Službu by mohly od Nového roku používat všechny domácnosti, které mají doma zavedenou kabelovou nebo digitální televizi. Ilustrační foto

Službu by mohly od Nového roku používat všechny domácnosti, které mají doma zavedenou kabelovou nebo digitální televizi. Ilustrační foto | foto: Tomáš Ventura, iDNES.cz

ČSOB: K účtu přes televizi

  • 11
Nakupování přímo z televizních reklam, pohovor s bankéřem z pohodlí obývajícího pokoje nebo placení účtu přes televizní obrazovku. ČSOB se chytila vlny digitalizace televizního vysílání a do konce roku chce spustit první verzi "TV bankovnictví".

"Nejprve nabídneme základní funkce, jako je platební převod nebo informace o zůstatku na účtu," říká Jan Lamser, místopředseda představenstva ČSOB.

První aplikace vyvíjí ve spolupráci s Telefónikou O2. "Nechceme komentovat podrobnosti. Zadavatelem řešení je ČSOB," říká tiskový mluvčí firmy Martin Žabka.

Levnější než internet
Televizní bankovnictví by zpočátku mělo být levnější než internetové, aby nalákalo co nejvíce klientů k používání.

Službu, která je primárně zaměřena na klienty Poštovní spořitelny a teprve v případě úspěchu se rozšíří i pro kmenové zákazníky ČSOB, by mohly od Nového roku používat všechny domácnosti, které mají doma zavedenou kabelovou nebo digitální televizi.

Podmínkou je, aby jejich přístroje a způsob připojení umožňovaly takzvanou zpětnou komunikaci. Jednoduše řečeno, musí umět signál nejen přijímat, ale i odesílat. To zatím předpokládá, že budou připojeny k internetu.

"Podle našich výzkumů se lidé o digitalizaci velmi zajímají, ale málokdo jí skutečně rozumí. Proto jim nabízíme také poradenství," říká Lamser.

ČSOB s touto tezí odstartovala lov nových "digitálních" klientů. Svým zákazníkům je připravena poradit s výběrem nejvhodnější technologie pro přesnost digitálního signálu a na nákup zařízení jim obratem poskytne spotřebitelský úvěr. K tomu jim otevře účet.

Pokusné Domažlicko
Pilotní informační kampaň se rozjela na Domažlicku, kde by analogové vysílání mělo skončit už v červenci a místní musí situaci rychle řešit.

Domažlické domácnosti navíc strukturou příjmů a zaměstnanosti představují dobrý vzorek celé České republiky, takže bude možné z jejich chování usuzovat na další osud tuzemské digitalizace.

Podle Lamsera pracovníci ČSOB a Poštovní spořitelny objíždějí místní vesnice a pořádají besedy na téma digitalizace. Náklady na marketingovou kampaň nechce upřesnit, prý jdou do milionů.

Prozatím ČSOB zjednodušuje současnou verzi svého internetového bankovnictví, tak aby lépe odpovídala možnostem televizní obrazovky. Ale u toho nezůstane.

"Například Telefónica má připravenou řadu svých aplikací, do nichž bychom rádi integrovali platební funkci," říká Lamser.

V budoucnu by se přes televizní obrazovku mohlo nakupovat třeba zboží z teleshoppingu nebo dovolená. Představa je následující: po zhlédnutí záběrů z hotelu nebo pláže klient dovolenou rovnou zaplatí.

Ostatní velké banky se zatím na digitálním trendu svézt nechtějí. "Neuvažujeme o tom," říká Klára Gajdušková z České spořitelny.

GE Money Bank se chce prozatím věnovat hlavně zjednodušení internetového bankovnictví a jeho dalšímu rozšiřování mezi klienty. Podobně se vyjadřuje Komerční banka.