Co obnáší GSM Banking

Komunikace s bankou přes mobilní telefon může být realizována několika cestami, a to: buď pomocí krátkých textových zpráv (zadávání přesně definovaných SMS) a nebo pomocí GSM bankovnictví, což je bankovní aplikace uložená na SIM kartě, kdekoli na světě, pokud máte signál.

Komunikace mezi klientem a bankou probíhá pomocí SMS zpráv prostřednictvím služby SIM Toolkit. GSM Banking umožňuje provádět veškeré bankovní operace prostřednictvím speciálně nahraného menu v mobilu (jeho rozsah záleží na spolupráci operátora a banky), a tak jestliže máte svou banku v mobilu, můžete ji navštěvovat kdykoliv, bez omezení otevírací dobou.
 
Všichni mobilní operátoři v ČR (Eurotel, Oskar, T-Mobile) již používání produktu GSM Banking nabízejí ( u větších bank tvoří výjimku Komerční banka, Volksbank či Citibank), ale ne všechny banky spolupracují se všemi mobilními operátory. Výběr mezi bankami je v současnosti poměrně široký, většina renomovaných bankovních domů GSM bankovnictví nabízí.

Všechny zúčastněné banky své služby v rámci GSM Bankingu postupně rozšiřují a spolu s tím evidují i stálý nárůst klientů, kteří tuto cestu přímého bankovnictví využívají.
 
Co služba nabízí?

Ovládání bankovního konta je stejně jednoduché jako procházení menu telefonu. Nabídka funkcí v bankovním menu je u většiny bank téměř totožná. Jakmile do bankovního menu vstoupíte a zvolíte z nabídky operaci, kterou budete chtít provést, budete vyzváni k zadání bezpečnostního bankovního kódu PIN, který jste si zvolili v bance. Díky němu není možné, aby s vaším účtem nakládal někdo nepovolaný, pokud mobil necháte bez dozoru a dostal by se k němu. Bezpečnostní bankovní PIN také chrání soukromé informace, které mohou z banky přijít na telefon. Jakmile obdržíte jakoukoli informaci z banky, zjistíte její obsah pouze po zadání bezpečnostního kódu.

Rozsah služeb je rozdílný
 

GSM Banking má svoji pasivní (zůstatky, úrokové sazby, devizové kurzy a další) a aktivní část (příkazy k úhradě, povolení inkasa, zakládání termínovaných vkladů atd.). V eBance dokonce umožňuje generování přístupových kódů (náhrada elektronického klíče) k běžnému účtu. Jsou to standardní služby, které můžete používat i přes ostatní kanály přímého bankovnictví.

Doplňkové možnosti GSM bankovnictví ale nejsou zdaleka tak široké jako u telefonního či internetového bankovnictví. K jejich službám patří i možnost získání výpisu z účtu, změny a rušení trvalých příkazů či inkas, nebo sjednání pojištění či stavebního spoření, popřípadě investici do fondů. GSM Banking má omezenou nabídku, avšak nabízí i služby jako např. dobíjení kreditu mobilních telefonů všech operátorů, nebo zřízení termínovaného vkladu a či zrušení jednorázového příkazu k úhradě.

Kolik stojí pohodlí?

GSM bankovnictví patří dnes mezi standardní způsoby přístupu k bankovnímu účtu. Nic ale není zadarmo, a tak si i pohodlí a dostupnost kdekoli na světě musíte zaplatit. Své si nevezme jen banka, platit je samozřejmě nutné i za odeslané SMS operátorovi. Klienti bank však nemusejí příliš váhat nad tím, zda si zřídit elektronický přístup přes přímé bankovnictví ke svému účtu. Úspora času a poplatků za transakce je natolik výrazná oproti transakcím prováděným na přepážce banky, že se přímé bankovnictví rozhodně vyplatí. Navíc měsíční poplatky za užívání těchto služeb jsou přijatelné. Nejčastější cena za používání přímého bankovnictví se měsíčně pohybuje okolo třiceti korun, v případě balíčků služeb je služba nabízena zdarma.

Jak je to s bezpečností?

Při využití technologie SIM Toolkit je veškerá komunikace mezi vaším telefonem a bankou zašifrovaná a splňuje vysoké nároky kladené na bankovní aplikace zejména z důvodu bezpečnosti dat. GSM bankovnictví je možné využívat pouze z jedné SIM karty. Tím se snižuje pravděpodobnost zneužití a zjednodušuje ověření totožnosti klienta. Navíc je aplikace chráněna bankovním PINem. Zpráva, která odchází z telefonu do banky, i která se vrací z banky do telefonu, je šifrovaná.

Pokud jste se tedy rozhodli GSM Banking využívat, rozhodně máte banku kdykoli po ruce a základní přehled o pohybech na účtu je vám dostupný 24 hodin denně, stejně jako možnost zaplatit opomenutý příkaz k úhradě třeba v neděli po obědě. Tato služba není bankami zpoplatněna tak, aby nebyla dostupná poměrně velkému množství lidí a poplatky jsou účtovány v obdobné výši jako u ostatních kanálů přímého bankovnictví. Je však nutné vlastnit SIM kartu operátora, který GSM Banking ve spolupráci s vaší bankou poskytuje a mobilní telefon, který podporuje tzv. SIM Toolkit, jež je pro používání aplikace nezbytný (dnes je již běžnou součástí mobilu). Velkým plusem služby je bezpečnost transakcí, ale na rozdíl od dalších kanálů přímého bankovnictví nabízí GSM Banking menší škálu služeb a obsluha nemusí být pro některé klienty přehledná a srozumitelná.