Co je image a jak může pomoci při hledání zaměstnání?

aktualizováno 
-
Image patří ke slovům, která jsou v posledních letech vyslovována možná až příliš často. Na osobním imagi stojí nejednou úspěch či neúspěch uchazeče o povolání. Jeho změnu nabízejí kadeřníci, kosmetičky a manikérky, odborníci na oděv i správnou výslovnost a mnozí další "imidžmejkři". Podle těchto profesí by se dalo předpokládat, že je jen souhrnem vnějších, zejména těch na prvý pohled patrných znaků osobnosti. Ve skutečnosti je to ale trochu jinak.

Být vhodně učesán a oblečen, dbát na zevnějšek a zásady etikety čili společenského chování, mít dobré vystupování, výslovnost, prezentační dovednosti, vystupovat sebejistě, nezapomenout na úsměv, držení těla, pevný, krátký stisk ruky. Tohle vše a mnohé další věci jsou pro tvorbu prvního dojmu nepochybně nesmírně důležité. Lidé, kteří člověka neznají, odhadují jeho vnitřní kvality z nápadných a bezprostředně viditelných vnějších projevů, často na základě maličkostí i zdánlivě bezvýznamných detailů. Neúspěch při přijímacím pohovoru mohou zapříčinit i takové drobnosti jako umaštěné, neupravené vlasy, pomačkaný, nevábně vyhlížející kapesník, do něhož při rozhovoru sloním způsobem člověk hlasitě smrká. Stejnou "službu" udělají také zablácené střevíce, sako, které je o číslo menší, než je potřeba, nebo křiklavá kravata, příliš mnoho zlata na krku, nesoulad jednotlivých částí oděvu, ale také téměř neslyšné zaklepání na dveře či naopak hodně hlučné, tichá mluva, nejisté pohledy stranou, podání ruky způsobem leklá ryba či naopak drtič kostí.

Slupka by měla ladit s jádrem

Zdaleka ne každý je tak dobrým praktickým psychologem, aby rozpoznal, že za nevábnou slupkou se v některých případech skrývá ryzí obsah a naopak, skvělé vystupování a příjemný zevnějšek že může někdy být pouhými mimikrami úspěšného podvodníka. Pěstění vnějších rysů a projevů je nutno věnovat maximální péči, zvláště pokud člověk přichází tam, kde ho neznají a kde se bude možná rozhodovat o jeho budoucnosti. Vnější rysy, znaky a projevy našeho já, to, co je na prvý pohled viditelné, je ovšem pouze jednou stranou osobního image - tím, čemu u předmětů a výrobků dáváme jméno design. Design je forma, tvar, obal, "slupka". Je tím, co má upoutat a zaujmout. Obal, jak se říká, prodává. Ale pozor! Pouze v tom případě, že nelže, neklame - nabízí obsah, který je v souladu s formou. Jestliže obsah zklame, podruhé nekoupíme, i kdyby upoutával sebevíc. Účinný image proto nesmí být klamavou autostylizací, ale pravdivým obrazem vycházejícím z jednoty vnějších a vnitřních stránek osobnosti. Image je také kouzlo osobnosti, renomé, věhlas, pověst, která ho provází či předchází. Falešný image může nějaký čas klamat, dříve či později, spíše však dříve, se prozradí. Je úsměv při prvním setkání pouhou příjemnou a žádoucí konvencí, anebo projevem pozitivního vidění světa, optimismu a vstřícnosti? Je člověk zdvořilý pouze tam, kde se mu o něco jedná, anebo jde o projev odrážející jeho vnitřní a reálné vztahy k okolí a lidem? Jsou jeho rychlé odpovědi a reakce výrazem dynamické osobnosti anebo naučeným chováním ve snaze vyjít vstříc požadavku inzerátu, který volal po dynamickém, flexibilním uchazeči?

Cholerik nemůže dlouho předvádět flegmatika

Pravdivý a proto jediný dlouhodobě účinný image musí být souladem vnějších projevů s reálnými vnitřními osobními kvalitami. Když předstírá pomalejší, rozvážný, klidný člověk, který má rád přesnost a preciznost, rychlost, bezprostřednost a další obdobné vlastnosti, které ve skutečnosti postrádá, brzy se to pozná a zbytečně si předstíráním uškodí. Nikdo není schopen dlouho hrát něco či někoho, čím a kým ve skutečnosti není. Pouhá maska bývá vždy nakonec odhalena. Vyplatí se budovat pravdivý image, který staví na silných osobních stránkách. Každý nějaké má! I při dobře zvážených výběrových řízeních se stane, že je dána přednost uchazeči, který zaujal jinými přednostmi, než jsou ty původně vyzdvihované a výslovně vyžadované. Stává se také, že reálné znalosti, dovednosti a vlastnosti uchazeče o povolání se ukážou být zajímavé pro jinou než původně hledanou pracovní pozici a vedou k jiné, avšak stejně atraktivní nabídce. Spoléhat se na pouhou tvorbu prvního dojmu a "design" bez opory vnitřních kvalit se nemusí vyplatit. Kdo tak uvažuje, spíše než image představuje jakýsi model univerzální dobové figuríny. Přiměřenost a přirozenost jsou těmi nejlepšími obecnými zásadami. A má-li mít image skutečnou razanci, nesmí se skrýt ani pod "uniformou" naší jedinečnosti. Každý člověk navzdory mnoha podobnostem s jinými, je jedinečnou a neopakovatelnou osobností - originálem. I o tom by image měl podávat jasnou zprávu. Úspěšný je většinou ten, kdo respektuje společenské konvence, pěstuje obraz vlastního já, opírá se o skutečné kvality a hlavně - nezapomene být sám sebou! l

Několik zásad k tvorbě osobního image

* Oblékejte se přiměřeně situaci i tak, abyste se v oděvu cítili dobře.

* "Zlatá střední" v oblékání a zevnějšku bývá zpravidla nejlepší cestou.

* Buďte přirození, chovejte se v souladu se svým temperamentem a mentalitou. Nehrajte si na něco, čím nejste.

* Zlepšujte komunikační dovednosti, učte se prezentovat sebe sama.

* Buďte přiměřeně sebejistí. Přílišná zakřiknutost ani zjevná neskromnost nevedou k cíli.

Autor:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

Ilustrační snímek

Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Další z rubriky

Letošní vánoční brigáda: i více než dvě stovky za hodinu

Ilustrační snímek

Ještě před pár lety byl problém sehnat vůbec nějakou vánoční brigádu, ale díky nízké nezaměstnanosti se situace obrací....

Kolik si mohou přivydělat důchodci a které příjmy se nezdaňují?

Ilustrační snímek

Spousta penzistů ráda využije příležitosti vydělat si k penzi nějakou tu korunu. I práce důchodců však má svá pravidla....

Bývalá špičková manažerka šije „cáklé“ kačeny a vydělává statisíce

Podnikavá Pavlína už zkusila kdeco. A je šťastná.

Když Pavlína Kropáčková před lety zjistila, že čeká dvojčata, praštila s prací špičkové manažerky a s rodinou se...

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

Kurzy.cz Tempo růstu tuzemských cen v listopadu zpomalilo na nejnižší hodnoty za posledních sedm měsíců dosahujících přesné úrov...

Najdete na iDNES.cz