Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Za platbu kartou vám může obchodník nově naúčtovat přirážku

Placení kartou už není všude zdarma. Nový zákon o platebním styku totiž umožnil obchodníkům účtovat si za karetní transakce přirážku, což může nákup prodražit i o několik procent. Někde už novinku začali využívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

psathyrella

A co banky?

Proč má obchodník bance odvádět daň (a ještě třeba měsíční poplatek) za to, že umožňuje jejím klientům používat platební kartu.....;-€

0/0
16.7.2010 16:39

darny

Naprostý souhlas s obchodníky

Je to jen řev, zloděj křičí: "Chyťte zloděje". Banky, potažmo kartové společnosti žerou a mlaskají. Je obrovská nehoráznost 4% z nákupu. Spočtěte si, kolik se denně provede plateb kartou a kolik tedy společnosti Visa, Mastercard a American expres strží, tedy dostanou svá % de facto za nic. Pokud by totiž byly poplatky za kartu do 1%, je to ze strany obchodníka naprosto akceptovatelné.

K ostatním poznámkám diskutujících - jako že Husa je předražená a pod. Nikdo vás nenutí do hospody chodit. Kupte si lahváče, sedněte na lavičku, vytáhněte bagetu a poobědvejte.

0/0
13.7.2010 15:45

da_kra

Nejen poplatek obchodníkovi

Některé finanční ústavy mají přímo v sazebníku poplatek za karetní transakci, např. FIO.

0/0
16.6.2010 2:28

investor76

JE I JINÁ MOŽNOST

Pokud mám být znevýhodňován za používání bezhotovostních transakcí dalším spoplatněním tak je tu jednoduché řešení.

Myslím si, že od zavedení bankovního systému do ČR se jaksi na mzdě jednoho výdělečného člověka přiživuje moc lidí. 1. zřízení účtu, 2. zaslání peněz na účet, 3. výběr vlastních peěz z účtu atd. když konečně začne jakž takž fungovat elektronický systém plateb tak začnou šulit na transakcích.

CO SE TA VRÁTIT K STARÉMU VYPLÁCENÍ MEZD V HOTOVOSTI. BANKY MůŽOU PAK JÍT DO P.D.E.E A MY ZAČNEM VŠUDE PLATIT BEZ PŘIRÁŽEK. až kdosi bude chtít dát zpropitné tak prosím ale v huse bych ho nedával tam neumí počítat. Zrovna na pankráci nám účtoval číšník pítí z jiného stolku kde kasíroval před náma. A v Brně byl ten samý problém... Kdo ví kdo je majitel řetězce ????;-D

0/0
17.4.2010 15:32

AntiMultiKulti

zlodějský banky

to si radši nacpu do slamníku

0/0
14.4.2010 16:01

s-spam

Proč ne?

Dobrý den, za každou službu platíme, ať přímo nebo nepřímo. Proč neplatit i u obchodníků 2% z tržy navíc, když si tu službu přejeme. Mám snad automatick být znevýhodňovaný při platbě v hotovosti? Obchodník namarkuje 102% ceny výrobku při platbě, protože nevěděl jesli budu budu platit kartou či  hotově? Kidně zaplatím v hotovosti když budu platit 100% cenyvýrobku či služby.[>-]

0/0
14.4.2010 7:17

you.can

Má takový pocit

že zrovna potrefená husa, která je už tak pekelně předražená hospoda (Kdysi jsem chodíval velice rád na Verandy na Smíchov, než z toho PH udělali) jde špatným směrem:-) Trochu mi není jasné proč naopak nezvýhodněj ty klienty co platěj cashem - tj. sleva 2%, naproti zdražování u platby kartou, měli by tak větší úspěch a reálné zobrazení nákladů v účetnictví.

0/0
13.4.2010 14:01

objektivny

Re: Má takový pocit

no.. protože jsou to socky... jinak to nechápu.. i při placení kartou nechávám slušný dýško... když jsou nenažraný a nestačí jim to.. ať jdou do pekel...

0/0
23.4.2010 14:12

zoufalec1

Re: Má takový pocit

tušíte jaký význam má označení socka?

0/0
3.6.2010 20:13

promocomp

to je to, spousta lidi to ani netusi...

ze kartove spolecnosti nestoudne vybiraji od obchodniku provizi za platbu kartou cca 3%. Proto vam mili vlastnici kreditnich a debetnich karet cpou banky horem dolem karty gratis, protze oni si to vyberou u tech obchodniku. A ted trochu poctu. Obchodnik, ktery trzi treba 100tisic denne a dejem tomu polovinu z te sumy zapalti zakaznik kartami, karetni spolecnsoti spadne do chrtanu skutecne ale skutecne temer za nic 1500CZK. Zda se vam to normalni??? Ty procenta jsou mnoho let prepalene, karetni spolecnosti zneuzivaj sveho monopolniho postaveni a temi nehoraznymi zisky si plni kapsy nejen majitele, ale i vsichni, kdo z tohoto lichvarskeho principu placeni maji zisk. Nejsem proti kartam, ale jako obchodnik rikam, procenta museji byt nastavene primerene. Dokud se tak nestane, at se brani proti lichve kazdy tak jak umi.

0/0
13.4.2010 13:09

youngest

3.9% ??

3.9% za projetí kartou u terminálu? tak to je velká NEHORÁZNOST. Naprosto souhlasím - jen ať se obchodníci brání...

0/0
12.4.2010 17:14

mukr

Hospody a stravovaci podniky to nemaji radi

ponevadz to co jde pres cash se da nepriznat, ale kdyz platite kartou tak to musi priznat ponevadz je to dohledatelne pro finance a maskuji to nejakou 20kou, kterou stejne na dyzku dostanou. Takze bych to spis videl na snahu vyhnout se placeni dani nez poreseni, kdo zaplati poplatek za kartu.

Tot muj nazor pro kteryzto nemam dukaz, ale na zaklade toho ze jsme v Cechach tak bych se klidne vsadil ze tomu tak je.

0/0
11.4.2010 23:03

Jan9002

Re: Hospody a stravovaci podniky to nemaji radi

Já jsem na Moravě a bydlím ve Slezsku. U nás je to taky tak.

0/0
12.4.2010 14:58

louse

Jinak:

přirážku při platbě pod 300,-kč, hlavně v supermarketech a stím související zdržování u pokladen.

0/0
10.4.2010 16:44

jirha

Re: Jinak:

A to z jakého důvodu? Mě fascinuje jak při platbě těch 300 korun to kartou trvá právě stejných 22 vteřin jako když platí 15 tisíc. Ale to že při přepočítávání 276 korun tam někdy někdo stojí i minutu to nikomu nevadí.

0/0
12.4.2010 10:27

Jan9002

Re: Jinak:

22 vteřin? Když jde všechno dobře! když ne, tak tam stojím jako ........ (každý stojí jak umí že?)

0/0
12.4.2010 14:59

John_Matey

Poplatek za platbu

Ano, ať to přenesou na zákazníka, konečně si lidi uvědomí, na čem banky vydělávají. Dělával jsem v obchodě, tam už jsme byli na platbě kartou asi 1% z částky, takže relativně nižší než základ kolem 2,5-3% než protočíte u banky dost peněz. ale jedno procento z částky například za počítač za 20 tisíc je už 200 Kč. to je docela dost a v dnešní době s marží v řádu pár procent (pro ty kteří si myslí, že je to stejné jako v obchodě s hadrama a marže jsou 300-400 procent ať se proberou, tady se prodává běžně s 7-8 procenty bohužel často i méně) a banka si takhle odkrojí, je to humus. Navíc mě štvou tací lidé, kteří jsou schopni v krámu zaplatit za 20dkg salámu a 3 rohlíky kartou a druhy den zas. Zdržujou ty okolo, podnik to stojí zbytečné peníze a ruce si mnou akorát banky. Časy  "plaťte kartou - je to zadarmo" naštěstí skončí. P.S. Nejsem ani majitel či zaměstnanec obchodu, ani banky. Jenom si uvědomuji některé skutečnosti.

0/0
9.4.2010 21:12

Si0 po zákazu

Re: Poplatek za platbu

Ono to bude stejné jako s placeným obsahem na internetu - běžný uživatel se mu vyhne a raději půjde jinam, zejména, když je kam. Proč si myslíte, že už i Kaufland umožnil platit kartou? Přece klesaly mu tržby.

0/0
10.4.2010 7:51

jirha

Re: Poplatek za platbu

Jasně je to humus, zvlášť když pokladní zůstane ráda zadarmo hodinu po pracovní době a tu pokladnu si přepočítá.

Problém je v tom že bezhotovostní platby snižují riziko krádeže, snižují náklady na odvody do banky, 5% z mincové hotovosti,...

Podniky si neváží práce svých zaměstnanců a mají pocit že v popisu práce pokladní je odpovědnost za finanční ztrátu že rekonciliaci pokladny má dělat ve svém volnu atd atd.

Když tohle všechno promítneme do těch 1,5-2,2% provize tak je to myslím víc než srovnatelné.

0/0
12.4.2010 10:26

nickless

Re: Poplatek za platbu

No každý obchodník může mít jiné náklady na platbu kartou a na platbu penězi a i jiné riziko krádeže (kavárna v centru města nebo benzínka v horách v noci) a je tedy na provozovateli, aby si sám řekl, co chce a za kolik a to je správné. Nic mu nebrání dokonce při platbě kartou dát naopak slevu. Nechal bych to na něm. Rozhodnutí umožňující přenást poplatek na zákazníka je správné, protože je to nakonec stejně zákazník, kdo ho platí.

0/0
23.4.2010 16:01

xtonda

Pozitivní efekt

Pozitivní efekt je, že přenesením poplatku z obchodníků na zákazníky si zákazníci tento poplatek uvědomí a dokonce ho pocítí ve vlastní peněžence a budou tím řídit své používání platební karty, což má potenciál vyvinout tlak na banky ke snížení těchto poplatků.

0/0
9.4.2010 14:44

nickless

Re: Pozitivní efekt

Přesně tak. Navíc každého začne zajímat, jestli chce VISU nebo Mastercard. Doteď mu to mohlo být ukradené, protože obojí berou všude. Takhle se obě společnosti vystaví vzájemnému konkurenčnímu tlaku. Navíc dostanou příležitost noví hráči na trhu. Dosud by neměl nový hráč šanci, protože nepokryje během týdne celý svět, ale takto když pokryje Globus, Kaufland a Tesco, tak už může směle vydávat svoji kartu s polovičním poplatkem proti VISE a já si ji rád nechám vystavit a budu ji preferovat. Bude širší nabídka, lepší služby, nižší poplatky a díky nim budou kartu brát i novinové budky a půjde zaplatit kartou i jablko za 5 kč, když to budu potřebovat.

0/0
23.4.2010 16:04

Téma

poplatek

v Amstru nám napálili 6,5% za platbu kartou za hotel. Asi je to v cizině normální.

0/0
9.4.2010 9:46

mukr

Re: poplatek

v UK jsem platil taktez, ale pouze v malem hotelu na venkove, v Mariottu nebo Hiltonu nic, ale tam je to zahrnute v cene :-) a tak nejak se s tim pocita.

Podle me je to ferovy, ale musi to mit  vyznaceny. Pak si clovek muze vybrat kam pujde a jak zaplati. 

0/0
11.4.2010 22:53

hany1

Jak vidím,

tak v peněžence budeme mít opět tisíce a účty zrušíme. Rv

0/0
8.4.2010 23:54

yjy

Konečně

Konečně !

0/0
8.4.2010 22:08

sva

proc je v CZ poplatek tak vysoky?

Dulezite je rici, ze bohuzel u nas je stale trh pro takto vysoky poplatek, ktery acquiring banky u nas obchodnikum uctuji -> tedy u nas jednotky procent, v nemecku a dalsich zapadnich statech desetiny procent:-( Uprimne receno se zoufalemu pokusu obchodniku nedivim. V rade obchodu dnes pri platbe kartou napr. pri vyprodejich nedostanete plnou slevu apod. Poplatek je zde v cz opravdu nesmyslne vysoky.

0/0
8.4.2010 21:54

krultheking

banky a kartove spolecnosti s nama

vyj...vaji stejne jako socani - nejdriv vam prostrednictvim obchodniku zvednou ceny vseho o 3-5% aby vam pak s velkou slavou mohly poskytnout platebni kartu zdarma

ze na tuhle "vyhodu" doplaci i lide, kteri plati cashem, je samozrejme vsem jedno

takze konecne krok spravnym smerem - at si kazdy sam plati za sluzby, ktere vyuziva

0/0
8.4.2010 21:20

dropa

Re: banky a kartove spolecnosti s nama

Bohužel, toto pochopí pouze člověk, který se nechová jako stádo ovcí s heslem: A mám to zadarmo!! :-) :-/

0/0
9.4.2010 9:08

nickless

Re: banky a kartove spolecnosti s nama

Přesně tak, na pochopení tohoto je potřeba už mít jakési IQ, které většina nemá a s radostí platí kartou i 20 deka salámu, jen aby se 1 % vrátilo do nějakého bonus programu, kde si za rok našetří na klíčenku.

0/0
23.4.2010 16:06

jahus1

Blahoslavený chudý duchem jednatel Potrefené husy

Znám benzinku, kde vám odečtou ještě dvacku pokud neplatíte cash... Stačilo aby je párkrát vykradlia a hned ví co je stojí hotovost v nákladech (pojistka, odvod tržeb na poštu atd.).

Většina rozumných firem si to snad dovede spočítat.

0/0
8.4.2010 19:40

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Blahoslavený chudý duchem jednatel Potrefené husy

Co se tyka potrefene husy, tak se mi to u teto site restauracnich zarizeni moc nezda, nehlede na to, ze autor clanku ani nevedel, ze je to sit a ne jedna hospoda a mimochodem tyto retezce hospod, no nebudu to komentovat, ale asi jako retezce samosek. Rv;-D

0/0
8.4.2010 20:03

bukin

Re: Blahoslavený chudý duchem jednatel Potrefené husy

ve skutečnosti je Potrefená Husa franšízou, kde každá z provozoven má svého vlastního a samozřejmě také jiného provozovatele. Pouze celá síť se tváří jakoby jeden celek, protože používá jednotnou grafiku, vybavení atd.  Jinak samozřejmě obchodník, který přenáší náklady na platbu kartou na zákazníka je podle mě velmi nesolidní, protože ty náklady na platbu kartou korespondují s náklady, které by obchodník musel vynaložit na zacházení s hotovými penězi (vybírání, ukládání do banky (poplatky za vložení na vlastní účet, za nadmětrný počet bankovek a mincí atd. atd.), pojištění hotovosti atd.). Když totiž lidé začnou více platit hotovými penězi, zvednou se obchodníkém tyhle náklady, takže to vyjde nastejno. Je to prostě jen další cesta, jak dostat z lidí nezasloužené peníze navíc.

0/0
9.4.2010 9:20

Petosh

Anketa

Anketa je velmi zajimava. Chapu, ze si obchodnici za platbou kartou nauctujou prirazku. Pri platbe cash maji lepsi moznost ziskane penize nedanit a nechteji odvadet cast sve trzby bance.

Na druhou stranu si neuvedomuji, ze manipulace s hotovosti taky neco stoji a hlavne si neuvedomuji, ze existuje dost velka sance, ze prijdou o zakazniky. Kartou (kreditkou) platim hlavne drazsi veci, a vse nasledne sfouknu jednim prevodem 1x mesicne. Hledat nekde bankomat kdyz chci koupit neco drazsiho je velmi otravne.

0/0
8.4.2010 19:09

m+a+t+y

Re: Anketa

R^

0/0
8.4.2010 21:23

Rudý přízrak fights for freedom

zaplatte v hospode kartou

a dostanete od cisnika pres hubu. ;-D;-D;-D Spravne by se to melo delat tak, ze zaplatim kartou a cisnikovi dam nejaky drobny jako spropitne, jenze u nas lidi co plati kartou, tak to delaji casto kvuli tomu, ze se hezky vyhnou placeni spropitneho. ;-D

0/0
8.4.2010 18:24

mokrykcb

Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

Tak já platím v hospodě hotově a nějaké spropitné rozhodně nedávám....dost blbej zvyk!

Účet třeba za litr a mám jako dávat něco navrch?? A ještě to má schrábnout číšník,který má na tom minimální podíl8-o

0/0
8.4.2010 18:38

akro

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

Páni poslanci tímto nesmyslným zákonem pěkně šlápli do lejna. Hospody tím dostaly další metodu, jak nutit hosty platit hotově a tedy umožnit nepřiznat tržby. Řada hospod totiž má registrační pokladnu jen pro kontrolu majitele nad personálem, nikoli jako fiskální nástroj pro dobro státní kasy. A zákazník, platící kartou je ten, jehož tržbu musí hospoda přiznat. proto jsou hospody (které pokud nevedou stupidní cenovou válku o guláš za 49,- Kč), jsou právě tím subjektem, který pracuje na trhu s vůbec nejvyšší marží. otázkou jinou je kompetentnost jejich majitelů a kuchařů a poctivost číšníků, to už jsme ale ve zcela jiné pohádce....

0/0
8.4.2010 18:51

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

jj, nechtel jsem to tu vytahovat, ale jak pisu pod tebou, prave ty nizke mzdove naklady jsou i diky tomu, ze spropitne se nedani. :-/Rv

0/0
8.4.2010 18:55

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

kde se ten zvyk vzal nevim, ale je fakt, ze v hospode se u cisnika se spropitnym pocita a pocita s tim i majitel hostince, ktery ma s cisnikem minimalni mzdove naklady, nebot proste cisnik si tretinu az polovinu mzdy vydela na spropitem, kdyby se spropitne nedavalo, tak musi majitel cisnikum platit vic, cimz mu vzrostou naklady a bude muset zdrazit. V jiznich zemich je normalni, ze kdyz nedas spropitne, tak te podruhe v te same hospode minimalne neobslouzi. Osobne je mi to jedno, pac na tom nejsem nijak zainteresovan, ale proste tak to je. :-/

0/0
8.4.2010 18:51

mokrykcb

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

No pro majitele bude spíše přednější abych byl i přes absenci spropitného spokojen...nebo ten litr utratím příště jinde.

Kolik bere číšník mě vůbec nezajímá to není moje věc!

Spropitnné není povinnost nikde na světě a ani se mi nikde nestalo,že by mě nechtěli podruhé obsloužit(i když je pravda,že při zahraničních pobytech restaurace většinou střídám a v hotelových si to nikdo nikdy nedovolil).

0/0
8.4.2010 19:03

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

ja ti to neberu, ja ti jen vysvetluji, jak to je a proc se dava spropitne. V hotelovych restauracich to asi bude neco jineho, ale v Italii nebo v Recku se spropitne bere jako neco automatickeho, nekde maji dokonce procento spropitneho vyjadrene v jidelnim listku a ja se s tim nemam zkusenost, ale jednomu znamymu se to v Italii stalo, von je to takovej setrilek. Rv;-D

0/0
8.4.2010 20:17

vincenzo

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

tak to se velmi mýlíš,jsou země,kde to je v podstatě mzda a přípočítají to k útratě

0/0
8.4.2010 20:29

m+a+t+y

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

Druhá věc je ta,že tě ten číšník okrade,naleje ti většinou podmíráky,špatná gramáž od kuchaře atd. a ještě mám nechávat spropitné,za co?Několikrát sem v barech měl problémy s účtem,barmani si vymýšlí různé finty,jak zákazníka oblbnout atd.Jednou se mě snažil barman přesvědčit,že večer mají jiné ceny,než přes den,přitom to nikde nebylo napsáno.Zkrátka tady ty hospody jsou s kvalitou služeb někde hodně dole a snaží se hosta spíš co nejvíce okrást.RvA ještě mají další nástroj k tomu,jak mě natáhnoutRvA ještě nejlíp k platbě kartou cash spropitné pro vrchníhoRvTo nás máte restauratéři jako za co?

0/0
8.4.2010 21:36

Rudý přízrak fights for freedom

Re: Spropitné?? to je jako nějaká povinnost?!

rad chodim do restauracniho zarizeni s prijemnou obsluhou, ktera se me nesnazi okrast a rad jim nejake to spropitne dam, do hospod, kde te cisnik okrade nechodim anebo tam jdu jen jednou a spropitne samozrejme nedavam. To je snad logicky. :-P

0/0
8.4.2010 22:56

Petosh

Re: zaplatte v hospode kartou

Pokud platim v hospode kartou, tak to presne takto delam. Utratu kartou, spropitne hotove. Tedy pokud si ji obsluha zaslouzi.

0/0
8.4.2010 18:57

Rudý přízrak fights for freedom

Re: zaplatte v hospode kartou

R^ je dobre vedet co je slusnost :-)

0/0
8.4.2010 20:01

gumidek

Re: zaplatte v hospode kartou

Přeně tak, útratu zapaltím kartou a spropitné dám, pokud jsem spokojen, v hotovosti.  Je to výraz toho, že jsem spokojen a pokud někoho někdo není ochoten poděkovat za obsluhu směšnou částkou, tak ať se zamyslí nad svojí útratou.

0/0
8.4.2010 20:28

commodus

Re: zaplatte v hospode kartou

Výrazem toho, že jsem spokojen je, že tam příště přijdu znovu. Nechápu, proč bych měl dávat další peníze navíc jenom proto, že někdo odvedl svoji práci. To by snad měla být samozřejmost. Nebo bych měl dávat spropitné na benzínce, v trafice, u holiče, v autobusu? Myslím, že ceny všeho už jsou tak vysoké, že je blbost dobrovolně věnovat další peníze za nic.

0/0
9.4.2010 12:17

opportunity

Re: zaplatte v hospode kartou

U holiče běžně, v trafice si korunu - dvě taky neberu zpátky.

0/0
15.7.2010 16:55





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že investiční doporučení na růst kurzu dolaru tu byla už před rokem?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.