Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aby vám nabídnuté tykání nesrazilo vaz

Kde je hranice mezi vykáním a tykáním mezi vámi a vašimi obchodními partnery, vašimi šéfy, kolegy? Kdy ji smíte překročit a kdy je naopak lépe zůstat u vykání? Je to otázka, která vyžaduje vaše citlivé vnímání druhé osoby, stejně jako toho pravého momentu ke změně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tamifl

Jiný kraj jiný mrav

Není nad Dánsko, kde si tykají všichni, tyká se všude i policistům. Platí zde všichni jsme jedna velká rodina, tak proč si vykat.

Ale stal se mi s tím trochu trapas, když zvyknutý na Dánské tykání. jsem v Maďarsku v bance řekl paní za přepážkou automaticky Hi.

0/0
19.9.2007 19:09

Kuba

Nabídka tykání

Máme doma takovou rozepři kdo komu nabízí tykání já si myslim že starší mladšímu a žena muži že jo? Prosím odpovězte díky;-(V

0/0
5.4.2007 19:47

kamiiii

Re: Nabídka tykání

přesně tak!

resp. společensky významnější osoba nabízí tykání ...

0/0
22.6.2007 1:05

sharra78

Re: Re: Nabídka tykání

no jo, ale když je to tak, že já jako podřízená a žena nabídnu/nenabídnu nadřízenému a muži tykání? nebo třeba kdo z nich by měl první podat ruku?

0/0
22.9.2007 13:47

prudilka

firemní kultura je podle mě rozhodující

asi fakt záleží na firemní kultuře.. já to ve firmě kde jsem dnes nemusím řešit... můj pan šéf by si asi rád tykal, ale já zůstávám u vykání... neboť vím, kam by to vedlo (tyká si s mladší kolegyní a opravdu není o co stát). Pracovala jsem i ve velké nadnárodní firmě, ale tam si nikdo na tykání nehrál, takže jsem tenhle nesmysl nemusela řešit

0/0
27.2.2007 10:13

tomcon

Jde o dohodu

Nejde o formu, tedy o nějaké rozumářství, ale o pocit. Pracoval jsem ve firmě, kde se běžně používal americký styl tykání a tak jsem tykal i o 20 let starší recepční, protože mi tykala. Takže je to na dohodě. Keep smiling

0/0
1.2.2007 21:46

belgian chocolate

americký styl tykání?

to je opravdu zajímavé, protože v angličtině tykání už nějaké to století neexistuje.

0/0
25.6.2007 13:52

Mgr.Jiří Synek

Z VLASTNÍ ZKUŠENOSTI NEDOPORUČUJI TYKÁNÍ S ŠÉFEM

Do doby než jsem si (po nabídnutém tykání ze strany nadřízeného) začal s dotyčným tykat bylo vše O.K.  Zhruba po 14dnech tykání začal být ka mně nadřízený hrubý a až nepříjemně upřímný. Dnes toho lituji. Myslím si, že  i s nadřízeným je lepší si vykat. (Hůře se totiž opravdu říká Vy vole, než Ty vole!) To je má osobní zkušenost a rada druhým. Nemusí to však být vždy pravidlem. ;-D

0/0
7.11.2006 20:47

davexx

Re: Z VLASTNÍ ZKUŠENOSTI NEDOPORUČUJI TYKÁNÍ S ŠÉFEM

Asi to bude dost záležet spíše na konkrétních lidech.

0/0
13.11.2006 14:34

Mirek

Tykani

VV Strcte si tykani v obchodnim styky za kloboouk. Je to pretvarka a jako takova je dost pruhledna. Tyka se jen nekomu, s kym jsme uz neco spolecne zazili.

0/0
20.10.2006 15:37

tesik

hramat

Četl jsem článek i část diskuse docela poctivě, ale stejně to nevyřešilo můj malý problém... příklad: šéf 30 let (nadřízený) přijme 50-ti letou ženu do své firmy (tedy společensky důležitější osobu). Oba by si rádi tykali, ale nikdo neví jak na to.. kdo má nabídnout??? Poraďte.. Setkávám se s tímto případem u firmy celá léta. Nakonec to dopadá i tak, že si dvě takovéhle osoby vykaj řadu let.... (než se teda řádně líznu na firemním večírku. :-))

0/0
20.9.2006 8:41

adrianarose

Re: hramat

Podle mého názoru, vždy musí nabídnout tykání šéf, i přesto, že jej nabízí starší ženě. Situace by  se změnila, kdyby byly pracovně na srovnatelné pozici.:-)

0/0
22.9.2006 12:00

Míša

Re: hramat

V pracovních vztazích nabízí tykání osoba na vyšší pozici, je jedno jestli je šéfem 18-letý kluk a podřízenou 50-ti letá žena. On je šéf, on si určuje pravidla, tedy i tykání.

0/0
26.9.2006 11:20

davexx

Re: Re: hramat

Dovolím si nesouhlasit. Nadřízenost by neměla být paušálně brána jako rozhodující faktor. Asi by to opravdu mělo záležet spíše na situaci.

Existují firmy, které tento problém vyřešily za zaměstnance a nařídili paušální tykání. Na jednu stranu to může dospět k bizarním situacím, ale někdy to může celkem zjednodušit vztahy.

0/0
20.10.2006 16:03

davexx

Re: hramat

Myslím, že řešením téhle situace může být potykání si s více lidmi najednou (určitě ne vždy).

0/0
20.10.2006 16:05

frankie

Re: hramat

v práci je to daný spíš nadřízeností a podřízeností ale jak je to mimo práci mezi mladou ženou a starým mužem,kdo navrhuje tykání ?:-)

0/0
28.11.2006 16:37

cote d'or

vždy dáma

0/0
28.11.2006 17:53

Zuzana.

:)

Malý Opravník Obecně Oblíbených Omylů: v angličtině se netyká;-)

0/0
18.9.2006 22:50

rc

Re:

V angličtině se netyká? To je přeci hloupost. Šét buď může říci: "Good morning, Mr. Black." a nebo "Hi, Peter." Rozlišit, který příklad je tykání a který vykání, není myslím moc těžké. Když neumíte anglicky (a ani česky - angličtina se píše s malým "a"), tak nepředstírejte, že umíte.

0/0
19.9.2006 15:33

ivca

Re: Re:

Angličtina má jistě formální i méně formální způsoby komunikace... Ale jak určitě víš, nerozlišuje mezi ty a vy... tudíž.... se v angličtině netyká..to není hloupost!

0/0
19.9.2006 15:43

Jurajda

Re: Re: Re:

Jestliže angličtina nerozlišuje mezi ty a vy, pak můžu zrovna tak říct, že v angličtině se netyká, jako že se v angličtině nevyká. A pak babo raď.

0/0
19.9.2006 22:16

belgian chocolate

tykání existovalo

ale přestalo se používat, takže už se jen vyká, i třeba psovi

0/0
18.10.2006 18:15

Multimotyl

Tykání v angličtině.

Ano, v angličtině se netyká, v angličtině se výhradně vyká. Jednotlivec se oslovuje stejně jako skupina lidí, tedy se tam VYká.

Příjemný den.

0/0
20.10.2006 8:49

mj

Re: Re:

Ale dyž ona napsala angličtina s malým "a" ;o)) A svým způsobem má pravdu, obecně vzato "you" a "you" může být to i to.

0/0
19.9.2006 16:14

no englishman, too

Re: Re: Re:

Ale kdepak, "you" znamena "Vy" a "thee"(--> "thou") znamena "ty". Jenomze "thee" uz se temer vubec nepouziva, takze "you" prevzalo v principu obe funkce - tykani i vykani.

0/0
19.9.2006 16:48

belgian chocolate

thou je 1. pád

thee se používalo hlavně ve 4. pádě

0/0
18.10.2006 18:17

belgian chocolate

v angličtině se pouze vyká

tykání (thou) existovalo, ale už se dávno nepoužívá

0/0
18.10.2006 18:14

Zuzana.

-

Vynucené tykání ve firmách se mi nelíbí. Taky se mi jednou stalo, že jsem nastoupila na pracoviště a nová nadřízená mi hned první den řekla "My si tady všichni tykáme, tak ti přece nebudu vykat, no ne?"8-o Přístup jako noha... Bylo mi to fakt silně proti srsti, no ale co se dalo dělat?:-/ Myslím, že kursy etikety by mnohde neškodily...

0/0
18.9.2006 22:40

XXL

Re: -

Kde je pravidlo, že si všichni tykají, na to lze přistoupit a neznamená to skoro nic, odstup si může člověk držet stejně.

Horší je vynucované tykání od mladších kolegů. Když to nenabídnu, tak různé naschvály apod.Lidi mají respektovat, že si s někým tykat nechci - proč taky? Když necítím důvod, tak kvůli nim? Cizím lidem, když můžou za půl roku z firmy odejít, nebo za rok odejdu já? Hlavně mi vadí vlezlost. U všeobecného tykání to bývá bez vlezlosti, takže to lze spíš akceptovat. Tykám si s každým, takže to nic neznamená. Od většiny lidí si držím odstup, kamarádím jen s někým, kdo mi připadá blízký.

Bavit se důvěrně o osobních věcech s lidma, kteří mi nepřipadají blízcí, to nepotřebuju. Chodíme spolu do práce, ale to ještě není žádný důvěrný vztah. Takže celofiremní tykání ano, když je. Ale pouštět si lidi k tělu, to ne.

0/0
19.9.2006 22:47

XXL

Re: Re: - doplnuji

Cizí, zejména angl. firmy mají tendenci k všeobecnému tykání, nebo oslovovat křestním jménem s vykáním. Nicméně cizí firmy nebývají vlezlé do soukromí člověka. V USA ani jinde na Západě to není běžné, lidi respektují soukromí víc. Takže na určité věci se nikdy nezeptají, nebudou dávat rady do života ani nevyžádané komentáře. Tohle češi neovládají, je tu zvyk z totality se starat o všecko, do čeho nikomu nic není.

0/0
19.9.2006 22:49

Stana

Re: -

Hloupá nafoukaná afektovaná huso Vám může říct kdokoliv formou tykání i vykání. Jde totiž o obsah a o pravdu.

0/0
24.11.2006 12:15

neuveden

Tykání s podřízenými už nevedu.

S novými podřízenými už si vykám a je zde lepší prostor pro práci. Ono  -  "Já ti na to seru" se dost blbě řeší, když si tykáte s podřízeným ( IQ - tykve ) a ještě hůř se dává postih za neodvedenou práci.

0/0
17.9.2006 22:21

Xerces

Re: Tykání s podřízenými už nevedu.

Já vám na to seru ti přijde lepší? :-) Podle mě jde primárně o to chovat se k sobě jako lidi a umět se domluvit. Tykání nebo vykání? Vaše starosti bych chtěl mít.

0/0
17.9.2006 23:18

fuyusan

Re: Tykání s podřízenými už nevedu.

No nevím. U nás ve firmě (250 lidí) si taky tykáme a nemám s tím problém. Aspoň si nemusím pamatovat s kým si po večírku tykám a s kým ne. A nedokážu si představit, že bych šéfovi řekl, že mu na něco seru. To by se mnou asi rychle vyběh. Respekt není o tykání nebo vykání. Je to o tom, jak si kdo koho připustí k tělu.

0/0
18.9.2006 0:16

Igor Pokorny, Roznov pod..

Re: Tykání s podřízenými už nevedu.

Jo, tak na to ti devcico vis co, ze? Ja bych ti tykal a hotovo.Jak bys me k tomu vykani asi tak donutila ty tele ?R^;-D?

0/0
19.9.2006 10:31

real_goldie

Re: Tykání s podřízenými už nevedu.

No ty mas teda uroven/No vy mate teda uroven. Je jedno jestli si tykate, nebo vykate. Je to o tom jestli te podrizeni respektuji nebo ne. Jo a proc mas novy podrizeny s IQ tykve? Nemel by sis davat vetsi pozor pri vyberu?

0/0
18.10.2006 10:15

Johan

Tykání na všech úrovních

Jde podle mě vždycky o umění udržovat kontakt a zároveň určitý profesionální odstup. Pět let jsem pracoval u anglické firmy a bylo tam zavedené tykání na všech úrovních. Takže nebylo nic zvláštního, když obchodní ředitel si při jednání se mnou tykal. A můžu zodpovědně říci, že mezipracovní vztahy až na malé vyjímky byly na velmi dobré úrovni. Je to vždycky o člověku.

0/0
17.9.2006 21:29

Zuzana.

Re: Tykání na všech úrovních

V Anglii tykání? Are you sure? V angličtině přece tykání neexistuje... Nebo jste fakt neříkali you, ale thou?

0/0
18.9.2006 22:41

rc

Re: Re: Tykání na všech úrovních

V angličtině se netyká? To je přeci hloupost. Šét buď může říci: "Good morning, Mr. Black." a nebo "Hi, Peter." Rozlišit, který příklad je tykání a který vykání, není myslím moc těžké. Když neumíte anglicky (a ani česky - angličtina se píše s malým "a"), tak nepředstírejte, že umíte.

0/0
19.9.2006 15:35

Johan

Re: Re: Tykání na všech úrovních

Jen opravuji, byla to sice anglická firma, ale pracoval jsem v české pobočce, takže "pracovní" řeč byla normálně čeština.

0/0
19.9.2006 19:25

jhexp

automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

Zajimalo by mne, co si mam myslet o pripadech, kdy mi starsi nebo nadrizena osoba zacne automaticky tykat, ale bez toho, aby obousmerne tykani nabidla..

Osobne si myslim ze se to s tykanim nekdy prehani, pracoval jsem chvili v pocitacovem obchode, obcas prisel clovek ktery tykal uz ve dverich.. Nekdy to bylo az neprijemne..

0/0
17.9.2006 17:06

cote d'or

Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

také to nemám ráda, automaticky se tyká pouze psům a dětem do 12 let. v takovém případě se buď s povytaženým obočím zeptám, jestli jsme spolužáci, že si tykáme, nebo začnu tykat také (to v případě, kdy vím, že to protějšku nebude příjemné). obvykle se dotyčný chztne za nos a omluví se.

0/0
17.9.2006 17:34

Xerces

Re: Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

Ty musíš bejt asi pěkná čůza :-)

0/0
17.9.2006 17:44

cote d'or

Re: Re: Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

my jsme spolužáci?

0/0
17.9.2006 22:21

Xerces

Re: Re: Re: Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

A kde bereš tu jistotu, že je normální tykat bývalým spolužákům, nebo dětem do 12 let?

0/0
17.9.2006 23:16

cote d'or

Re: Re: Re: Re: Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

a kde jsi seděl?

0/0
17.9.2006 23:49

Zuzana.

Re: Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

Souhlasím, taky to nesnáším. Člověka sice potěší, že vypadá mladě, že ho někdo ještě považuje za mladou slečnu, kterým se dá ještě tykat (je mi 26), ale je mi fakt trapně, když pozdravím souseda-důchodce "Dobrý den" a on opáčí "Ahoj":-/

0/0
18.9.2006 22:47

XXL

Re: automaticke tykani od nadrizenych nebo starsich osob

Tykal byl zpětně taky, bez jakéhokoli vysvětlování. I když je někdo šéf nebo starší, měl by tykání nabídnout, v horším případně aspon oznámit, než začít tykat bez okolků.

0/0
19.9.2006 22:52

PSS

Vykání<->tykání

Jsou speciální případy, kdy se od tykání předchází k vykání a naopak (u dvou osob). Pokud si s někým tykám, ale pak jej při formální příležitosti oslovuji jako člena určité skupiny, vracím se k vykání, aby tykání nepůsobilo rušivě. Příklad: prezident uvádí do funkce ministra, kterého zná, ale při této formální příležitosti mu vyká ("Pane minisitře, předávám Vám ..." atd.).

0/0
16.9.2006 20:58

Radek

Horníci

Znám dva chlápky, jsou to otec a syn, a jsou horníci. Hdysi dělali spolu na šachtě a otec řekl synovi asi toto: "Pokud budeme spolu na šachtě a něco pos..., tak mě klidně řekni že jsem ču..k, hov...ado, kok..., prostě, co tě napadne, jsme kolegové. Ale když vyfárame z díry, jsem opět tvůj otec a tak se ke mě budeš chovat. Takže i tak to někdo bere.

0/0
16.9.2006 10:08





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.