Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co ovlivňuje cenu povinného ručení

aktualizováno 
Kolik zaplatíte za povinné ručení? Rozhoduje nejen to, zda jste v uplynulých letech jezdili bez nehod, ale řada dalších okolností. Pojišťovny tento princip stanovení výše pojistného nazývají segmentací povinného ručení. V zahraničí je zcela běžný, v Česku ho zatím zavedlo šest z devíti pojišťoven.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - Peníze | foto: Profimedia.cz

Všude ve světě pojišťovny zvažují, jak co nejlépe odlišit rizikové řidiče od dobrých a podle toho jim vypočíst pojistku. Žádný systém sice není úplně spravedlivý, ale čím více parametrů pojišťovny zjišťují, tím lépe se jim může podařit ohodnotit rizikovost klienta. Těm dobrým pak pojistku zlevnit a naopak.

Například v Německu využívá pojišťovna Allianz při segmentaci kritéria, jako jsou věk řidiče, délka řidičské praxe, počet ročně najetých kilometrů. Hledí také na počet řidičů, kteří s vozidlem jezdí, to, zda je vlastník soukromá osoba nebo podnikatel, dále pak výkon či obsah motoru, tonáž vozidla, místo, kde je vozidlo provozováno (město/ venkov).

Zajímá je například i barva vozu. Zájemce o pojištění musí vyplnit velmi podrobný dotazník a podle toho se posoudí jeho rizikovost a vypočítá se sazba pojištění.

Namontují vám do vozu „velkého bratra“

Obdobně postupují ve Velké Británii. Při posuzování rizikovosti klienta se přihlíží i k parametrům, jako jsou pohlaví, věk či bydliště. Extrémní případ představuje pojišťovna Norwich Union, která instaluje řidičům do vozu sledovací zařízení v podobě malé černé skříňky. Pod heslem „Pay as you drive“ (plaťte podle toho, jak jezdíte) už v Británii jezdí několik tisíc osobních vozů. Zatím dobrovolně a na zkoušku.

Černé skříňce nic neunikne. Rychlost, počet ujetých kilometrů, délka cesty, hodina, kdy auto vyjelo a podobně. Skříňka nepřetržitě nahrává všechny možné údaje, které pak předává pojišťovně přes satelit. Díky napojení na satelit zná pojišťovna zároveň také místo, kde se auto nachází, což pomůže v případě krádeže nebo havárie. Po vyhodnocení všech získaných údajů pak může pojišťovna velmi přesně ocenit rizikovost každého řidiče a podle toho upravit sazby pojištění, třeba i na měsíční bázi.

V Česku záleží i na regionu

V tuzemsku se stejně jako v zahraničí používá pro základní rozlišení vozidel obsah (zdvihový objem) motoru, případně hmotnost vozidla. Individuální odlišení rizikových řidičů, které uplatňují všechny pojišťovny, představuje systém bonus/malus.

 Řidiči, kteří jezdí bez nehod, získávají každý rok zvýhodnění sazby, většinou o 5 procent. Pro rok 2006 tedy většina pojišťoven nabídne klientům bonus ve výši 30 procent.

Již pro rok 2004 připravily dvě pojišťovny (Allianz a ČSOB) nový systém. Segmentaci povinného ručení rozšířily o další parametry. Řidiči z nejméně rizikových skupin získali výhodnější sazby povinného ručení, rizikovější řidiči si museli
připlatit.

Allianz pojišťovna připravila tři regionální tarify R1 (Praha), R2 (města nad 90 000 obyvatel) a R3 (města a obce pod 90 000 obyvatel). Při stanovení sazeb přihlíží i k věku řidiče a zda jde o soukromou osobu nebo podnikatele.

ČSOB pojišťovna začala v roce 2004 uplatňovat kritérium zvýhodnění řidičů z nejméně rizikových okresů, co se týká nehodovosti. V prvním roce zvýhodnila řidiče v 13 okresech a ve velkých městech se naopak sazby zvýšily. Pro rok 2006 počet okresů s výhodnější sazbou rozšířila na 37, zvýhodnila také sazby pro vozy starší více než 10 let.

V roce 2005 se přidaly také pojišťovny Generali a UNIQA. Obě pojišťovny zvýhodnily povinné ručení řidičům v menších městech, UNIQA ještě zohlednila věk řidiče. Pro rok 2006 je kritérií, která ovlivňují výši sazeb povinného ručení, zase o něco více, na trhu přibyla společnost Callin, která rozlišuje segmentaci sazeb podle bydliště, věku a pohlaví.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Češi jsou podpojištění. Co to znamená a jak to napravit?

Češi vydávají výrazně méně peněz za pojištění majetku, zdraví i života než lidé ve vyspělých evropských státech. Podle finančních poradců je jedním z důvodu...  celý článek

Ilustrační snímek
Léčíte se? Komplikace na dovolené vám pojištění nezaplatí

Dovolená je zaplacená, rodina se těší, ale kromě balení a zařizování provozu opuštěné domácnosti je třeba dodělat spoustu věcí v práci. Dovolenou si člověk...  celý článek

Ilustrační snímek
Srna je v pojistce, kuna a kráva ne. Kolik stojí srážka se zvěří

Střetů se zvěří na českých silnicích přibývá. Kritickým obdobím je především podzim. Potvrzují to pojišťovny a uvádějí, že běžná škoda, kterou způsobí srážka...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Grafton Recruitment Praha
SPECIALISTA VÝROBY, automotive

Grafton Recruitment Praha
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.