Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rusům nenabízejte vodku a Japonce nebuďte. Jak uspět při jednání s cizinci

Při rozšíření firmy do zahraničí velice brzy narazíte na neviditelnou bariéru kulturní tradice. V Japonsku vedou jednání mladší manažeři, ale rozhodnutí vydají ti nejstarší. Ve Francii musíte mít dobrou školu a francouzštinu, jinak vás nikdo nebude brát vážně. A v Rusku rozhodně nikomu nenabízejte vodku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kosta262

Franacouzi

Mno, možná mám jen štěstí, ale dostal jsem se na praxi do vedení jednoho většího fr. obchodního řetězce.

A musím nesouhlasit. Nejvýše postavení manažeři jsou ti nejpřívětivější. Jako by to snad měli v popisu práce.

Jestli vám někdo před přípitkem nebo při grilování přijde dolít víno, je to generální ředitel.

Nikdy nezapomenou pozdravit a rádi si v klidu popovídají i se stážisty.

Co se týče národnostního složení, v přijímacím hovoru jsem předběhl francouze. Moji kolegové jsou odevšad. Z Číny, ze Zimbabwe, z Mexika, z Itálie, atd.

0/0
24.7.2010 23:19

johny55555

češi jsou kreativní v tom

v hledání způsobů jak pracovat co nejméně za co nejvíce peněz . Stráví tím víc času než samotnou prací. ;-D

0/0
22.7.2010 16:32

9 99

jsme sví

Oni ví, že nejsme Němci, Francouzi, Japonci, Brazilci, tak naše chování budou respektovat, protože jsme Češi se svou někdy více jindy méně úspěšnou kulturou.

0/0
22.7.2010 9:53

;-)

Re: jsme sví

Ano, ovšem i tak je dobré se vyhnout některým pro nás běžným věcem které u jiných mohou působit zcela odporně, nechutně či urážlivě. Proto je dobré se s cizí kulturou seznámit, protože někdy jsou to věci zdánlivě zcela nevinné, ale v souvislostech jsou opravdu velmi nevhodné.

0/0
22.7.2010 10:10

Zuzu.mizu

Hehehe,

to je jednoduché. V Americe nepoužívejte označení černoch, Portorikánec, Indián, nahraďte je sofistikovanějším Afroameričan, Jihoameričan, původní Američan, Francouzovi nenaznačujte, že plně nerozumí jadrové fyzice, genetickému inženýrství, architektuře, ženám, vínu, neboť u Francouze je samozřejmé, že rozumí všemu.V Německu se neptejte co dělal nebo čím byl dědeček, u osob důchodového věku není dobré ptát se na členství v Hitlerjugend a podobných organizacích. No a u Japonců nedejte najevo, že cokoli na světe(včetně japonského hokejového týmů) může být lepší než japonské. U Maďarů není dobré tvrdit, že Balaton není Magyar tengyér maďarské moře a že při trošce zapření lze vypít i jiná vína než maďarská :-)

0/0
22.7.2010 8:43

9 99

Re: Hehehe,

a při návštěvě fransouzských sklípků se bezelstně zeptejte zdali je to víno čerstvé.

0/0
22.7.2010 9:50

Zuzu.mizu

Re: Hehehe,

a dodejte, že ten fujkyfuj plesnivý nebo smradlavý sýr k tomu žrát nebudete, páč by vám k čerstvému vínu měli taky donést čerstvý sýr ;-D

0/0
22.7.2010 10:27

1888

Rusovi hlavne nevykladejte,

ze vam vice chutna finska vodka, nez ruska stolicnaja. Stolicnaja je totis nejlepsi na svete a hned po ni je Starka. Cecha si nejsnaze ziskate pochvalnym mrucenim jak vam chutna ceske pivo a ze Busovo pivo stoji za lejno. Kdyz pred Japoncem vypijete ctyri piva, neprestane vas obdivovat do konce zivota. Madarovi zase staci ke stesti, kdyz mu reknete, ze madarky maji nejpevnejsi prsa. Eskymakovy ovsem nesmite odmitnout, kdyz vam nabidne syrove vnitrnosti z tulene. Mongolovi kdyz vam nabidne oci z berana. Slovaci to maji dosti podobne jako Madari. Staci jim rict jaky jsou Slovenky baby.

0/0
22.7.2010 2:33

.zq.

střety kultur

nejen na pracovišti. Když kamarád s Ugandy (velmi otevřený člověk zvyklý každého brát kolem ramen) seděl v restauraci vedle kamarádky z Japonska a vesele sní konverzoval, to by asi většina Japonců utekla. Jediná její výhoda, že už je v Německu nějaký týden, takže si už trochu zvykla :)

0/0
21.7.2010 23:48

lspeedy

to je zase blábol :-)

Zaměstnanci jsou velmi kreativní tak nějak od přírody a neradi

dodržují standardy. ...Podle něj Češi nejsou v práci aktivní,

nepřicházejí s vlastními nápady a raději se drží zadaných úkolů.

jojo, není nad kreativní zaměstnance bez vlastních nápadů :-D

0/0
21.7.2010 20:02

FotoGraf

Re: to je zase blábol :-)

to bylo mysleno tak, ze jsou kreativni v obchazeni pravidel a zlechcovani situace, neuznavani autorit..., chut delat vsechno schvalne jinak na cizim pisecku.

0/0
21.7.2010 23:08

halagajda

hahahaaa Cesi jsou kreativni

ale ne v praci, super;-D

0/0
21.7.2010 17:15

ununun

s tou vodkou...

no hlavně bych tady doma rusovi NIKDY nenabízel českou vodku! A že takový lidi znám. To je pak ostuda, jakou pamatuju, když mě jedni francouzi hostli jejich kyselým nepoživatelným pivem na důkaz, že ví, že jsme pivařskej národ.

0/0
21.7.2010 16:54

;-)

Re: s tou vodkou...

U nás se zase sojová omáčka nedělá ze sóji, ale ze švestek a spousty chemie;-D

0/0
21.7.2010 17:15

;-)

firemní rozcvičky a zpěv hymny

Nedomnívám se , žejde v Japonsku o efektivní nástroj jak zvýšit loajalitu k firmě i produktivitu práce. Zahraniční manažeři často mylně zaměňují vnější projevy za příčinu. Bez hlupší znalosti věci nejsou schopni rozlišit příčinu a následek. Najivně si myslí, že když dají svým zaměstnancům po japonském vzoru pracovní uniformy, udělají rozcvičky a zavedou zpěv hymny, tak že dosáhnou stejných výsledků. Pak zjistí, že se to nastelo a dojdou k závěru, že je to proto, že jejich zaměstnanci nejsou Japonci. Jenže pes je zakopán někde jinde. Kdyby dělalli japonské firmy jenom toto, také by to nikdy nefungovalo. Vztah mezi japonskou firmou a zaměstnancem je těsnější než u nás.  Jde o mnohdy celoživotní vztah s jistotou a péčí. Mnohdy dokonce zaměstnanci firma dohodí i manžela/manželku z řad spolupracovníků. A rozhodně se nepropouští. Když je krize a šetří se, tak zatímco západní firmy propouštěním začínají, japonské se k němu uchylují až k jako poslední možnosti. Toto pěstuje loajalitu.

0/0
21.7.2010 15:11

;-)

Re: firemní rozcvičky a zpěv hymny

Zpěv, rozcvičky či uniformy jsou jen vnějším projevem této loajality, nikoliv její příčinou.

Ještě bych podotkl, že dnes se časy mění a lidé mají i více zaměstnání a s loajalitou totak nepřehání - nicméně stále je to dost jinde než poměry na západě.

0/0
21.7.2010 15:14

real_goldie

Autor nevi o cem pise

Z tydle vety je jasne videt, ze autor netusi o cem pise:

"Naráží především na princip "zachování tváře," ze které český manažer

často nepozná, co si jeho asijský protějšek myslí."

To mne fakt rozesmalo, zachovani tvare, nema nic spolecneho s tim jak se clovek tvari. No a jestli manazer nepozna, kdyz je ano jen zdvorilostni a kdy se jeho partner opravdu zajima a souhlasi s projednavanou veci, tak by nemel bejt manazer. Je par veci, kterych se clovek musi drzet pri jednani (v nekterejch asijskejch zemich, protoze zase asie je velika a co plati nekde, neplati jinde), ktery vubec v clanku nejsou a podle mne sou dost dulezity.

Celkove na me clanek pusobi jako vycucanej z prstu bez jakykoliv vlastni zkusenosti autora.

0/0
21.7.2010 11:54

stranis1

Re: Autor nevi o cem pise

prosím rozveďte konkrétně, toto téma mě zajímá a rád bych o zvyklostech věděl více. Předem díky.

0/0
21.7.2010 12:01

real_goldie

Re: Autor nevi o cem pise

To je na hodne dlouhy psani. "Zachovani tvare", by pro nas bylo neco jako zachovani dustojnosti, integrity, respektu, snad tak nejak by se to dalo "prelozit".

Vite, ja sem pracoval v tolika ruznech statech s tolika ruznejma narodnostma a co bylo pro mne nejvetsi prekvapeni, nebyly kulturni rozdily (to so vice-mene detaily), ale stejnosti. To mne asi fascinovalo nejvic. Ale to by zase bylo na dlouhy psani :-)

0/0
21.7.2010 13:03

stranis1

Re: Autor nevi o cem pise

ok, díky za informace :)

0/0
21.7.2010 13:31

llupus

Re: Autor nevi o cem pise

... stanis1 si z Vás asi dělá p...del :-)

0/0
21.7.2010 14:05

Pejsátko

Re: Autor nevi o cem pise

Běžná úroveň na iDnes.cz

0/0
21.7.2010 12:45

Zuzu.mizu

Re: Autor nevi o cem pise

souhlas. Zachovat si tvář znamená prostě neudělat si ostudu. Nic není větším Waterloo pro Japonce než  když se strapní. Tvář nadevše.

0/0
21.7.2010 12:55

;-)

Re: Autor nevi o cem pise

Souhlasím, že ten princip zachování tváře je tam uveden špatně. Patrně to autor nepochopil. Jinak je článek sice docst povrchní a obsahuje málo reálných informací, ale za přímo špatný a nesmyslný bych ho neoznačil. Už jsem se setkal s mnohem většími nesmysly o Asii(značná část i z pera T. Okamury) .

0/0
21.7.2010 15:00

Lucinner

Re: Autor nevi o cem pise

a pracoval/a jste někdy v japonské firmě? z vaší reakce mám dojem, že nikoli!

0/0
17.8.2010 11:06

LazyFatMan

Frantíci

Hlavně starší ročníky opravdu neumí kváknout jinak než francouzsky, nebo je jejich angličtina na úrovni "massa Bob", dtto Španělé.

A zrovna Francouzi u nás taky chtěli zavádět nástěnky a hrozně se divili, když se tomu zaměstnanci smáli :-)

0/0
21.7.2010 10:43

Suché z nosu

Re: Frantíci

Předpokládá, že ty hovoříš francouzsky plynně :-P

0/0
21.7.2010 12:26

LazyFatMan

Re: Frantíci

Ne, ale anglicky i německy ano. Německy si na Francouze promluvit netroufám a angličtina u těch starších je opravdu děsná; navíc Francouzi mají pořád pocit, že jsou velmoc.

0/0
21.7.2010 15:15

děteněkam

To jsem blázen

"Zaměstnanci jsou velmi kreativní", ale "nejsou v práci aktivní, nepřicházejí s vlastními nápady".

 

Jinak velmi zajímavý článek.

0/0
21.7.2010 9:00

VasekN

Re: To jsem blázen

To je politicky korektně řečeno to že jsou líní a flákaj se, je potřeba si to z politické korektštiny přeložit do normálního jazyka :-D

0/0
21.7.2010 9:03

myskamiki

no ono

to nebude tak horke. Dost pracovne cestuji po Evrope a ze by se jinde v praci pretrhli, tak to ani omylem. Uz leta se spis s kolegy divime, jak je mozne, ze zap. Evropa potazmo cela EU jeste neskrachovala neb pracovni nasazeni a styl prace je povetsinou opravdu uchvatny a smele se muze rovnat s tim, co bylo za socialismu u nas.

A Frantici jsou na to opravdu specialiste

0/0
21.7.2010 9:23

Don_Alex

Re: no ono

ja sem u francouzu zatim narazil na to ze ve vetsine cinnosti maji desny bordel, ale ve finale z toho bordelu prekvapive nejaky ten vysledek vyleze....

0/0
21.7.2010 9:28

LazyFatMan

Re: To jsem blázen

Ale prd, velebnosti. Jde o to, že Čech se rozhodne nebo vymyslí něco sám, bez posvěcení 10 nadřízených, kdežto např. v německé firmě je na všechno do poslední činnosti tlustý manuál.

0/0
21.7.2010 10:45

demon5

Re: To jsem blázen

Pruser je v tom, ze pak pri nejakem problemu opravdu v nem zacnou hledat. A pak se muze stat to, co se stalo. Letadlo melo problem a pilot, misto aby zapnul mozek, zacal listovat v manualu. I kdyz to bylo svycarske letadlo, tak to opravdu sedi.

0/0
21.7.2010 12:51

Jerry Fletcher

Re: To jsem blázen

A hlavně Prozeß

0/0
21.7.2010 21:51

Talpa europea

Re: To jsem blázen

...nejsou v praci aktivni, jsou velmi kreativni jak se nekam zasit a prezit do konce pracovni doby ;-)

0/0
21.7.2010 9:05

Vaclav Hanus

Re: To jsem blázen

to jen lini. Ti sikovni - jak co kde ukrast. Ne! To je out-to-date vyraz. Dnes: ..jak co kde premistit na svuj ucet, nebo na svuj list vlastnictvi.

0/0
22.7.2010 10:27

VasekN

Re: To jsem blázen

To je politicky korektně řečeno to že jsou líní a flákaj se, je potřeba si to z politické korektštiny přeložit do normálního jazyka :-D

0/0
21.7.2010 10:15

Jandik73

Re: To jsem blázen

To mi připomnělo "Většina mladých lidí má vlastní názor, existuje však ještě nejméně 50%, kteří ho nemají".

0/0
21.7.2010 10:34

General Custer V.

Re: To jsem blázen

Přicházejí s kreativními nápady, jak se vyhnout práci.

0/0
21.7.2010 10:45

VasekN

LOL :-)

Tak to jsem se pobavil, jestli ostatní rady jsou dobré jako ty o Rusku tak článek raději vůbec nečíst. Rusové ve vedoucích pozicích řekl bych tak 45 let a starší chlastaj téměř všichni vodku. Nabízet jim jí nemusíte protože dříve než by Vám bylo záhdno Vám jí ruský partner objedná když ne ke snídaňi tak k obědu určitě. Nelze pít jen málo. Lze pít buď vůbec, pak jste podivíni se kterýma se nebude dělat dobře obchod nebo kejvnete na prvního panáka a pokud málo vydržíte skončíte brzo pod stolem, protože rusové maj dost až dlouho po tom co průměrnej čech prodělá otravu alkoholem. Pravda je, že u mladší generace se trochu mění návyky. Hodně mladých rusů dává přednost koňakům nebo whisky a už začínaj popíjet i vína či piva, ale vodka je tak hluboko včleněna v ruské kultůře, že to bude trvat ještě velmi dlouho než se tento fenomén byť málo změní. Rusa dostanete když mu rundu přerušíte sem tam pulitříkem piva a sem tam šampušem dopadne pak stejně špatně jako vy takže alespoň plichta :-)

0/0
21.7.2010 8:32

VasekN

Re: LOL :-)

Samozřejmě pokud jednáte v Rusku s firmou jíž zastupuje cizinec záleží jeho vodkový návyk na tom jak dlouho už v Rusku je :-)

0/0
21.7.2010 8:32

myskamiki

LOL

jeste se naucit cist a bude to super, ze? ;-) BEHEM jednani se nechlasta, pak se ovsem zmasti jak carsti dustojnici

0/0
21.7.2010 9:26

VasekN

Re: LOL

Podle mých zkušeností o větších kšeftech probíhaj jednání delší dobu a mezi tím se vystřídá prostředí různých restauračních zařízení přes baňu a eventuelně bordel. Chlastá se přitom furt.

0/0
21.7.2010 10:17

fsp

Re: LOL :-)

Během jednání se alkohol nepije. Dokonce už mizí i přiťuknutí na rozloučenou. Když se ale kšeft povede, oslava je nevyhnutelná a to se vším všudy. Vodka, šáňo, kaviár, holky,..... a neexistuje nepřijít.

Manažeři jsou obvykle na místech 3-5 let, z Ruska je většina firem ale radši stahuje už po dvou, protože slabší povahy se uchlastaj :-)

0/0
21.7.2010 10:08

VasekN

Re: LOL :-)

Hodně záleží na tom s kým jednáte. Starší ročníky jsou zvyklí pít neustále i během jednání. Mladší chlastaj až potom.

0/0
21.7.2010 10:18

VasekN

Re: LOL :-)

Hodně záleží na tom s kým jednáte. Starší ročníky jsou zvyklí pít neustále i během jednání. Mladší chlastaj až potom.

0/0
21.7.2010 10:23

Velmi prolhaní novinaři

Re: LOL :-)

LOL ;-D

0/0
21.7.2010 14:12

oprudil24

vypovídající hodnota článku o až - 5 jak říká jeden

nejmenovaný vedoucí jednoho serveru ! Evidentmě tenhle rádoby novinář nikdy a jeho našeptávači rovněž s nikým nejednal !!    ;-D;-D;-D;-D

0/0
21.7.2010 6:40

qwest1

no toto?

Clanek zrejme hovori o spatnych managerech. Ja s timto jednanim nemam problem na zadnem svetadilu. Vzdy nejprve se naucim jejich kulturu nastuduji jejich zvyky a pak teprve jednam. Takze pokud nekdo je takovej lempl tak pak je to jeho problem. Idnes ma taky jeden problem nedovoluje ctenarum svobodne se vyjadrovat k tematum a rychle pro ne nevyhodnou diskuzi mazou. To je take lumparna ;-O. To ze ma nekdo odlisny nazor neni zlocinec ale zrejme se to na Idnes tak bere

0/0
21.7.2010 5:36





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.