Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přehled změn v zákoníku práce: nižší odstupné i více hodin na dohodu

Projde-li novela zákoníku práce, budou od ledna 2012 platit jiná pravidla. Změn je hodně, některé pomohou samotným zaměstnancům, jiné zase firmám, některé nikomu. Sestavili jsme úplný přehled novinek i s komentářem odborníků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Hellmoon

To je maso ofico se teď budou dělat dvanáctky

0/0
22.9.2011 10:39

eQuido

Re: To je maso ofico se teď budou dělat dvanáctky

Pokud na to přistoupíte, pak proč ne? A navíc budete mít 3,5 denní víkend...

0/0
22.9.2011 13:37

verkas

Re: To je maso ofico se teď budou dělat dvanáctky

Jo, pokud vám do toho volna nepřihodí další směny jako přesčas, který vám nezaplatí, protože s případnou prací přesčas už počítá váš platový výměr.

0/0
22.9.2011 13:48

cod

Re: To je maso ofico se teď budou dělat dvanáctky

jo jo nenažraní podnikatelé by nechali levnou pracovní sílu dělat 24 hod. deně, čekám, kdy navrhnou návrat nevolníctví;-ORv

0/0
26.9.2011 16:04

tayger

Konkurenční doložka

A co zabrání zaměstnavateli označit činnost jako konkureční u určitých oborů. Je přeci jasné, že když ukončím ve své profesi jeden pracovní poměr a uzavru v jiné firmě ve stejné profesy pracovní poměr, tak budu samozřejmě čerpat i ze znalostí a zkušeností z předchozího poměru. Může mi to snad někdo zakázat tou konkurenční doložkou. Vím třeba, že i slavná dohoda o mlčenlivosti se úplně strikně nedodržuje, že určité drobnosti stejně pracovníci říkají, ale nebývá to z pravidla závažná informace, ale jak to bude v tomto případě.

Možná jsem to jen špatně pochopil a dělám z komára velblouda. :-)

0/0
21.9.2011 22:56

eQuido

Re: Konkurenční doložka

Konkurenční doložka říká, že nesmíte pracovat pro zaměstnavatele, který provádí takovou výdělečnou činnost, která by byla shodná s předmětem činnosti původního zaměstnavatele nebo která by vůči němu měla soutěžní povahu.

V praxi to znamená, že když odejdete z postu obchodního ředitele ČSOB, nemůžete nastoupit na jakýkoli post v ING, KB či Providentu. Ale klidně můžete dělat obchodního ředitele v DHL nebo KFC, protože ty nepůjčují peníze a nevedou konta.

0/0
22.9.2011 13:22

qqx

.

Zaměstnanec nebo OSVČ není ten, kdo určuje pravidla. Ty stanovuje stát. A pokus stát určí, že v režimu OSVČ (tedy švarc-systém) zaplatí na dani a odvodech méně, nikdo se nemůže divit, že je těch OSVČ takové množství. A po novele ZP bude spíš s podivem, že tu budou nějací zaměstnanci. Smlouva podle Obch. zákoníku poskytuje větší "ochranu" než smlouva podle ZP.

0/0
21.9.2011 21:36

tayger

Re: .

Jak kdy a jak v čem. Jistě, OSVČ má nesporně výhody, ale dost často se zapomíná i na nevýhody. Například, že OSVČ si zodpovídá a shání práci sám, je nucen si vyřizovat sám veškeré účetnictví a vyběhat si úřady. A především jsou tu daně, které samozřejmě ze své činnosti musí vykázat vždy, i když se mu zrovna moc nedaří.

Takže ano, souhlas s vaším tvrzením, ale pouze do určité míry.

0/0
21.9.2011 23:00

qqx

Re: .

Pokud máte na mysli normální OSVČ, pak máte samozřejmě pravdu.

Ale pokud jde jen o krycí manévr pro švarc-systém, je to trochu jinak. Vystavíte fakturu jednou za měsíc, náklady uplatníte paušálem, zaplatíte daň a odvody a máte hotovo. Nesháníte práci (již ji máte), A daně ? Ty se počítají stejně jako u zaměstnance, navíc díky paušálu a odčitatelným položkám nezaplatíte nic. Naopak ještě můžete dostat daňový bonus.

Nakonec - výnos z daně OSVČ za 1. pol. 2011 byl záporný - jediný, koho to překvapilo, byl ministr financí.

0/0
22.9.2011 0:19

TigerM

visobnsdkl

R^nejlepsi je zmena 9, ...

0/0
21.9.2011 21:02

B-25

Další bič na zaměstnance...

Nejlépe dělat jen za stravu, ne? Za poslední cca 2 roky jsem si udělal nelichotivý obrázek o českých podnikatelích. Platy malé, zato moře přesčasů, sobot a nedělí...Rv Využívání dotací z ÚP, pokud zaměstnají jejich klienta.. Smlouvy na dobu určitou, kdy vám slíbí jejich prodloužení - makáte jak blbci a výsledek? Vypadni, samo že bez odstupného...

+6/0
21.9.2011 13:24

verkas

Re: Další bič na zaměstnance...

Ona ta smlouva na dobu určitou je taková dvousečná zbraň. Já jsem takhle pracovala jako účetní 7 let, bez jistoty, jestli budu mít tu práci dál. Pak mi došla trpělivost a našla jsem si v tichosti jinou. Když mi šéf týden před koncem pracovního poměru přinesl novou smlouvu, řekla jsem že děkuji, ale končím. No, hezky mu spadla čelist, ale co s takovým zaměstnavatelem? Přece když někoho nechci, tak ho vyhodím a když ho chci, nenechávám ho takovou dobu stále v nejistotě.

+4/0
21.9.2011 14:33

B-25

Re: Další bič na zaměstnance...

Nepsal jsem o sobě, ale o manželce a taky známých - makali...a :-P. Já mám už roky smlouvu na neurčito-naštěstí. Ale máte pravdu, a sedm let v nejistotě... hrůza.

0/0
21.9.2011 14:48

verkas

Re: Další bič na zaměstnance...

Jo a hezky jsem si to vychutnala. Zaměstnavatelé tohle dělají z jediného důvodu - aby náhodou nemuseli vyplácet odstupné, pokud by už zaměstnance nepotřebovali. Ale je fakt, že po tolika letech by si zaměstnanec zasloužil alespoň jistotu.

0/0
21.9.2011 15:02

Řepka4ever

Re: Další bič na zaměstnance...

tak, tak mám podobnou zkušenost z firmy tyco electronics EC Trutnov, vedoucí mi přinesl prodloužení smlouvy v poslední den platnosti té staré.... To byl překvapený, když jsem mu řekl že už prostě druhý den nepřijdu, to za mnou běhali, že tohle nemůžu, jak teď narychlo někoho seženou aby přišel do práce (byl jsem seřizovač), že mi přidají celé 2 koruny na osobnímohodnocení (to jsem bral jako špatný vtip)....... a můžu říci, že léta jsem se tak nezasmál, při tom jak mě chtěli dotlačit k podpisu nové smlouvy..... A jsem rád, že už tam nepracuju..... :-)

+1/0
21.9.2011 15:12

B-25

Re: Další bič na zaměstnance...

Kde dneska najdete celé dvě koruny... si zřejmě mysleli, chytráci ;-D

0/0
21.9.2011 15:15

TVK

Re: Další bič na zaměstnance...

A proč tu brečíte? Nutí Vás někdo pracovat za podmínek, které se Vám nelíbí? Jděte jinam a domluvte si lepší, které budou podle Vás. Nebo buďte na tom pracáku, jehož dotace zaměstnavatelé pragmaticky využívají tak, jak je stanoveno zákonem a podobně, jako polovina národa využívá státní příspěvek na stavební spoření.

U zaměstnanců v každé firmě platí, že 5 - 10% jsou klíčoví lidé, bez kterých by firma mohla mít po nějakou dobu větší problémy s výraznými dopady na fungování a hospodaření firmy a jejichž plnohodnotná náhrada je otázkou delší doby, často let. Dalších možná 20% jsou ti spolehliví, průměrní zaměstnanci, jejichž ztráta se dá vcelku rychle vyřešit, s relativně malými ztrátami nebo náklady. A ta zbylá, drtivá většina, jsou z pohledu firmy prostě podprůměrní zaměstnanci, které nahradíte obrazně ze dne na den. A právě tato skupina bývá o své nepostradatelnosti a potřebnosti pro firmu přesvědčena nejvíce ....

0/0
21.9.2011 18:32

aswe2

Re: Další bič na zaměstnance...

no hezky jste to vysvetlil. bohuzel ne vsichni pracuji v prasecaku takze se vase procenta nedaji generalizovat.

+2/0
21.9.2011 22:42

MarkeeA

Mitt Romney

Mitt Romney je dobrym kandidatem na noveho americkeho presidenta.

Ma moralni zasady, etiku, je uspesnym bussinesmanem,byl uspesnym guvernerem, vedl olympijske hry v roku 2002.On na rozdil od jinych kandidatu toho hodne dokazal. Zil 2 roky ve Francie, umi cizi jazyk.Je vernym manzelem, otcem 5-ti synu.Bude prinosem, vzorem pro USA a i cely svet.

Jsme moc radi, ze takovy clovek jako Mitt Romney existuje a kandiduje na tak dulezity urad jako je president Spojenych statu americkych.

Ing. Zdenek Vymazal

a jeho zena Marie

0/0
21.9.2011 12:31

kam!kaze_cze

Re: Mitt Romney

????

0/0
21.9.2011 16:40

eQuido

Re: Mitt Romney

Troll tapetář...

0/0
22.9.2011 13:25

petrelin

Re: Mitt Romney

A co je nám sakra do toho ? Zvolte si třeba Mickey Mause. Jen by mě zajímalo, jestli tahle obludnost napadla

Ing Zdeňka Vymazala nebo jeho ženu Marii. Proč to píšete do diskuzi k článku o pracovních podmínkách ?

0/0
9.10.2011 2:06

D.a.r.k

Dohoda o provedení práce a zdanění

Píše se, že se odvádí ZP a SP, když překročí částku 10.000,- Ještě jsem se ale nikde nedočetl, zda za měsíc nebo za rok nebo u zaměstnavatele? Já třeba zaměstnávám člověka na dohodu, která je uzavřena na celý rok a každý měsíc mu vyplácím za odvedenou práci... Obvykle pouze pár tisíc ale 10tisíc za rok to určitě překročí...

0/0
21.9.2011 12:12

ptakPB

Re: Dohoda o provedení práce a zdanění

ano počkejme na skutečné znění přislušných paragrafů, takhle je to jako jedna paní povídala. Holt odborná úroveň píšících pseudonovinářů se zde objevuje v plné nahotě.

0/0
21.9.2011 14:09

verkas

Re: Dohoda o provedení práce a zdanění

Bylo by v rozporu se zdravým rozumem, kdyby to nebylo za měsíc, proto je opravdu rozumné dohodnout si výplatu průběžně měsíčně.

0/0
22.9.2011 13:54

Yueniek

Konkurenční doložka

Ta doložka je docela šílená, to jsem takhle jednou hledal novou práci a měli to tam - kompenzace by byla samozřejmě měsíční mzda, tam jsem řekl nashle. Pro programátora naprosto nepřijatelná tahle položka.

+2/0
21.9.2011 11:26

eQuido

Re: Konkurenční doložka

A proč? KD vám nezakazuje pracovat i po odchodu jako programátor, ale nesmíte pracovat ve společnosti, která provádí stejnou výdělečnou činnost jako ta předchozí. Takže z banky nemůžete jít dělat programátora do jiné banky, ale nějakého SW housu klidně.

0/0
22.9.2011 13:27

Řepka4ever

Jednomu nerozumím

To s tou výpovědí ve vyrovnávacím období. Co toje?

0/0
21.9.2011 10:38

eQuido

Re: Jednomu nerozumím

To se týká lidí, co mají stanoven takzvaný fond pracovní doby. V praxi to znamená, že máte nepravidelnou pracovní dobu (měsíc dřete od nevidim do nevidim a příští pro vás práce není, tak máte volno). FPD se musí vyrovnat do 26 týdnů (nebo dokonce 52, ale to musí být stanoveno v kolektivní smlouvě). No a aby to nedopadlo tak, že budete 13 týdnů dřít, těšit se na dalších 13 týdnů placeného volna a místo toho dostanete výpověď, tak jí aspoň máte honorovanou 3-měsíčním odstupným.

0/0
22.9.2011 13:37

Bery

Hmm

A kde jsou ty zmeny, ktere pomohou zamestnancum ? ;-D

To bude jeste druhy dil clanku ? ;-)

+2/0
21.9.2011 8:38

ertz

Re: Hmm

Přesně tak. Další hůl na zaměstnance

+1/0
21.9.2011 9:14

garii v21.0 (limited edition)

Re: Hmm

A že su tak smělý, jak více by ještě zaměstnanci chtěli pomoct? Jako v Řecku? Platit za to, že přijdou včas do práce?

0/0
21.9.2011 9:17

::Radinn:

Re: Hmm

berte si hypotéky, berte si hypotéky... kdo mi dá hypo když budu mít smlouvu na dobu určitou?

0/0
21.9.2011 9:33

warken

Re: Hmm

Nikdo vas nenuti si hypoteku brat... Je to moznost, ne povinnost :)

Navic nase banky davaji hypoteku skoro kazdemu, pokud se rozsiri i smlouvy na dobu urcitou, tak s tim urcite tez nebudou mit problemy :-)

0/0
21.9.2011 9:49

Bery

Re: Hmm

Ano, je to moznost, ale pokud tu moznost nekdo vyuzit chce, tak se smlouvou na dobu urcitou ma ted proste smulu...

0/0
21.9.2011 9:58

warken

Re: Hmm

ale to neni vec, co by prece mel resit zakon... JE kazdeho vec, jak si chce financovat bydleni ci cokoliv jineho - ci zda chce bydlet v najmu...

Navic, jak rikam, nabidka tech uveru je siroka az az...

0/0
21.9.2011 10:10

ab3l

Re: Hmm

taky je každého věc, jak a zdali chce pracovat. na co nějaký odstupný, dovolená apod. že;-).

0/0
21.9.2011 12:52

kam!kaze_cze

Nikdo vas nenuti si hypoteku brat... ?

Takže pokud nemám kde bydlet,tak mne to nenutí si vzít hypotéku?Takhle uvažují většinou jen lidé co bydlení zdědili,nebo jim ho dal tatínek s maminkou,nebo obecně řečeno nikdy si ho sami nemuseli zaplatit.

0/0
21.9.2011 16:28

Bery

Re: Hmm

Mno, v prvnim odstavecku clanku se pise: "Změn je hodně, některé pomohou samotným zaměstnancům jiné zase firmám, některé nikomu."

Tak se ptam kdy budou publikovany ty zmeny, ktere pomohou zamestnancum... ;-)

+4/0
21.9.2011 9:57

CART09

Re: Hmm

Ne, nic takového neočekávám. Ale očekávám ochranu před zneužíváním ze strany zaměstnavatele. Já třeba dělám jednu a tutéž práci šest let, avšak před rokem jsem souhlasil s převodem pracovního místa do jiné firmy v téže skupině, což se udělalo výpovědí dohodou a následnou novou pracovní smlouvou. V tu dobu to žádné změny nepřinášelo. Ale je mi jasné, že když mne teď budou chtít vyhodit, tak dostanu menší odstupné, a nikde se nedovolám, protože "tu přece pracuju jen rok"... A podobně...

0/0
21.9.2011 10:32

warken

Re: Hmm

Uprimne, vubec nechapu, proc by neco jako odstupne melo existovat... Nechapu smysl odmenovani zamestnance za to, ze pro nej podnik uz nema misto :-)

0/0
21.9.2011 10:58

Bery

Re: Hmm

Je to neco jako kompenzace nerovnych podminek mezi zamestnancem a zamestnavatelem, protoze zamestnavatel vystupuje vzdy z pozice silnejsiho. Rovne podminky jejich vztahu bohuzel nelze dosahnout.

0/0
21.9.2011 11:02

warken

Re: Hmm

A v cem jsou ty podminky nerovne? Zamestnanec pozaduje praci, ja mu praci dodavam. Oba dva jsme ve vztahu dobrovolne, oba dva ho muzeme opustit, oba dva mame vuci sobe nejake zavazky. Takze pro odstupne nevidim uprimne moc smysl. Ja taky neplatil minulemu zamestnanci za to, ze jsem mu dal vypoved:-D Ne ze by mne samozrejme vadilo, ze bych dostal penize navic, ale logiku v tom nevidim:)

0/0
21.9.2011 11:09

warken

Re: Hmm

eeehm minulemu zamestnavateli :-D jsem se uz uspsal...

0/0
21.9.2011 11:14

Bery

Re: Hmm

V pohode, ja si to prelouskal. ;-)

0/0
21.9.2011 18:27

kam!kaze_cze

Re: Hmm

Evidentně nechápeš smysl a podstatu pracovní smlouvy.Do smluvního poměru vstupují oba dobrovolně,ale poté už jsou oba nuceni dodržovat smlouvu a zákony s ní spojené.Odstupné atd.

0/0
21.9.2011 16:33

Bery

Re: Hmm

Uzavreni pracovniho vztahu je pro obe strany dobrovolne, v teto casti souhlas. Nicmene jednostranne ukonceni jiz dobrovolne obvykle neni, ze ? Pokud dostane vypoved zamestnanec, znamena to pro nej ztratu soucasnych prijmu a pokud ma treba uver, tak mu muze hrozit exekuce a prakticky bankrot. Naplast ve forme znacne nizsi podpory od statu, na kterou si vsak platil odvody, ho nezachrani. Pokud dostane vypoved zamestnavatel, tak odchodem zamestnance je jeho bankrot opravdu velmi nepravdepodobny. Nejsou to tedy rovne podminky a zamestnanec je proto pomerne snadno vydiratelny. Zamestnavatel vystupuje jednoznacne z pozice silnejsiho, coz ma prave alespon trochu vyrovnavat to odstupne.

0/0
21.9.2011 18:27

TVK

Re: Hmm

Což mj. s 3-měsíční výpověsdní lhůtou nahrává v cyklických odvětvích k tomu, že zaměstnavatelé než by vytvářeli i třeba jen přechodná pracovní místa v době, kdy jdou zakázky nahoru, tak raději proplatí stávajícícím zaměstnancům přesčasy, víkendy a svátky. Protože je to vyjde levněji, než lidi nabrat a pak ve chvíli, kdy zakázky poklesnou, se jich nákladně a dlouho zbavovat (3 měsíce a odstupné k tomu).

0/0
21.9.2011 18:36

Bery

Re: Hmm

Jasne, ale od toho ty prescasy jsou. Zamestnanec neni nakladak, ktery si jednorazove pujcim a kdyz nepotrebuji, tak vratim. Nebo i kdyz ten nakladak poridim, tak kdyz nepotrebuji, tak jednoduse odstavim. Stale se na to divame jen z pohledu potreb zamestnavatele, ale potreby zamestnancu klidne ignorujeme. I zamestnanec ma nejake pozadavky na zivot a vyvoj do budoucna, pritom potrebuje staly a dlouhodoby prijem, protoze musi jist a ma dalsi nezbytne naklady. Neni to stroj a o tom to je. Bohuzel takovy uhel pohledu dost lidem chybi. Setkal jsem se i s pripadem, kery mi vypravel spoluzak. Delal vedouciho ve firme, kde dochazelo k vykyvum v mnozstvi zakazek, takze ho majitel obcas poslal na UP, aby tam najmul par kusu a jeste ve zkusebce se jich musel zase zbavit. Jenze ti lide tam sli pracovat s nadeji dlouhodobeho pracovniho vztahu... pritom uz predem bylo dano, ze nemaji sanci. Spoluzak uz tam nedela, protoze na to nemel zaludek.

0/0
21.9.2011 19:37

TVK

Re: Hmm

Ano, pohled zaměstnavatele je takový "náklaďák", protože soukromé firmy fungují za účelem zisku, není to zaopatřovací ústav. Prostě pokud stroj, technologie, majetek nebo konkrétní člověk nevydělávají, tak jsou pro firmu přítěží. A pohled firmy je o tom, že většina lidí pro ně má skutečně hodnotu stroje, který lze snadno odstavit, prodat, nahradit jiným. Pro zaměstnavatele je to jenom o poměru cena / výkon. Může se nám to nelíbit, ale takhle to prostě funguje. A pokud 2 lidi z deseti budou ochotni odvádět práci v kvalitě a množství, která firmě postačuje za almužnu, tak zbylých 8 se klidně může potento, ale firma zaměstná v prvé řadě ty dva.

A pokud má zaměstnanec nějaké potřeby a požadavky, tak přece zaměstnání je pouze jednou z možností, prostřednictvím které si může příjmy zajistit a své potřeby tak uspokojoval, od toho tu není zaměstnavatel. Ten musí jen plnit zákonné požadavky a to, co si s konkrétním člověkem dohodne.

0/0
21.9.2011 22:08





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že stát stále přispívá až 2000 Kč/rok na stavební spoření?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.