Většinou platí, že vedoucí pracovníci různých oddělení mají Škodu Fabia, což je také nejčastější služební vůz v Česku. O stupeň vyšší manažeři jezdí v octaviích. Lidé s ředitelskou funkcí, třeba personální či výrobní ředitelé, mívají často Volkswagen Passat či Škodu Superb, jež je o něco lépe hodnocená.
Generální ředitelé jsou pak zcela zvláštní skupinou. Ti ve státních podnicích nebo ve firmách částečně řízených státem, kteří se snaží nebýt příliš vidět, mají vozy Audi. V BMW jezdí ředitelé "dravci" a mercedesy řídí ti, kteří o svém vysokém postu vědí a stavějí ho na odiv.
Většina manažerů si auta nakupuje podle stanoveného firemního limitu, který se zvyšuje s pracovním zařazením. Běžnou částkou je čtyři sta až pět set tisíc korun. Zcela bez limitu jsou jen auta některých generálních ředitelů. To se pak může mezi služebními vozy objevit i pěkné bentley.
Auto je benefit, který všichni chtějí
Služební vozy považují všichni, kdo je mají, za skvělý pracovní benefit. Ekonomická krize však jeho poskytování významně omezila.
"Bonus v podobě služebního auta, které lze použít i k soukromým účelům, patří mezi zaměstnanci jednoznačně k nejžádanějším. Ovšem zaměstnavatelé ho nyní nenabízejí tak často jako dříve. Kvůli ekonomické krizi o něj přišli především lidé na nemanažerských pozicích nebo ti, kteří ho nepotřebovali přímo k práci," říká Aleš Křížek, ředitel personální společnosti Robert Half pro Českou republiku.
Do firem jde většina prodaných aut na českém trhu
"Firmy sice v posledních dvou letech brzdily nákupy aut, ale méně nakupovali i privátní zákazníci. Celkově tak prodej aut poklesl, a tím pádem se to na číslech významně neodrazilo. Dlouhodobě se firemní nákupy pohybují mezi 55 a 60 procenty," vysvětluje Richard Plos, šéfredaktor časopisu Fleet, který potvrzuje velký zájem zaměstnanců o služební auta.
"V některých oborech s vysokou fluktuací pracovníků je nabízené služební auto často jedním z důvodů, proč přejít ke konkurenci. Často se to děje například u obchodních zástupců farmaceutických společností," dodává Plos.
Lepší auto za méně peněz
Na velké šetření to však v garážích firem moc nevypadá. Někde dokonce stojí lepší "fára" než dříve. Vysvětlení je jednoduché. Ceny aut padaly, a pokud měl dříve manažer cenový limit na nákup auta čtyři sta tisíc a koupil si "vytuněnou" fabii, dnes si může za stejné peníze pořídit slušně vybavenou octavii.
"U nás je vozový park stále stejný, neboť jsme v rámci úspor snížili nabízený limit, a to v průměru o padesát tisíc korun. Lidé si tak koupí zhruba stejné auto jako před třemi lety," vysvětluje ředitel úseku dopravní služby firmy ČEZ Tomáš Sedláček.