Co všechno umí internetové bankovnictví

  • 2
Všechny banky na českém trhu mají alespoň jeden kanál přímého bankovnictví, je jím internet banking. Banky tuto formu obsluhy účtu nabízejí klientům, aby jim nabídli jistý komfort obsluhy účtu na dálku, ale i nižší poplatky za transakce provedené na účtu. Co všechno tedy internetové bankovnictví umožňuje? Jsou velké rozdíly mezi jednotlivými nabídkami bank?

Funkčnost internetového bankovnictví u v případě jednotlivých bank vykazuje výrazné odchylky zejména mezi bankami velkým a malými. Tam, kde se malé banky zaměřily pouze na nejběžnější operace, velcí hráči na trhu se rozhodly využít možností internetu i pro produkty své finanční skupiny (případně prodej svých produktů i neklientům pomocí on-line žádostí), a to v různé míře. Samozřejmě však i internet je ve své funkčnosti omezen, neboť některé produkty jsou pro něj příliš složité, a to zejména tehdy, pokud vyžadují vysvětlení či konzultaci experta na danou oblast.

Získat přes internet banking přehled všech účtů, kterými klient disponuje, je samozřejmostí u všech bank, stejně jako sledování jejich zůstatku či historie (s různou mírou filtrace, případně s možností exportu do jiných programů). Zadávání platebních příkazů v rámci tuzemska je druhou standardní funkcí, která právě snižuje cenu zadaného příkazu a umožňuje klientovi ušetřit peníze i čas (některé banky umožňují i zahraniční příkazy nebo příkazy hromadné). Samozřejmostí je rovněž založení či správa trvalých platebních příkazů, ne všude již ovšem například souhlas s inkasem či nastavením SIPO. Další, často nabízenou službou je správa termínovaných vkladů.

Rozsahem poskytovaných funkcí v internetovém bankovnictví vévodí především eBanka. Její klienti mohou v rámci služby internetového bankovnictví „podepsat“ smlouvu a realizovat investice do fondů (při určování svého investičního profilu mohou využít i orientační dotazník). Lze podat i žádost o smlouvu o stavebním spoření (ihned vám bude přiděleno číslo smlouvy spolu s bankovním spojením pro správu vašeho stavebního spoření a můžete odeslat peníze spolu s poplatkem za uzavření smlouvy), či navýšit cílovou částku smlouvy.

Podat lze u některých bank i žádost o spotřebitelský úvěr či povolený debet (kontokorent), charge či debetní kartu. Služba internetbanking rovněž obsahuje možnost uzavření penzijní připojištění či žádost o kontakt pro sjednání životního pojištění. Žádost o spotřebitelský úvěr je umožněna i těm, kteří nemají u banky běžný účet. Formulář je umístěn na internetových stránkách bank. Tyto služby nabízí Česká spořitelna, nebo Komerční banka. GE Money Bank nabízí nejen svým stávajícím, ale také potenciálním klientům spotřebitelský úvěr. Žádost najdou neklienti mimo bankingovou aplikaci na webových stránkách banky. V rámci přístupu na účet poskytuje banka svým klientům zajímavou službu – infolimit – tedy částku, kterou by si mohl klient v dané moment půjčit. Tato úvěrová hranice se pravidelně každý měsíc aktualizuje na základě dostupných dat.
 
Cestou žádostí o produkt či kontakt šly i jiné banky. Například Citibank na svých webových stránkách nabízí formuláře pro žádost o běžný účet, kreditní kartu i spotřebitelský úvěr. Po jejím vyplnění je zájemce kontaktován pracovníkem banky, který jeho požadavek vyřeší. Citibank je ojedinělá také tím, že přístup k internetovému bankovnictví umožňuje klientům, kteří od ní mají vydánu pouze kreditní kartu. Pomocí internetového bankovnictví pak mohou měnit některé parametry své karty či sledovat stav na úvěrovém účtu (minimální splátku apod.).

Významně banky rozšířily od dob spuštění internet bankingu i doplňkové služby –  velice častou jsou tzv. e-messages, které vás mohou informovat o různých událostech na vašem účtu pomocí e-mailu či SMS. Oblíbené je ale rovněž dobíjení kreditu mobilního telefonu (nabízí GE Money Bank, Raiffeisenbank a Živnostenská banka). Několik bank nabízí klientovi vzájemnou komunikaci pomocí jakési vnitřní emailové schránky, která umožní nejen přijímání zpráv z banky, ale i zasílání žádostí, které by jinak bylo nutné vyřídit na pobočce banky.

Do internetového bankovnictví se klient většinou dostane velmi jednoduše. Stačí mu běžný internetový prohlížeč a programy, které užívá i pro jiné aplikace. Pokud by však tento problém nastal, požadované programy je možné si bezplatně stáhnout z internetu. Zabezpečený přístup na účet banky klientovi umožňují přes uživatelské jméno a heslo, nebo PIN generovaný PIN kalkulátorem či autorizačním a podpisovým certifikátem uloženým na disketě nebo pevném disku počítače.
Pro internetové bankovnictví platí, že se ke svému účtu dostanete kdykoli a odkudkoli na světě v běžném internetovém rozhraní. Dá se také nazvat moderní bankovní službou, jejíž využívání je navíc u každé banky cenově zvýhodněno oproti obsluze účtu přes přepážku na pobočce a poskytuje klientovi možnost mít svůj účet pod kontrolou 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

Co internetbanking standardně umožňuje?

· zadávat příkazy k úhradě
· zadávat povolení, změnu či zrušení inkas
· zadávat, měnit a rušit trvalé příkazy
· zobrazit historii pohybů na účtu
· zobrazit zůstatek účtu
· elektronické výpisy zdarma

Výhody internetového bankovnictví:

· přístup 24 hod. denně, 7 dní v týdnu
· spojení s bankou z kteréhokoli počítače připojeného k síti internet
· snadnou obsluhu