Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co je lepší - cukr, nebo bič?

aktualizováno 
Ti, kdo vedou lidi, si čas od času položí otázku: „Mám spíše nalákat a odměnit, nebo pohrozit a potrestat?“ Odpověď není snadná, a tak většina rodičů, učitelů a manažerů žongluje tu s různými sladkostmi, tu s hrozbami, podle momentální situace nabízí odměnu, nebo hrozí trestem.

Oba způsoby stavějí na dvou základních lidských vlastnostech. První je chamtivost (člověk se zajímá především sám o sebe a chce získat pro sebe příjemné věci) a druhou je strach (člověk se chce vyhnout nepříjemnostem).

V mnoha firmách na bázi cukru a biče doslova kvetou různé systémy odměn a benefitů. Člověk stoupající po firemním žebříku tak obvykle s každým postupem získává vyšší odměny, výkonnější počítač, menší mobil, honosnější firemní vůz a řádku dalších výhod. Co se týče biče, firmy si budují poněkud méně propracovaný, avšak stejně důmyslný systém postihů a trestů. Oba přístupy tu byly od nepaměti a fungovaly. V roce 2005 však začínají mít zřetelné vady na kráse. Tak jako cukr kazí zuby, systémy firemních benefitů často kazí charakter a vedou k tomu, že s jídlem roste chuť. Výsledkem rozdávání cukru je tedy často to, že se na něm lidé stanou závislí. Už jste se možná setkali s tím, že dítě odmítlo nezištně pomoct, protože si zvyklo na odměny a kapesné.

Jestliže máváte bičem a hrozíte, potom jediné, co od lidí dostanete, je snaha vyhnout se biči. Pocítí strach. Co děláte vy, když máte strach? Asi nic jiného, než že dáváte pozor, aby se vám něco nestalo. Určitě se nesnažíte riskovat a odvádět tu nejlepší práci. Ani jedna cesta tedy prokazatelně nevede k tomu, aby ti, kterým nabízíme cukr, nebo kterým hrozíme bičem, podali ten nejlepší výkon. Jestli chcete dostat z lidí to nejlepší, ať už šéfujete v práci, ve škole nebo doma, zcela zapomeňte na bič, pokud v nich nechcete vyvolávat strach a pasivitu. Využijte té vlastnosti, na které stojí pradávný cukr, chamtivosti, a jděte na to chytřeji. Uvědomte si, že každý má nějaký svůj sen a nějaké potřeby.

Čím lépe pochopíte, po čem lidé okolo vás touží, tím přesněji se dozvíte, co jim můžete nabídnout. Jedině když člověk dostane to, po čem opravdu touží, dá vám to, po čem toužíte vy - stoprocentní práci v zaměstnání nebo chuť se učit ve škole. Přestaňte tedy žonglovat s cukrovím a bičíky a nabízejte lidem pouze to, po čem opravdu touží.

Někteří manažeři vydělávají 300 tisíc korun měsíčně i více. A peníze investují mimo jiné do svého vzhledu, odpočinku, zálib a sportu. Utrácejí čeští šéfové statisíce za luxus? Více ZDE.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.