Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Stavební spoření: Jak změní nový zákon staré smlouvy

Co udělá nový zákon o stavebním spoření se státní podporou? Mohly by se změny nějakým způsobem dotknout i stávajících smluv, které jsou již nyní uzavřeny? Ministr financí tvrdí, že v žádném případě, ale ani samy spořitelny v tom ještě nemají jasno a na některé otázky neznají odpovědi. Jelikož jde o finanční produkt u nás velmi oblíbený, zajímá se o tento problém velké množství lidí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Franta Vaněk

24. 3. 2003 10:25
změna na smlouvu se st. příspěvkem po 1.2004
Celá diskuse se točí kolem výše příspěvku. Mne spíše zajímá, zda stavební spořitelna po 1.1.2004 přijme moji žádost na změnu ze smlouvy bez st. příspěvku na smlouvu se státním příspěvkem. Zde se odvíjí postup pro další navazující smlouvy.
0 0
možnosti

Libor Vejpustek

24. 3. 2003 8:12
Vliv zmeny zakona na rozpocet.
Podle grafu, ktery zverejnovala vlada bylo zrejme, ze zmena zakona o stavebnim sporeni bude mit vliv na rozpocet az tak za 7-9 let. Z toho se da usuzovat, ze stare smlouvy budou mit stavajici prispevek a lide si je budou protahovat i nad 5 let. Je mi jasne, ze to nic neznamena a ze se to muze jeste 100x zmenit, ale urcity naznak to byl. Nic s tim ted nenadelame. Pockejme na prvni zneni novely zakona a pak muzeme diskutovat nad dopady cele akce.
0 0
možnosti

IQ

13. 3. 2003 19:21
retroaktivita - nechte si poradit
Vetsina prispivajicich v teto diskuzi (z nichz nekteri usmevne vyhrozuji Strasburskym soudem pro lidska prava) se bohuzel myli. Retroaktivni by byla zmena zakona o stav. sporeni, ktera by menila rezim vyplaceni prispevku smerem do minulosti (tj. pozadovala by napr. vraceni casti jiz vyplacenych prispevku). Naopak zmena zakona, podle niz se smerem do budoucna zmeni podminky, je zcela bezny legislativni postup (ono to dost dobre ani jinak nejde). To ze Vam ted vyplaci 5.000 Kc duchodu mesicne samozrejme neznamena, ze to pristi rok nemuze byt 4500 Kc. To ze si ted muzete odecist z danoveho zakladu 300.000 Kc zaplacenych na urocich z hyp. uveru, neznamena ze pristi rok si budete moci odecist to same. Stejne je to i s prispevkem na stavebni sporeni. Zakonodarce si muze smerem do budoucna menit co chce, a vubec ho nemusi zajimat, ze jste kvuli soucasne uprave zacali sporit, vzali si hypotecni uver nebo odesli do duchodu.
Druhou otazkou ovsem je, jestli se vlada (a potazmo parlament) odvazi podniknout takhle radikalni a nepopularni opatreni. Mam obavu, ze nikoli...
0 0
možnosti

IQ+

14. 3. 2003 5:57
Re: retroaktivita - nechte si poradit
Příteli, zapomínáte na to, že stavební spoření má charakter smlouvy mezi klientem a stavební spořitelnou a jen IQ tykve  to může srovnávat například s daňovým zákonem, který se skutečně může změnit každý rok. Je totiž třeba rozlišovat plnění na základě zákona a plnění na základě smlouvy!!!!!  Zásah novelou zákona do smluv uzavřených před jeho účinností je z hlediska legislativního opravdu problematické, zvláště pak zásah do smluv, které měly ve VOP vyčísleny státní podpory (ČMSS do roku 2001).
0 0
možnosti

pavel

13. 3. 2003 9:11
retroaktivita - nic nového pod sluncem ...
Když se zavádělo pojištění vkladů  v bankách, tak v srpnu bylo schváleno, že se musí platit 0,5% ročně. Samozřejmě již za ten rok, kdy to bylo schváleno. Nikoho nezajímalo, že banky 8 měsíců vyplácely klientům úroky a nevěděly o tom, že budou msuet odvést ještě nějaké procento navíc, ani do zákona nepřišla za první rok poměrná část. Takže pokud někdo v polovině stavebního spoření změní zákon o výši státní podpory a ten vztáhne i na dobíhající staré smlouvy, tak sice můžeme nadávat, ale zákon bude platit - nanejvýš to skutečně můžeme posílat do Štrasburku a doufat ...
0 0
možnosti

Petr

13. 3. 2003 6:49
To zase bude nasranej lidí
Lidi se zase naserou a  příště volby už fakt vyhrajou komunisti........
0 0
možnosti

philips

14. 3. 2003 0:05
Re: To zase bude nasranej lidí
To si teda fakt pomůžou. A jestli si myslí, že jo, tak jim nic jinýho nepatří.
0 0
možnosti

rae

12. 3. 2003 21:01
co bude?
spousta lidí zakládala smlouvy s myšlenkou na výhodné spoření - ale nikdo z nás neví, co život přinese, vypořádání majetku po příbuzných v případě úmrtí nebo rozvodu - tedy toho movitého se vám možnost půjčky za 5,5% může hodit stejně jako ve chvíli, kdy se vaše obec rozmyslí a do včerejška 100% neprodejný byt se octne na úřední tabuli s přípisem nabídky k prodeji Kdo na sebe myslel dopředu je ve výhodě - nižší potřeba příjmu, méně ručitelů....
0 0
možnosti

pavel

13. 3. 2003 9:36
Re: co bude?
Ano, ale tahle diskuse je o něčem jiném - o tom, když někdo změní (třeba i zákonem) podmínky běžící smlouvy. Něco jiného je, když já se rozhodnu vzít si úvěr, protože se změnily mé finanční podmínky (smlouva je dodržena, úvěr dostanu za podmínek, za kterých jsem smlouvu podepisoval) a něco jiného je, když vám někdo změní smlouvu, protože se změnily zákony (a to takovým způsobem, že bych smlouvu býval vůbec nesjednával, kdybych v době jejího uzavření věděl, že podmínky nebudou dodrženy po celou dobu jejího trvání).  ***  Asi nezbyde než protestovat ...
 
0 0
možnosti

philips

12. 3. 2003 20:49
Všem těm chytrákům, co se tu pohoršují, nad vyžírky zneužívající stavební spoření na auta a televize
Doporučuji klid, krátké procházky na čerstvém vzduchu a studený obklad na hlavu. Ono se totiž nejedná o žádné zneužívání, ale o zcela legální formu využití stavebního spoření. S touto formou bylo v koncepci stavebního spoření počítáno a není to nic nezákonného ani nemravného. Klientům, kteří se takto chovají, se říká „přátelští klienti“. To proto, že je mají spořitelny rády, nechtějí od nich půjčovat peníze, naopak je spořitelně sami na pět let půjčují.
0 0
možnosti

pavel

13. 3. 2003 10:15
Re: Všem těm chytrákům, co se tu pohoršují, nad vyžírky zneužívající stavební spoření na auta a televize
Souhlasím, to že spoření je "stavební" není výhradní účel a naopak bylo výslovně řečeno, že jako spoření je univerzální, pouze při úvěrech musí jít o úvěr související s bydlením (čili ani tady to není výhradně stavba). Takže stavební spoření je skutečně i pro toho, kdo nestaví a jen spoří ...
0 0
možnosti

karel

12. 3. 2003 19:31
"O zadne reforme nic nevime" Vase vlada, 1956
0 0
možnosti

philips

12. 3. 2003 20:51
Re:
a co jako s tím teď tady?
0 0
možnosti

pokud vim

12. 3. 2003 14:13
neruste stare smlouvy
Pokud vim, tak se u novych smluv formulace pro státní podporu změnila tak, že o ni můžete přijít. U staré ne. Takže když Vam někdo radí starou zrušit....
0 0
možnosti

Tomáš Marný

12. 3. 2003 15:34
Re: neruste stare smlouvy
Myslím, že máte pravdu. Ve VOP ČMSS platných od 1.11.2002 je toto:
Článek VII. Státní podpora
  1. Státní podpora přísluší účastníkovi, pokud je jím fyzická osoba, ve výši a za podmínek daných zákonem o stavebním spoření.
    1. zatímco ve VOP platných do tohoto data je uvedeno:
      Článek VII.

      Petr

      12. 3. 2003 13:04
      A co třeba takhle?
      Co kdyby stát vázal vyplacení stavební podpory za CELOU dobu spoření na to, na jaký účel jsou ty peníze skutečně vydány? Tzn. - koupíš si byt, použiješ peníze ze stav. spoř. na hypotéku - dostaneš podporu; koupíš si auto - nedostaneš od státu nic.
      0 0
      možnosti

      Router84

      13. 6. 2003 19:15
      Re: A co třeba takhle?
      Nastal by jeden VELKÝ problém. Lidé by přestali tolik spořit na stavebním spoření. Lépe řečeno spořili by zde pouze ti, kdo chtějí stavět a jsme u problému. Víte na co slouží tzv."přátelský klient"? On dá do spořitelny peníze, on je ta osoba, z jehož peněz Vám potom pojišťovna může vyplatit úvěr. A o to jde. Kdo chce peníze na bydlení bere si ve většině případů úvěr a nespoří celých 5 let. No a kdyby nebylo "přátelských klientů", kteří se podílejí asi 80% na "stavebkách", tak by si např. mladý pár, který chce založit rodinu, nemohl vzít úvěr, pač by spořitelna neměla kde brát peníze. Doufám, že je to aspoˇm trošku sruzumitelné  
      0 0
      možnosti
      • Nejčtenější

      Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

      18. dubna 2024

      Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

      Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

      12. dubna 2024

      Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

      {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

      {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

      K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

      13. dubna 2024

      Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

      Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

      15. dubna 2024

      Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

      {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

      {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

      KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

      14. dubna 2024

      Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

      Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

      19. dubna 2024

      Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

      Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

      19. dubna 2024

      Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

      Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

      18. dubna 2024

      Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

      Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

      18. dubna 2024

      Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...