Diskuze
Mýty a pověry kolem stavebního spoření aneb jaké chyby dělají nejčastěji klienti a prodejci
Děkujeme za pochopení.
Vážení přátelé, jsem velice rá...
Vážení přátelé, jsem velice rád, že se nad tímto článkem rozpoutala živá rozprava. Od roku 1994 až do poloviny roku 1996 jsem pracoval jako finanční poradce. Doporučil jsem za tu dobu velkému množství klientů uzavření smlouvy stavebního spoření. Pokud klient výslovně prohlásil, že nemá zájem o poskytnutí úvěru, jeho cílová částka vždy odpovídala hodnotě, kterou bude mít po dohodnutém splátkovém kalendáři na svém účtu v čase kdy bude jeho smlouva splňovat podmínky jejího vypovězení (60 měsíců). (Můj šéf z toho samozřejmě neměl velkou radost) Pokud však uvažoval o úvěru, vždy jsem jej seznámil s podmínkami poskytnutí úvěru, zejména s prokázáním vlastní bonity, případně s požadavkem na ručitele. I když v té době se teprve tvořila pravidla pro poskytování úvěrů a meziúvěrů, moji klienti vždy věděli, že budou muset poskytnout stavební spořitelně svoji bonitu (prokazatelné příjmy) i potřebnou zástavu. Proto mám do dnešního dne klid na duši ze všech svých uzavřených smluv. Od roku 1996 však používám pro klienty jejichž cílem je opravdu pořízení nemovitosti a prokazování jejich bonity může být problémem, produkty společnosti Carion Bohemia a.s. Tato společnost nepožaduje po svých klientech prokazování bonity, neboť ji dostatečně prokázali svými vklady. Co musí však vždy prokázat je zajištění poskytnutých prostředků dostatečnou zástavou. Princip, který tato společnost používá ve svých produktech vychází z principů které byli používány v Anglii již před více jak 200 lety. Mimo jiné tyto principy předcházeli stavebnímu spoření (spolek přátel Wustenrot tento princip používal). Při použití těchto prastarých principů i v dnešní době je klient používající tyto produkty schopen ochránit svoje vložené prostředky proti inflaci ba dokonce i proti devalvaci. Nicméně jsem nucen konstatovat, že to jak je klient spokojen se svým produktem záleží na tom 1) jak byl ochoten pochopit jeho vlastnosti 2) jak je skutečně pochopil 3)jak mu vyhovuje jeho produkt v konkrétním čase (paměť někdy bývá krátká). Lidské představy, přání a možnosti se mění a stejně tak se mění i spokojenost člověka s tím co si jednoho dne vybral. Někdy se na této spokojenosti podepíše i snaha někoho, kdo potřebuje nebo přímo chce člověka dostat někam, kde to pro něho není výhodné, ale prospěje to tomu kdo ho tam dostane. Tento příběh je ale asi věčný. Promiňte, že jsem si přihřál trochu svojí polívčičky, ale chtěl jsem ukázat, že i tam, kde je minimum překážek k získání finančních prostředků, může být celá řada nespokojených klientů. Doc. Ing. Arnošt Kořínek. P.S. Promiňte za dlouhý příspěvek.a co mýty, které o sobě šíří s...
a co mýty, které o sobě šíří stavební spořitelny samotné? Jako např., že úvěr vám poskytnou bez problému (a ve skutečnosti vyžadují ručitele či zástavu), nebo že úvěr vám poskytnou za 5 let (a vy pak mnohdy zjistíte, že na něj budete mít právo až po sedmiletém spoření), a nebo že tím, že si uzavřete smlouvu v prosinci už budete mít na rok naspořeno dopředu (a přitom ve skutečnosti stejně musíte spořit minimálně 5 let), atd. atd...s tim satvebnim sporenim to pr...
s tim satvebnim sporenim to prece nemuze byt zas tak moc jednoducheFakt se mi ten clanek libi, fa...
Fakt se mi ten clanek libi, fandim vam.Verim, ze zaklad vsech zmineny...
Verim, ze zaklad vsech zminenych mytu je prave ve spatne informovanosti agentu, kteri s klienty uzaviraji smlouvy a spatne nebo nedostatecne je informuji. Bohuzel z vlastni zkusenosti vim, ze spatne informovani jsou i vlastni pracovnici sporitelen. Myslim ovsem, ze je v zajmu konkretni sporitelny, aby prave tuto neodbornost svych zastupcu a zamestnancu odstranila - reseni je velmi jednoduche, a to poskytnout jim kvalitni skoleni. Vyskoleni zastupci pak mohou podavat kvalitnejsi informace klientum a nebude tak dochazet k rozcarovani klientu.Bohuzel, prodejci jsou motivov...
Bohuzel, prodejci jsou motivovani k okamzitemu prodeji co nejvetsiho poctu smluv na co nejvyssi cilove castky, coz je hlavni pricinou vsech nesvaru. Za poradenstvi je nikdo neplati, tudiz jej nedelaji, i kdyby byli stokrat dobre proskoleni. Je to samozrejme kratkozrake - spokojeny klient se vraci a doporucuje dal. Tady je ovsem petilety cyklus a naprosta vetsina prodejcu za 5 let jiz dela neco jineho, slo jim pouze o okamzity vydelek prodejem smluv stylem "po mne potopa". Bohuzel. Petr Safranek, rodinny financni poradceOsobne nemam prilis dobre zkus...
Osobne nemam prilis dobre zkusenosti se stavebnim sporenim (ale uznavam, ze se muze nekdo spokojeny vyskytnout), uznavam jej spise jako vhodne sporeni pro zhodnoceni penez (diky statnimu prispevku). Otazkou spis je, proc se tento produkt stale jmenuje stavebni sporeni.Lepší by samozřejmě bylo, kdyb...
Lepší by samozřejmě bylo, kdyby se nemuselo spořit celých 5 let. Ale i tak to stojí za to.Možná jste pane Huláku zapomně...
Možná jste pane Huláku zapomněl ještě na jeden mýtus. Určitě se i vám stalo, že když je klient při uzavírání smlouvy skálopevně přesvědčen o tom, že chce jenom spořit, tak čím skálopevnější je jeho přesvědčení, tím je vyšší pravděpodobnost, že se z něho vyklube žadatel na úvěr. A proto si myslím, že i pro tyto klienty není od věci doporučit alespoň nějakou univerzálnější variantu a ne jim vnucovat variantu nejvyššího zhodnocení. Ono mít po pěti letech 120 nebo 121 tisíc není zas tak velký rozdíl jako moci si po pěti letech vzít řádný úvěr, aniž bych byl nemile rozčarován z toho, že mé hodnotící číslo je ještě tak nízké, že se s úvěrem neshledám minimálně po dva další roky (a takové případy jsou), a když ano, tak vzhledem k minimální cílové částce, kterou bych si (jako skálopevně přesvědčený střadatel) bude i výše úvěru minimální.Závěrečný díl bude právě na to...
Závěrečný díl bude právě na tohle téma: Výběr stavební spořitelny pro nerozhodnuté klienty, tedy podle univerzálnosti nabídky. Pavel Hulák, autor komentářeJak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko
Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...
Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění
Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie
Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...
Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog
Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?
Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...
Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %
Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...
Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů
Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...
Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko
Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...
Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?
Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...