Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čím vyšší cíle, tím více diplomacie

  22:51aktualizováno  22:51
Každý člověk má nějakou ctižádost. Někdo chce hodně peněz, další touží po řídící pozici. Jistě, jsou i lidé, kteří ocení pohodu na pracovišti a nejvíc se těší na konec pracovní doby. Jeden chce mít dobrého šéfa, jiný spolupracovníky. Bez problémů je to tam, kde jsou cíle pracovníků v souladu s představami nadřízených. Například tehdy, když chce zaměstnanec nejen pracovat, ale také se dál vzdělávat - přichází s nápady, náměty i řešeními. Chce se prosadit a prozíravý zaměstnavatel mu to umožní a umí to ocenit.

Všichni ale takoví nejsou, a tak aktivní pracovník může narazit. Na co? Na závist, lhostejnost a nevraživost. Nebo na jiné představy ostatních. Ještě horší je to tam, kde se s ním už příliš nepočítá. Co dělat? Je třeba přitvrdit.

Nejlepší je si osvojit způsoby, jak svých cílů i přes počáteční odpor dosáhnout. Třeba překvapit šéfa novým přístupem k zákazníkům či úsporami v určité ztrátové oblasti. Nestačí však k tomu mít jen odborné předpoklady. Důležitá je citlivost, umění vyjednávat a další sociální dovednosti.

Ještě než se člověk pustí do prosazování svých záměrů, měl by také hledat spojence. A chce-li ho najít, musí ho umět vhodně oslovit. Přesvědčí ho však jen tehdy, když bude mít po ruce zásobu argumentů. Musí umět vycítit, kdy je třeba "přitlačit", a kdy raději trpělivě počkat. Naopak vhodné načasování a dobrý čich na "spojence" usnadňují dosažení i hodně náročných cílů.

Co radí Martin Roman,
šéf Škody Holding

Nejlepší je samozřejmě ten názor, který vznikne konsensem a o kterém je přesvědčen ten, kdo ho má realizovat, že je správný. Snažím se proto vždy přimět své spolupracovníky, aby oni přicházeli s návrhy řešení. Pokud se věc týká více manažerů, a každý trvá na svém, musím rozhodnout já.

Prosazení záměrů však předpokládá to, že člověk vůbec nějaké záměry má. A v tom je často právě největší problém. Z různých výzkumů vyplývá, že až osmdesát procent lidí si v životě neklade prakticky žádné vyšší cíle. Jen málo jich má cíle vysoké a přitom současně ovládá i praktické způsoby, jak jich dosáhnout.

Ale vůbec nejlépe si poradí člověk, který dokáže ovlivnit lidi kolem sebe a přimět je, aby mu jeho záměry pomohli uskutečnit. Musí však dokázat překonat jejich nechuť či odpor. A to tak, že bude vysvětlovat, přesvědčovat, dohadovat se. Nic nejde hladce. A čím větší záměry, tím více je třeba i diplomacie.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.