Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co se šušká v kuřárně

aktualizováno 
Neformální předávání informací často probíhá v kuřárně. Někdy je to také jediná šance, jak zastihnout jinak nepolapitelného šéfa.

Před rokem hledala česká pobočka mezinárodní pojišťovny nového tiskového mluvčího. Jeho prvořadým úkolem nebylo vylepšit vztahy pojišťovny s dalšími subjekty, nýbrž zavést fungující interní komunikaci. Jedna z vyšších manažerek k tomu tehdy řekla: „Doufám, že se mu to podaří. Nemůžu se dočkat, až se budu novinky dozvídat i jinou cestou, než je tlachání s kolegyněmi v kuchyňce.“

Mezinárodní kolosy i malé české firmy si čím dál víc uvědomují, jak prospěšná je interní komunikace. A to zdaleka nejen ta formální, například v podobě pravidelných porad. "Snad každý, kdo někdy byl na nějaké konferenci či dlouhé poradě, si nakonec pamatuje hlavně přestávky a povídání s kolegy,“ vyzdvihuje význam přátelských hovorů Martin Vosecký z personální a poradenské společnosti Catro. Při neformálních setkáních totiž zaměstnanci leckdy vyřeší i to, co na poradě nikdo vyřešit neuměl.

Znáte to. Srazíte se s kolegou třeba ve zmíněné kuchyňce, zapovídáte se a jen tak mimoděk z vašeho rozhovoru vyplyne báječný pracovní návrh.

Zpětná vazba pro šéfy
Takovým semeništěm dobrých nápadů bývají v mnoha podnicích taky kuřárny. Koutky pro kuřáky jsou absolutním fenoménem neformální komunikace na pracovišti. Milovníci nikotinu se zde setkávají nehledě na své postavení v podnikové hierarchii.

Zatímco obvykle si u nejvyššího šéfa musíte sjednávat "audienci“, v kuřárně ho potkáte běžně − a ještě dobře naladěného, protože zrovna dostává svou porci drogy. Není pak problém s ním cokoli řešit. Tento diagonální způsob komunikace (tedy přes různé pozice) je výhodný pro obě strany − zaměstnance i vedení. Šéfové díky hovorům v kuřárnách získávají tak potřebnou zpětnou vazbu a mohou okamžitě reagovat na každý problém, který by jinak složitě zjišťovali − a možná ani nezjistili.

Mohou i zamezit šíření různě pozměněných informací. Než se totiž dostane zpráva z horních pater podniku do těch nejnižších, často dozná značných změn. Každý, kdo ji neformálně předává dál (šéfové oddělení, sekcí, buněk), má tendenci ji nějak upravit, něco k ní přidat. Říká se tomu efekt sněhové koule. A nejvyšší manažeři bývají leckdy překvapeni, když třeba v kuřárně zjistí, co se z jejich instrukce vlastně stalo.

Přitom platí, že čím je nižší úroveň formální komunikace, tím intenzivnější je ve firmě komunikace neformální. Je tedy v zájmu každého šéfa či majitele firmy mít na odpovídající úrovni vnitřní infosystém, ale přitom nevystupovat proti diskusím zaměstnanců, byť se baví v pracovní době. Tím maximalizuje kontrolní mechanismy, bránící vzniku nepotřebných a někdy až nebezpečných polopravd.

Nekuřáci se potkají na obědě
Na druhou stranu je kuřárna i zdrojem informací, které z nějakých důvodů ještě není možné šířit oficiálně, nicméně šéf už s nimi chce osazenstvo firmy seznámit. Kde jinde pustit takový údaj "do oběhu“? Kuřácké koutky mají jedinou nevýhodu: hrubě diskriminují nekuřáky.

Další přínosný nástroj neformální komunikace už je přístupný všem: společné obědy. Obvykle na ně chodívá ustálená partička kolegů z jednoho oddělení. Tím se sice snižuje počet nových informací zvenčí, zato se zvyšuje možnost podrobně analyzovat a probrat jednotlivé instrukce či pracovní postupy. Mnohdy se stane, že oběd přesáhne zákonem vymezenou půlhodinku, ale dobrý šéf se pro pár minut určitě nerozhněvá. Mnohé výtečné nápady a podněty totiž vznikly právě kolektivním přemýšlením nad obědem.

Společné posezení navíc utužuje i vztahy mezi jednotlivými kolegy. Mají možnost poznat se trochu jinak než přímo na pracovišti, bavit se i o osobních věcech. Nováčkové se snáze začlení mezi "starou gardu“, z poloformální konverzace se díky nabídce tykání stává neformální. Dobré kolegiální vztahy také značnou měrou přispívají k úspěšnosti firmy.

Autoři: ,


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Voda i kratší pracovní doba. Při horku máte v práci nárok na úlevy

Ilustrační snímek

Na vysoké teploty, které v posledních dnech panují v Evropě, musí podle zákoníku práce pamatovat zaměstnavatelé. Ať už...

Překvapte kolegy promyšlenou prezentací. Chce to vtip a správné obrázky

Ilustrační snímek

Prezentace v práci před nadřízenými a kolegy má rád málokdo. Potvrzují to průzkumy, jejichž respondenti tvrdí, že při...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Akciové podílové fondy – hvězda Turecka padá dolů a táhne s sebou i české invest...

Kurzy.cz Jednoznačným „poraženým“ co se výkonnosti za uplynulý měsíc týče, jsou akciové podílové fondy se zaměřením na Turecko, ...

Najdete na iDNES.cz