Den D: To je bouda a tunel, shodli se investoři. Na to neskočíme

  • 66
Nabídka investovat do internetového projektu vypadá na první pohled zajímavě. Za milion korun mohou investoři získat 15procentní podíl v nové firmě, která vydělá balíky peněz již ve třetím roce od startu. Investoři ale postupně zjišťují, že jde o tunel.

Manažer Jan Štípek představil investorům komunitní web, který umí odpovědět na každou otázku. V Česku funguje už rok a je prý o něj mezi lidmi značný zájem. Neopomněl přitom zdůraznit webovou adresu.

Nová firma má působit na Slovensku a Ukrajině

Majitelé firmy, kteří web založili a nápad rozvinuli, inkasují peníze za výtěžnost z reklamy. Čím víc lidí má důvod na web chodit a klikne případně i na reklamu, tím tučnější jsou zisky. V zahraničí prý obdobné projekty vydělávají až šest dolarů na tisíc zobrazení.

"Chceme spustit slovenskou a ukrajinskou verzi. Za milion korun, které požadujeme, nabízíme 15procentní podíl v nově vzniklé společnosti," láká investory manažer Štípek. Investoři se zároveň dozvídají, že získat finanční podíl v již existující české firmě, možné není. Investovat lze jen do nové firmy se zahraniční aktivitou.

"A jaká je ekonomická situace české verze a české firmy. Jak dlouho je v provozu a jaký je obrat," zajímá se Tomio Okamura. "Za necelý rok provozu má 230 tisíc návštěvníků měsíčně, zhruba 900 tisíc zobrazení… Po spuštění máme výtěžnost z reklamy ve výši 0,6 eura na tisíc zobrazení. Na Slovensku počítáme s výtěžností zhruba jednoho eura, na Ukrajině s poloviční výtěžností," říká manažer. Podle finančních propočtů má být nová firma zisková už ve třetím roce od startu.

Co je Den D

Česká televize vysílá od 13. ledna 2011 třetí řadu pořadu Den D, ve kterém lze získat peníze na uskutečnění podnikatelského nápadu. Uchazeč si může říct investorům o částku od 200 tisíc do 3 milionů korun. Investoři pak do jeho nápadu mohou, ale nemusejí investovat.

Třetí řada má opět 13 dílů jako dvě předchozí řady. Sami žadatelé řeknou, kolik peněz potřebují a jaký podíl nabízejí. Částka, o kterou si podnikatel řekne, je neměnná, ale o podílu investorů se dá smlouvat. Investoři totiž vkládají do projektů své vlastní peníze. Pravidla najdete zde.

Radu z internetu jak na kopřivy investor nedostane

Martě Novákové během prezentace nejde do hlavy, kdo před nimi vůbec stojí. Tomáš je manažer, nikoliv majitel firmy, v ní má jen nepatrný podíl. I ostatním investorům vrtá hlavou, proč nepřišel některý z majitelů firmy a začínají mít podezření, že není něco v pořádku.

"Kde vidíte svoji výhodu," zajímá se Dana Bérová. "V již fungující aplikaci, kterou jsme vyvinuli. Soustřeďujeme se jen na tuto službu, nemáme deset dalších aktivit. V tom máme oproti větším hráčům výhodu."

"Tak mi najděte, jak bych se měl zbavit na zahradě kopřiv," chce Michael Rostock vyzkoušet přednosti českého komunitního webu, který funguje již rok. "Udělej z nich velikonoční nádivku," radí mu Ivan Pilný. Rostock však trvá na svém. Chce radu z internetu. Odpověď ale nezíská.

Manažer vysvětluje, že radu nebo i několik rad mohou tazatelé získat třeba za deset minut nebo během dne. "Vaším konkurentem je v tom případě jakýkoliv vyhledávací server, kde lidé mohou dostat odpověď bez čekání," poznamenává Okamura.

Na přehled investorů se podívejte v naší infografice

Česká firma by měla fakturovat slovenské firmě

Dana Bérová se snaží získat informaci, kdo vlastní mateřskou firmu a jací lidé v ní mají hlavní slovo. Pár jmen se jí podaří z manažera dostat. Investorům totiž nesedí, že majitelé české firmy chtějí založit další akciovku a v té využívat zkušenosti, které získali při vývoji české verze webu.

"Takže česká firma by účtovala slovenské…"
"Přesně tak," odpovídá manažer.
"Tomu se říká bouda na investora," vyslovuje jasně Michael Rostock. "Přišel jste s docela odkrytým tunelem, nemůžete očekávat, že vám na to skočíme, " říká Marta Nováková.

Pokus jak zadarmo zviditelnit projekt v televizi

Jako první odmítá investici Tomio Okamura. Michael Rostock to ještě nevzdává a začíná zkoušet, o co vlastníkům firmy jde a jakou úlohu v tom hraje manažer Štípek. "Dám vám půl milionu za 15 procent, ale investovat chci do matky. Bude tedy existovat jen jedna společnost a v té budu 15procentní akcionář. Chcete, nebo nechcete?"

Naplno se teď odhaluje, že Jan Štípek není mužem na správném místě. Investici do mateřské společnosti by mohli zvážit jen ti, kdo mají v akciovce rozhodující slovo, tedy většinový podíl. Jednat o tom s manažerem nemá smysl. "Pro mě je diskuse uzavřená, nemám zájem," říká Michael Rostock.

Své odmítnutí vyslovuje také Marta Nováková a Ivan Pilný: "Do páry na internetu investovat nebudu." Dana Bérová vyjadřuje i další důvod, proč investici odmítá. Celé vystoupení označí za reklamu, pokus jak zadarmo zviditelnit projekt v televizi. "Myslím, že ten milion korun není až tak třeba. Už jsme vám dali hodně prostoru…nevyčítejte nám, že mluvíme o boudách."

Ve čtvrtek na ČT 1 od 20:55 uvidíte

Spokojený kojenec:
Tereza Raabová – 300 tisíc korun za 15 procent

Otázky a odpovědi:
Jan Štípek – jeden milion korun za 15 procent

Hausbotík:
Miloslav Plzák – půl milionu korun za 20 procent

Aukční server:
Ivan Doubek a Lukáš Svobodník – 800 tisíc korun za 15 procent