Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizina: Zboží se reklamuje obtížně

aktualizováno 
Koupili jste si na dovolené neuvěřitelně levný fotoaparát? Ostatní vám mohou výhodný nákup závidět. Dokud se něco nepokazí a nebude třeba věc reklamovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - Reklamace, spor, hádka | foto: Profimedia.cz

Při nákupu v Česku se lidé mnohdy rozhodují i podle toho, jakou má obchod pověst při vyřizování reklamací. „Boty si například raději kupuji u Bati, kde mi při případné reklamaci bez mrknutí oka vrátí peníze, než v Humanicu, kde je nejdřív zkusí neúspěšně třikrát opravit,“ říká Jana Mrázová z Prahy.

Když však člověk vyjede za hranice, taková zkušenost mu obvykle chybí. A nakupuje tam, kde je levně. Jenomže s koupeným zbožím může být problém.

Začít musíte sami¨

„Postižený spotřebitel musí výrobek či službu nejdříve reklamovat sám, a to tam, kde výrobek zakoupil,“ říká Karel Kronovetr z Evropského spotřebitelského centra (ESC). To často platí i když nakoupíte ve velkém řetězci, jakým je třeba IKEA, který má pobočky i v Česku.

Některé firmy hledají cesty, jak zkrátit zákonnou dvouletou záruční lhůtu tím, že prodejce v zahraničí kupujícímu doporučí, aby zboží v případě závady reklamoval v pobočce či servisu v Česku. Jenže, když tak zákazník učiní, dostane na zboží obvykle zkrácenou záruku jeden rok. Obchodník přitom neporušuje zákon – jednáte totiž prostřednictvím jeho obchodního partnera a tam roční záruka stačí.

„V jiném servisu či prodejně můžete¨v záruční době reklamovat výrobek jen tehdy, když jméno a adresa doporučeného servisu či prodejny jsou uvedeny na faktuře, v záručním listu či ve všeobecných obchodních podmínkách prodávajícího. Což je
dobré si už při nákupu zkontrolovat,“ dodává Karel Kronovetr.

Odmítne-li prodávající bezplatné vyřízení reklamace, může se spotřebitel obrátit na ESC s žádostí o pomoc. Má na to dva roky, protože zákonná záruční lhůta je stejná v celé Unii. Doloží kopie dokladů o nákupu, na kterých musí být specifikováno zboží, cena, datum nákupu, údaje o prodávajícím, o reklamaci a jejím odmítnutí.

Zákazník také musí upřesnit, co chce – může si vybrat mezi dodáním nového výrobku,
opravou či vrácením peněz. ESC posoudí, zda je požadavek oprávněný a zda ho může řešit, nezabývá se totiž „národními“ případy ani podnikatelskými spory, pokud
jste třeba nakoupili v holandském Makru. Pak zašle dokumentaci centru v zemi prodávajícího a požádá o intervenci.

Hlavní přínos je pro zákazníka v tom, že centrum mu pomůže překonat jazykovou bariéru a že využívá zkušeností partnerského ESC v dané zemi. V loňském roce bylo
63 procent případů řešených spotřebitelským centrem v Praze vyřízeno ve prospěch zákazníka, který dostal nový výrobek nebo zpět peníze.

Při nákupu mimo obchod můžete zboží vrátit

Pokud jste nakoupili jinde než v kamenném obchodě, třeba přes internet nebo při prezentaci v hotelu, máte i u obchodníků v Unii čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od obchodu, a to bez udání důvodu. Pozor, čtrnáct dní je doba, ve které musíte své rozhodnutí obchodníkovi doručit, ne odeslat. A například doporučený dopis do Francie jde podle pošty 3 až 6 dní. Stačí odeslat dopis s informací, že odstupujete od smlouvy – a pak buď nezaplatíte, nebo žádáte o vrácení peněz.

Tomáš Ryba ze sdružení Spotřebitel.cz doporučuje: „Vyžádejte si na poště dopis s dodejkou – dozvíte se tak, kdy ho adresát obdržel, či kdy byl poštou vyzván k vyzvednutí.“ Peníze pak musí obchodník vrátit do 30 dní od odstoupení.

Nákup za hranicemi – na co si dát pozor

Pozor na nekalé praktiky některých obchodníků při uplatňování reklamace v záruční době. Platí, že spotřebitel má na zakoupený nový výrobek zákonnou záruku, tohoto práva ho nemůže zbavit nikdo žádným razítkem či prohlášením na kupní smlouvě, jak se to občas stává.

Povinností spotřebitele však je reklamovat vadný výrobek u prodávajícího, tedy tam, kde nakoupil. Pokud se obáváte spolehnout na poštu, prodraží se vám reklamace o cestovné, protože na rozdíl od Česka není povinností prodejce uhradit náklady spojené s cestou.

Nebojte se ozvat

Reklamovat nemusíte jen zboží, pokud nejste spokojeni s poskytnutými službami, může vám zdravé spotřebitelské sebevědomí zpříjemnit život. „Jela jsem v době svátků autobusem z Hannoveru, kvůli poruše však autobus vůbec nevyjel,“ vzpomíná
Hana Dědinová. „Po hodině čekání na náhradní díl jsem se zeptala řidičů, jak to s námi budou řešit. Bez problémů mne odvedli do nedalekého hotelu a zaplatili pokoj. Místo pětihodinového postávání na nádraží jsem si dala sprchu a chvíli se prospala. Ostatní pasažéři, kteří doufali, že oprava bude kratší, mi pak jen záviděli,“ dodává pasažérka.

Při nákupu za hranicemi nezapomeňte

- V záruční době musíte reklamovat výrobek tam, kde jste jej koupili. Jinak můžete o dvouletou záruku přijít.
- Tím vám vznikají náklady s reklamací spojené, jejich úhrada, na rozdíl od Česka, není povinností prodávajícího a obvykle si je hradíte sám.
- V západních státech obvykle neexistuje stanovená lhůta k vyřízení reklamace jako u nás (30 dnů), obvykle je delší, a je proto vhodné si v reklamačním dopise termín
vyřízení (odpovědi na reklamaci) stanovit.
- Velmi přísné jsou podmínky při stornování objednaných rekreačních pobytů třeba v Rakousku. Při odhlášení objednaného pobytu tři týdny před nástupem je storno poplatek za ubytování 80 procent ceny, za stravu 70 procent.
- Nedůvěřujte výrobkům s velmi nízkou cenou a prodávaným na ulici či na pláži. V Itálii například platí tvrdá odpovědnost pro spotřebitele (tedy vás jako kupujícího),
kteří se nákupem padělků vystavují riziku pokuty od 500 do 10 000 eur. Postižení spotřebitelé mohou podat odvolání k prefektovi města, v němž byla pokuta uložena, a požádat o snížení vyměřené částky (jednání v dobré víře, jazykové obtíže, nemožnost ověřit si původ výrobku).
- Nepřistupujte na návštěvu obchodní prezentace ani pod příslibem výhry či levného výletu. Účastníci jsou často manipulováni a zaplacené peníze jen těžko získávají zpět. Evropské spotřebitelské centrum bylo až dosud v těchto případech neúspěšné,
nikomu z postižených se zatím nepodařilo pomoci.
- Když už obchodní prezentaci navštívíte, nic nepodepisujte na místě a rozhodně neplaťte předem!

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum

Evropské spotřebitelské centrum pro Českou republiku
Politických vězňů 20, Praha 1
tel.: 224 062 046 (2017)
fax: 224 062 314
e-mail: esc@mpo.cz

 

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Jak si sestavit penzijní plán, abyste měli v důchodu z čeho žít

Málokdo přemýšlí nad tím, co bude za dvacet nebo třicet let a jestli se mu změní životní úroveň, až přestane pracovat. A pokud ano, tak ví, jak těžké je to...  celý článek

S ohledem na masové rozšíření chytrých mobilních telefonů a rostoucí oblibu...
Znáte výhody smartbankingu? Otestujte svoje znalosti

Ty tam jsou doby, kdy jsme s každým příkazem k úhradě museli osobně do banky. Svůj účet dnes můžeme spravovat z pohodlí domova nebo i kdekoli na cestách, a to...  celý článek

Ilustrační snímek
Jste připraveni najít si novou práci? Otestujte se

Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni za posledních devatenáct let a zvyšuje se poptávka po odbornících. Možná je tedy dobré poohlédnout se po novém místě. Jste...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Výsledky voleb - V ČR zvolili lidé nový parlament
Výsledky voleb - V ČR zvolili lidé nový parlament

V České republice a na mnoha místech v zahraničí proběhly v pátek a sobotu volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.