Co dělat, když špatně zadáte příkaz k úhradě

  • 8
Klienti čím dál častěji využívají levnější internetové a telefonické služby a samoobsluhy v podobě sběrných boxů. Kdo dává takzvaným moderním komunikačním kanálům přednost, má bankovní služby cenově příznivější. Měl by však mít na paměti, že na sebe bere i větší odpovědnost za možnou chybu.

A ta se stane celkem snadno. Stačí, když na vás v rozhodujícím okamžiku promluví potomek s požadavkem na večeři a vy kliknete vedle. Rázem může být postaráno o pár nepříjemných chvil.

Nestane se možná nic...

V nejlepším případě systém banky pozná, že jste do klávesnice naťukali neexistující číslo, a hned vám oznámí, že se asi stala chyba. „Je to dáno tím, že všechny bankovní účty v Česku jsou sestaveny podle daného matematického pravidla a při překlepu se pravděpodobně stane, že toto pravidlo klient poruší,“ vysvětluje Eva Chaloupková z GE Capital Bank. V horším případě číslo, které klient napíše, algoritmu odpovídá.

Malý, ale hezký!

Co můžete získat jako klient malé banky?
Proč mít účet v malé bance? Více ZDE.

„V tu chvíli kontrolní výpočet chybu neodhalí a převod je uskutečněn,“ dodává Chaloupková. Systém chybu neodhalí ani tehdy, když se klient splete v bankovním kódu, na ten se totiž algoritmus nevztahuje, doplňuje Andrea Machálková, tisková mluvčí Citibank. I tady má ještě klient naději - možná zadané číslo účtu dosud nebylo přiděleno a účet tak fakticky neexistuje. Peníze se pak vrátí klientovi zpět, jen se někde několik dní budou toulat a plánovaná platba nebude včas uskutečněna.
 
I tomu, aby peníze bloudily mezi bankami, se dá zabránit. Jestliže jste podali příkaz se splatností až příští den, pravděpodobně se vám ho v bance podaří stornovat. „Je potřeba dojít osobně do banky, prokázat se dokladem totožnosti a umět identifikovat platbu - k tomu stačí kopie potvrzeného platebního příkazu ze sběrného boxu nebo potvrzení, které přijde po zadání příkazu e-mailem,“ objasňuje Pavel Hejzlar, mluvčí ČSOB. Počítejte s tím, že za zrušení příkazu zaplatíte poplatek - některé banky si ho účtují. Jeho výše se pohybuje v řádu desetikorun - například u ČSOB a Živnobanky jde o stokorunu, v GE Capital Bank zaplatí klient 50 korun. Naproti  tomu Volksbank stornuje papírový i elektronický příkaz zdarma stejně jako Česká spořitelna, Poštovní spořitelna a Citibank. Klient zaplatí jen za příchozí platbu, až se mu peníze na účet vrátí.

... možná přijdete o tisíce

Horší varianta nastane, když vámi špatně zadaný účet fakticky existuje a vy jste si chyby nevšimli nebo jste zadali on-line příkaz v den splatnosti. Platba odejde a je připsána na účet někoho úplně cizího. „Velmi pak záleží na ochotě druhé strany poslat peníze zpět,“ říká Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

háčik

Výběr banky: rozhodují ceny služeb. Vyzkoušet nabízené služby zdarma většinou trvá 1až 6 měsíců
Více ZDE.

V praxi to probíhá tak, že se klient obrátí na banku, nejčastěji na tu svoji, ze které platba odešla, s písemnou prosbou o vrácení peněz. Banka kontaktuje partnerskou banku a ta se obrátí na svého klienta - neplánovaně obdarovaného příjemce vašich peněz. Ten se obvykle nevzpouzí a peníze vrátí, protože jinak by jej s velkou pravděpodobností čekalo obvinění z bezdůvodného obohacení. Občas se však může stát, že příjemce peněz dělá mrtvého brouka - sám peníze, které se mu objevily na kontě, neodešle zpět, na písemnou výzvu nereaguje a ani na klientovy úpěnlivé prosby nedá. Banka totiž v tomto případě může na požádání svěřit kontakt na člověka, který peníze omylem obdržel. Banky si někdy za tuto službu účtují poplatky, které se odvíjejí od toho, kolik času jejich pracovníci činností stráví. 

Helena Matuzsná z odboru firemní komunikace České spořitelny k tomu říká: „Samotná služba není zpoplatněna - pokud je však mimořádně pracná či časově náročná, můžeme účtovat poplatek dle sazebníku ve výši 75 korun za každých 15 minut práce.“ V ČSOB klient zaplatí poplatek paušální, ve výši 297 korun.

V tu chvíli stojí klient před rozhodnutím, zda se o své peníze soudit, či ne. Záleží na tom, kolik času soudem ztratí a co ho tento čas bude stát, někdo je ochoten se soudit kvůli deseti tisíci korun, jiný nikoli. Navíc poškozený může zaplatit peníze za advokátní služby, které se mu zpátky nevrátí. Jak vysvětluje advokát Vojtěch Tříska: „Soud sice podle sazebníku stanoví, jakou náhradu má zaplatit člověk, který soudní při prohraje, ale odškodnění nemusí být dostatečné na odměnu, kterou klient domluvil se svým advokátem.“

Banky jsou plné počítačů, ale obsluhují je lidé. Může se stát, že někdo z pracovníků udělá chybu. Například při zpracování příkazu ze sběrného boxu, vyplněného klientem. Co potom?
Více čtěte v našem aktuálním tématu ZDE.

Poslali jste někdy peníze na chybný účet? Pomohla vám banka situaci vyřešit? Napište nám, těšíme se na vaše zkušenosti.