Podnikatel (c) profimedia.cz/corbis

Podnikatel (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

Daňový poradce radí: co lze započítat do výdajů

  • 2
V červnu jsem pozastavil podnikání z důvodu nedostatečných příjmů. Nyní mám dojednané zakázky a chci podnikání obnovit. Mohu do výdajů započítat i výdaje za období přerušení živnosti, pokud prokazatelně souvisí s obnovením podnikání, se získáním zakázek a se ziskem, které i z těchto výdajů plynou? (V. K., Zlín)

Ve svém dotazu správně zdůrazňujete slůvko „prokazatelně“. Jedná-li se o výdaje vynaložené na dosažení příjmů, není přerušení činnosti na závadu.

Kdyby nebyl do konce zdaňovacího období příjem dosažen (delší doba realizace, prodloužená splatnost faktur), doporučuji vám kvůli případné kontrole zdokumentovat uskutečňované rozpracované zakázky, například smlouvami, objednávkami, dílčími výsledky práce.

Pokud podnikatel obnoví přerušenou činnost do termínu pro podání daňového přiznání za období, ve kterém činnost přerušil, nemá nepříjemnou povinnost dodaňovat nespotřebované zásoby, neuhrazené dobytné pohledávky a podobně, které měl k datu přerušení činnosti.

Obezřetně je třeba přistupovat ke stanovení minimálního základu daně, pokud se na vás vztahuje. Jeho výše se odvozuje od počtu měsíců, v jejichž průběhu poplatník provozoval podnikatelskou činnost. Uskutečnění výdajů směřujících k získání zakázek nemusí nutně znamenat provozování činnosti.

Pokud však započnete práci na konkrétní zakázce, jde nepochybně o provozování činnosti a daný měsíc bude zohledněn při stanovení minimálního základu daně. Obdobně je nutno postupovat u sociálního a zdravotního pojištění.

Upozorňuji také na povinnost oznámit obnovení činnosti živnostenskému úřadu předem.
 
František Brabec
daňový poradce