Často chybí praxe i zodpovědnost
Mnohý z absolventů školy předpokládá, že odborná školní příprava ho pro praxi dostatečně vybavila a jeho další úspěch a kariéra je pouze otázkou odborného rozvoje. Ve skutečnosti jde o řadu jiných věcí - manažerské dovednosti, zejména pak organizační a komunikační, schopnost a možnosti vniknout do "organizační politiky", vztahů v rámci organizace a pochopení různých zájmů. Nový pracovník má často vysoké pracovní tempo, ale řadu věcí odbývá. Jeho práce je nepřesná, ale on má dojem, že "to je tak dobré a tak už to stačí". Jindy zase nedodržuje termíny.. Ze školy byl zvyklý naučit se ke zkoušce na trojku, případně - pokud se nestačil připravit - odložit termín zkoušky, a nic se dohromady nestalo. Takové chování může mít pro něho v praxi dalekosáhlé důsledky - reklamaci výrobku či služby ze strany dodavatele, nedodržení termínu dodání nebo závažnou chybu ve finančních přehledech. Absolvent je nabit spoustou teoretických vědomostí ze školy, ale neumí si pořádně představit, jak to chodí v praxi. Někdy je školní teorie opravdu "někde v oblacích" a nový zaměstnanec neví, jak své znalosti přizpůsobit potřebám praxe. Škola ho vybavila spoustou informací o nových trendech v globální ekonomice, ale on si neví rady se zaúčtováním banální položky, na což mohou starší kolegové praktici s nižším vzděláním - reagovat posměšně.
Někdy je potřeba taktizovat
Mladý člověk dává najevo své pocity bezprostředně, tak jak je cítí. Nechápe, proč by se měl přetvařovat nebo taktizovat. Jeho dosavadní sociální zkušenost se omezuje především na styk se spolužáky a kamarády; pochází z generace, která vyrostla v demokratickém systému a je zvyklá řešit věci přímo a otevřeně. Takové jednání se může ostatním pracovníkům, kteří mají větší respekt k nadřízeným i zkušenosti se složitým obchodním vyjednáváním, zdát neomalené. Někdy si kolegové stěžují na nové pracovníky, že pouze pasivně plní úkoly, jsou nesamostatní, neumějí se rozhodovat. Nový člověk si však často netroufá prezentovat vlastní názory a prosazovat vlastní řešení zvlášť tam, kde je každá chyba tvrdě kritizována a odlišné názory zesměšňovány. Společnou příčinou popsaných problémů jsou rozdílné zkušenosti lidí z praxe a studentů ze škol. Zatímco první někdy očekávají, že absolvent je odborně zcela připravený a lidsky zralý spolupracovník, absolventi škol často sami předpokládají, že se naučili všemu, co je pro praktický život potřebné. Aby se absolventi správně adaptovali na svět práce a mohli podávat plný výkon, musí se přizpůsobit. Jejich nadřízení by je měli v tomto úsilí podporovat vytvářením tolerantního pracovního prostředí.
Autor je personální konzultant
Příště
Jak si po škole usnadnit nástup do zaměstnání