identifikaci klienta (podpis, OP atd.).  Jak si s tím banky poradí? Budeme v brzké době také tyto kroky moci učinit přes internet či telefon? To nám ukáže čas.

Rozhlédněte se kolem sebe! Jak vysoké procento vašich známých ještě chodí kvůli každé transakci na pobočku banky? A co zrovna vy, využíváte některý z nástrojů přímého bankovnictví? Sdělte nám svůj názor.