Co zaměstnavatelé očekávají od absolventů?

  • 1
Absolventi škol patří na trhu práce ke skupinám velmi ohroženým nezaměstnaností. Ptáte se proč?

Podle údajů Českého statistického úřadu se koncem tohoto roku podílejí na celkové nezaměstnanosti v České republice zhruba třinácti procenty. Praxe dokazuje, že firmy ani tak nehledají jedničkáře, ale absolventy, kteří se chtějí v práci něčemu novému učit.

"Zjednodušeně lze říci, že zaměstnavatelé upřednostňují spíše širší profesní dovednosti před hlubokými a úzkými dovednostmi. Vesměs zdůrazňují význam toho, aby jejich zaměstnanci byli ochotni se stále učit a byli schopni nést zodpovědnost," potvrzuje náměstkyně ředitele Národního ústavu odborného vzdělávání Helena Úlovcová.

Oceňuje se flexibilita

Významnou roli hraje podle ní také schopnost pracovat v týmu, být adaptabilní a flexibilní. "Mezi nároky, které klademe na nově přijímané pracovníky, patří kromě teoretických znalostí také schopnost samostatné práce, komunikační dovednosti, schopnost práce v týmu a flexibilita.

Samozřejmostí je jazyková vybavenost a počítačová gramotnost," potvrzuje generální ředitel společnosti Shell Pavel Šenych. Kromě stupně a oboru dosaženého vzdělání absolventa požadují zaměstnavatelé další dovednosti a schopnosti, které označují souhrnně jako tzv. klíčové kompetence. Jedná se o šest oblastí dovedností, jejichž osvojení by mělo být zárukou pro celoživotní úspěšné uplatnění na trhu práce (viz tabulka).

Nároky se různí podle vzdělání

Nejnižší nároky v otázce klíčových kompetencí kladou zaměstnavatelé na absolventy středních odborných učilišť. O nich očekávají především schopnost dodržovat přesně pracovní instrukce, ochotu nést odpovědnost a schopnost práce v týmu. S pracovníky s úplným středoškolským vzděláním zaměstnavatelé pojí vesměs ochotu učit se, zacházení s informacemi včetně práce s IT. Nejvyšší nároky kladou zaměstnavatelé na vysokoškoláky.

Očekávají, že se tito pracovníci budou dále vzdělávat, že umějí nést odpovědnost a řešit samostatně problém. U absolventů vyšších odborných škol se pak nároky zaměstnavatelů částečně protínají s nároky na vysokoškolsky vzdělané zaměstnance. Přestože znalosti cizích jazyků nepatří přední příčka v prestiži požadovaných schopností, ve vývoji příštích let jí zaměstnavatelé vesměs přiřazují vzrůstající důležitost.

Co zaměstnavatelé vyžadují?

1. komunikativnost (dovednost diskutovat, vysvětlovat, zpracovávat informace)

2. rozvoj schopnosti učit se (aktivity zaměřené na zdokonalování vlastního výkonu)

3. práce v týmu

4. řešení problémů

5. numerické aplikace (používání aritmetických a základních statistických metod při řešení konkrétních praktických informací)

6. informační technologie.