Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytrý mobil: firemní benefit, nebo past jak být stále na dosah?

aktualizováno 
Díky chytrým telefonům si stále více lidí nosí práci domů. Od stresu ze zaměstnání je tak velmi těžké se odstřihnout. Je to trend, který ovlivňuje čím dál tím větší počet lidí. Hranice mezi pracovní dobou a volným časem se tak rekordním tempem stírají.

Se služebním mobilem musíte být mnohdy na příjmu i ve svém volném čase. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Být stále na příjmu přes mobil a e-mail bylo pro Barboru Tomšovskou, hledačku manažerů ze společnosti Touchdown, běžné. Dovolená, víkendy, nic z toho nebylo uchráněno před pracovními povinnostmi. Když šla  na mateřskou dovolenou, řekla dost.

"Chytré telefony jsou dobrý pomocník, ale nic se nemá přehánět. Být stále na mailu i telefonu je kontraproduktivní, nemůžete se vymanit z pracovního stresu, člověk musí také regenerovat," upozorňuje Tomšovská, která je zároveň majitelkou firmy, takže si "luxus vypnutého mobilu" mohla dovolit. Teď e-mail v mobilu nemá.

Řadoví zaměstnanci většinou takové štěstí nemají. I podle Tomšovské existují v řadě společností přímá, ale často nepsaná nařízení, podle kterých lidé musí být na příjmu i během svého volného času.

"Většinou to platí pro vyšší a lépe honorované pozice, kde se počítá s tím, že i na dovolené čtete maily a berete telefony," přibližuje Tomšovská.

Díky chytrým mobilům stále na dosah

Firmy tak moderních telefonů často rády využívají jako velmi užitečného benefitu, který z jejich lidí dělá stále dosažitelnou pracovní sílu. Sami zaměstnanci často "chytrý" mobilní telefon berou spíše jako trojského koně než atraktivní pracovní lákadlo.

Tento rozpor je patrný třeba z průzkumu Benefits Guide 2010 – 2011 od personální agentury Robert Half.

Z něj vyplývá, že mobilní telefon patří k nejčastějším a z pohledu firem nejoblíbenějším benefitům u pozic z oblasti marketingu, obchodu, logistiky a administrativy. Naproti tomu mobil u zaměstnanců podle průzkumu už vůbec nefiguruje v seznamu nejoblíbenějších benefitů. Spíše ho vnímají jako nutné zlo a standardní pracovní nástroj.

"Doba, kdy byl služební telefon považován za potvrzení statutu důležitého zaměstnance, dávno minula a v současné době jsou mobilní telefony považovány víceméně za běžný pracovní nástroj, nikoli benefit," potvrzuje Petr Boldiš z poradenské společnosti Mercer.

Dnes se žádá flexibilita

Debata o zneužívání zaměstnaneckých mobilních telefonů, a tím i umělém navyšování pracovní doby se už vede i v zahraničí, nejčastěji u odborových organizací.

"Třeba německé odbory žádaly smluvní regulaci takového užívání mobilů ve volném čase. Podle mého je to nesmysl. Regulovat se to nedá," míní Boldiš. Jak dodává, mělo by vždy jít především o dohodu mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným a o nalezení přijatelného kompromisu pro obě strany.

Pravidla by měla být stanovena nejlépe už při podpisu pracovní smlouvy. Podle personalistů stále více firem i pozic nepracuje v jasně ohraničené pracovní době a čím dál častěji se žádá flexibilita.

"Lidé si na to musí zvyknout. Často jde také o osobní problém jednotlivých lidí v nalezení rovnováhy mezi pracovním a osobním životem. Neustálá přítomnost na telefonu či e-mailu někdy pomáhá v růstu pocitu důležitosti či nepostradatelnosti," myslí si Boldiš. Právník Jan Kozubek také potvrzuje, že pravidla by si měly obě strany dohodnout předem.

Pokud k tomu nedojde, není podle něj možné zaměstnance k práci mimo sjednanou pracovní dobu nutit. "Za určitých okolností může jít o práci přesčas nebo také o takzvanou pracovní pohotovost. V obou případech zaměstnanci ze zákona náleží příplatek," vysvětluje Kozubek.

Nosíte si práci i domů?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 13. srpna 2011. Anketa je uzavřena.

Ano 1757
Ne 1040



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Zábavné školení pomáhá udržet zaměstnance. Začal s nimi časopis Playboy

Ilustrační snímek

Firmy se snaží udržet zaměstnance jak se dá. V době minimální nezaměstnanosti totiž těžko hledají náhradu za ty, kteří...

Naše práce je dřina, uchazeče to odrazuje, říká pekař

Meduna

Je brzy ráno, stojím v pekárně čakovického hypermarketu Globus a vypadám jak šmoula. Na sobě mám bílý ochranný hábit a...

Dva roky marně hledá práci. Je jí totiž přes padesát let

Ilustrační snímek

Absolvovala vysokou školu, pracovala v zahraničí, ovládá cizí jazyky. Přesto se paní Jiřině nedaří najít práci. Na vině...

Další nabídka

Kurzy.cz

Co pošle bitcoin do stratosféry?
Co pošle bitcoin do stratosféry?

Kdo dnes neinvestuje do bitcoinu nebo jiné kryptoměny, jako kdyby nebyl. Ne každý chce investovat do něčeho, čemu neroz... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.