Deset rad, jak začít v nové práci

aktualizováno 
Zvládnout obavy a očekávání při nástupu do nového zaměstnání není jednoduché. Přinášíme deset rad, které zlepší vaše šance na úspěch.
Začít v nové práci není jednoduché.

Začít v nové práci není jednoduché. | foto: Profimedia.cz

Po úspěšném absolvování přijímacího pohovoru či náročného konkurzu vás čeká další, a možná že mnohem těžší zkouška. Budou jí první dny v novém zaměstnání, až se ocitnete tváří v tvář svým pracovním úkolům a také kolegům.

Velký podíl na tom, jak se uvedete, bude mít určitě první dojem, který na své budoucí spolupracovníky uděláte. Je samozřejmě těžké odhadnout, čím se ostatním zalíbíte a čím ne. Ovlivnit to mohou především tři základní atributy - váš vzhled, tón vašeho hlasu a do jisté míry i obsah toho, co říkáte.

Příznivý první dojem však samozřejmě není jediným předpokladem úspěšného startu nové pracovní kariéry. Přinášíme vám deset užitečných doporučení, kterých je dobré se při nástupu na nové místo držet.

1. Přijďte na čas
Přijít do práce hned první den pozdě není rozhodně prozíravé, protože budete působit jako nespolehlivý a nedochvilný člověk. A to i tehdy, když svůj pozdní příchod sami nezaviníte, ale dostanete se třeba do nečekané dopravní zácpy. Jestliže si nejste jisti, jak dlouho vám bude cesta do zaměstnání trvat, vyzkoušejte si to raději několik dní předem.

2. Vhodně se oblékněte
Pokud měníte jen firmu nebo obor, tak se oblékněte podobně jako v předchozím zaměstnání. Jdete-li do práce poprvé, nebo si nejste správnou volbou jisti, sáhněte raději po formálnější variantě.

Dokonalá hygiena je samozřejmostí, ženy by to neměly přehánět se šperky, make-upem ani parfémem. Zamořit hned napoprvé celou místnost výraznou vůní, která vyvolá migrénu všech přítomných, není právě ideální.

V některých firmách je určeno, jak by se měli zaměstnanci oblékat. Například bankovní úředník by měl mít ve svém šatníku především oblek a k němu vhodné košile, ženy se pravděpodobně neobejdou bez kostýmu a každodenního nošení punčoch. Zeptejte se již u přijímacího řízení, jaký oděv se ve firmě či společnosti ve vaší pracovní pozici očekává.

3. Nechte se představit
I když by to mělo být samozřejmostí, ne každý šéf si uvědomí, že by měl nového pracovníka představit ostatním. Pokud se k tomu nemá, požádejte ho o to. Mezi personalisty se tomu aktu s nadsázkou říká "vodění medvěda", ale určitě je pro budoucí kontakt s kolegy důležitý. Ostatní aspoň budou přesně vědět, kdo jste a jaká je vaše pracovní pozice. Nestyďte si případně jména kolegů a jejich pozici zapsat.

4. Vyřiďte si formality
Pokud ještě nemáte podepsanou pracovní smlouvu a vyřízené další záležitosti kolem vašeho přijetí (například vstupní zdravotní prohlídku, předání klíčů, přístupových hesel a kódů k výpočetní technice...), připomeňte nadřízenému, že je třeba to zařídit.

5. Pozorujte a naslouchejte
Pozorováním okolí se často dozvíte mnohem víc, než vám šéf či kolegové oficiálně řeknou v rámci seznamování. Všimněte si, jak to ve firmě v praxi "funguje", zda se třeba případné problémy řeší kolektivně, nebo se s nimi každý snaží vypořádat sám. Nasloucháním nemáme samozřejmě na mysli odposlech cizí soukromé konverzace ani telefonních hovorů, ale spíše sledování způsobu vzájemné pracovní komunikace.

6. Ptejte se kolegů
Pokud vám nebude něco jasné, nebojte se zeptat. Dáte tím najevo nejen svůj zájem, ale také se na pracovišti rychleji zorientujete. Dělejte si poznámky, ať se na jednu věc nemusíte ptát vícekrát.

7. Zbytečně nerušte
Dříve než otázku vyslovíte, zvažte, zda se opravdu nezvládnete dobrat k odpovědi vlastními silami. Neptejte se na úplné zbytečnosti - obzvláště pokud jsou kolegové zabraní do práce a vy je svou otázkou musíte vytrhnout ze soustředění.

8. Nemachrujte a nevytahujte se
I když oplýváte vysokým sebevědomím, zpočátku se držte raději trochu zpátky a ve vztahu k ostatním vystupujte spíše nenápadně. Rozhodně se je nesnažte ohromit "hrdinskými" historkami z bývalého zaměstnání ani ze soukromí. Noví kolegové by si mysleli, že se vytahujete.

9. Buďte přiměřeně sebevědomí
Druhým extrémem, kterému mnozí nováčci na novém pracovišti podléhají, je zbytečné sebepodceňování. Ani to není dobré - zvolte raději zlatou střední cestu skromného vystupování, ale s přiměřeným sebevědomím.

10. Družte se, ale hned netykejte
Využijte každou příležitost začlenit se do kolektivu. Jděte si uvařit kávu do společné kuchyňky, prohoďte pár slov s kolegou čekajícím u kopírky, jděte s ostatními na svačinu nebo na oběd. Přitom se však přehnaně nevnucujte a nenabízejte hned každému tykání.

Autor:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

Ilustrační snímek

Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Další z rubriky

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Odborník: Průměrní lidé tvoří masu, lépe se s nimi manipuluje

Praha 3.10.2018 iDnes finance Pavel Vosoba foto Mafra Tomáš Krist

Pavel Vosoba se více než čtvrt století věnuje firemnímu poradenství. O spolupráci s ním stojí mimo jiné lidé, kteří...

Rodiny přicházejí zhruba o 80 tisíc ročně. Kdo za to může? Ženy přece

Ženy v Česku mají zhruba o 22 procent nižší platy než muži.

Ženy dostávají za svou práci až o sedm tisíc měsíčně méně než muži. Lépe jsou na tom jen státní zaměstnankyně a...

Zpověď zklamaného bitcoinového nadšence a pokrytectví jeho kolegů

Zpověď zklamaného bitcoinového nadšence a pokrytectví jeho kolegů

Kurzy.cz Michael J. Casey je členem vedení serveru CoinDesk a je členem výzkumného týmu zabývajícího se blockchainem na Digital ...

Najdete na iDNES.cz