Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když vás napálí e-shop, díky chargebacku máte šanci na vrácení peněz

aktualizováno 
Když Terezu Macháčkovou požádal přítel o ruku, rozhodla se, že jako první věc začne shánět svatební šaty. Prošla svatební salóny, ale tam šaty většinou jen půjčovali a ona chtěla mít své vlastní. A tak začala brouzdat na internetu a hledat šaty na prodej za rozumnou cenu.

Službu Chargeback poskytují prakticky všechny české i evropské banky svým klientům společně s platebními kartami. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

A brzy našla ty pravé. Na stránkách e-shopu amaidtoshine. Krásná barva, perfektní materiál, úžasný střih, navíc šaty měly být ušity na míru. I cena byla přijatelná, 231 eur. „Byla to vlastně láska na první pohled, takže jsem poslala objednávku se svými mírami,“ říká zákaznice. Popis šatů byl v češtině, bližší podmínky v angličtině, ale vypadalo to, že se jedná o britský obchod. Po čtrnácti dnech e-shop poslal e-mail, že k šatům je potřeba koupit i spodničku. A tak i tu nevěsta objednala.

Fotogalerie

Zhruba po měsíci se ozvala přepravní společnost, že balíček dorazil, ale je nutné jej proclít. „Nechápala jsem, proč bych měla balíček z Velké Británie proclívat, tak jsem do přepravní firmy zavolala a to byl šok. Řekli mi, že šaty přišly z Číny,“ popisuje slečna Macháčková. S proclením jí pomohl její bratr, ona zaplatila pár stovek za clo a šaty měla konečně doma. Když ale balík rozbalila, čekal jí další šok. „Šaty byly doslova slisované, barva neodpovídala obrázku, látka, údajně kvalitní satén, spíše připomínala stanovinu, ze spodničky čouhaly dráty a velikost neodpovídala, navíc z ní běžela oka od pasu až dolů,“ vyjmenovává nevěsta vady zboží. A tak se rozhodla šaty reklamovat.

Reklamaci firma neuznala

Do firmy poslala e-mail. Podle informací na webových stránkách měla být nejprve reklamace schválena a poté bude předána kontaktní adresa, na níž je možné reklamované zboží vrátit. Reklamace ale schválena nebyla, podle prodejce spodničku poškodila přepravní společnost, šaty jsou přesně takové jako na fotografii a peníze vracet nehodlá, ani když se mu zboží vrátí zpět.

„Napsali jsme tedy druhý mail, znovu zopakovali, že spodnička neodpovídá mé velikosti, neodpovídá střih šatů, barva ani materiál, ale už se nám nikdo neozval,“ stěžuje si na postup firmy slečna Macháčková. Nakonec od smlouvy odstoupila, ale ani na tento dopis firma nereagovala.

DTest spotřebitelce doporučil chargeback

„Stránky www.amaidtoshine.com vypadají na první pohled důvěryhodně a lze snadno přehlédnout, že se jedná o prodejce z Hongkongu,“ varuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Chargeback

  • Název pro proces, kterým držitel karty reklamuje prostřednictvím svého vydavatele karty transakci zaúčtovanou u obchodníka.
  • V zásadě jde o ochranu spotřebitele před problémy s nákupem zboží po internetu.
  • Službu poskytují prakticky všechny české i evropské banky svým klientům společně s platebními kartami.
  • Hlavní výhodou pro spotřebitele je, že v případě, že prokáže chybu na straně obchodníka, jeho banka ho v jednání s obchodníkem zastoupí a finanční prostředky mu zajistí zpět na jeho účet.
  • Služba není zahrnuta v české legislativě, pravidla vychází vždy z podmínek stanovených bankou ve spolupráci s poskytovateli platebních karet VISA a Mastercard.

Kdy je možno službu Chargeback využít:

  • Zboží z internetového obchodu nebylo dodáno.
  • Zboží bylo dodáno poškozené.
  • Zboží bylo dodáno v pořádku, ale neodpovídá inzerovanému druhu či typu.
  • Obchodník odmítá akceptovat odstoupení od kupní smlouvy spotřebitele.

Zdroj: Jan Vetyška, Asociace pro elektronickou komerci

Obchodní podmínky a další důležité informace jsou sice pouze v angličtině, ale popisky i texty jsou dokonce v češtině. „Pozorným návštěvnicím ale jistě neunikne, že překlad není příliš zdařilý,“ upozorňuje Zelený. Píše se zde například o „můj zpětná vazba“, strojový překladač se postaral i o „recenze“ od jednotlivých zákaznic, kupříkladu: „Byl jsem ohromen kvalitou tohoto šaty. Za cenu, že je to také stojí za nákup. Velikosti běžet o něco menší, než jsem čekal.“

Když se na dTest obrátila zoufalá slečna Macháčková, navrhli jí poradci jako řešení takzvaný chargeback: „Pokud spotřebitel platí platební kartou a následně se ukáže, že se nechal napálit podvodnou nabídkou, připíše banka kupujícímu peníze zpět a následně si jejich vymáhání po obchodníkovi zajistí sama,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

„O možnosti chargebacku jsem do té doby vůbec neslyšela, ale zkusila jsem to,“ popisuje další peripetie svého nákupu Tereza Macháčková. V bance vylíčila celý svůj příběh, doložila všechny dokumenty a do týdne měla své peníze zpět na účtu.

„Dobrý konec jinak špatného příběhu. Asi bych měla pochválit svou banku za přístup,“ shrnuje svou zkušenost Tereza Macháčková. Částku za clo oželela a svatební šaty už vybírá v českém obchodě. A doufá, že její případ bude varovat ostatní: „ Mám vlastně jen jedinou malou radu, důvěřuj, ale prověřuj. Já jsem to podcenila a to jsem přitom velmi opatrný člověk, nechala jsem se zblbnout krásnými fotkami jako malá holka, láska je prostě slepá.“

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...



Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Vymyslely nevšední obchůdek. A jejich projekt Oprášeno má úspěch

Bohunka Krejčí (vlevo) a Veronika Benešová (vpravo) založily Oprášeno vloni...

Léta obě snily o vlastním podnikání, žádná z nich ale neměla odvahu pustit se do něj sama. Naštěstí se potkaly na...

Další nabídka

Kurzy.cz

Co pošle bitcoin do stratosféry?
Co pošle bitcoin do stratosféry?

Kdo dnes neinvestuje do bitcoinu nebo jiné kryptoměny, jako kdyby nebyl. Ne každý chce investovat do něčeho, čemu neroz... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.