Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Irsku měl pohádkový plat, kvůli krizi dostal padáka. Teď je šperkař

Český architekt Filip Vaňas přišel do Irska před šesti lety s batohem na zádech a čerstvým vysokoškolským diplomem v kapse. V peněžence měl jeden tisíc eur. "Dalo se za to vyžít s trochou opatrnosti asi měsíc," říká. V té době byly v Irsku špičkové platy, pak přišla krize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Amos Kadlec KamPoMaturite

Nechtěl bych být tím člověk, co to po vás musí číst

Proč tolik zlých příspěvků. Ten člověk se vydal do světa jako čerstvý absolvent, uplatnil se ve svém oboru a pak v krizi dokázal rozjet nový business, který ho naplńuje a ještě ho živý. To je přeci velký úspěch a jeho šperky jsou nádherné. Víc lidí v Čechách by mělo mít odvahu něco sami vytvářet a dostat to na trh.

+1/0
23.12.2011 18:10

Nesmazatelny 2.0

Hmm

Já jenom nechápu, ty údajně vysoké životní náklady. Řekl bych, že je celkem jedno, jestli máte 18000 Kč čistého a za bydlení dáte desítku nebo máte 1600 eur a 900 padne na bydlení. Pořád je to cca půl platu. Na západě je dražší akorát bydlení a služby, auto a benzín stojí stejně a spousta věcí je i levnějších (elektronika, kosmetika, oblečení). Takže jestli vám při plus minus stejných cenách zůstane 8000 nebo 700 eur (=18000) je trochu rozdíl.

0/0
21.12.2011 22:02

Martynet

Re: Hmm

Vydelavam cca 5000 cisteho a moje pritelkyne cca 3000 cisteho... byt 4+kk platime 1100 mesicne... A pokud je tady neco vyrazne drazsi nez v Cesku... tak jedine chlast a ciga. Nastesti uz pres dva roky nehulim :-) Rekl bych tedy, ze zivotni uroven je vyssi nez v cesku :)EU

+1/0
22.12.2011 0:36

danax

marně se přemlouvám k risku

začít něco budovat sama po dřívějších zkušenostech s místními státními úředníky... asi ještě nějakou dobu budu zalezlej zaměstnanec.... a stěhovat se mi nechce

+1/0
21.12.2011 12:00

langusta1

Lehky zivot

Taky ziju v Irsku uz nejakej patek a nemuzu si stezovat. Plat kolem 1700e mesicne,pritelkyne na podpore,byt 2+1 za 560e mesicne. Co chceme a potrebujeme si koupime bez problemu,rozhodne neprezivame a nesetrime kazdou euro. Je tu sice draho,ale porad si myslim,ze v podobne situaci v CR by jsme si tak spokojene nezili.

+1/0
21.12.2011 5:19

mladej.milionar

Re: Lehky zivot

1700€ a víc není problém vydělat i v Česku, jenom to chce umět něco víc, než jen házet lopatou.

0/0
21.12.2011 15:59

Martynet

Take bydlim v Irsku...

a vubec mi neprijde, ze je nejaka krize. Ono bohate staci, kdyz si prestane clovek jen stezovat a misto toho poradne makne. Pracuji v prosperujici firme a mam se, rekl bych velmi dobre. Pokazde, kdyz se na par dni vratim domu tak jen posloucham jak si skoro vsichni stezujou a sve problemy svadi na zamestnavatele nebo na krizi. Nejlepsi je ale podivat se do zrcadla a udelat neco sam ze sebou.

A k te zmene profese... Na tom nevidim nic spatneho a rozhodne nevidim puvodni vzdelani jako zbytecne. Znam spoustu lidi co uplne zmenili profesi a je rozhodne lepsi, najit v zivote neco co me opravdu bavi, nez travit celej zivot nekde, kde mi to proste uplne nesedne.

+2/0
20.12.2011 23:59

Rubik1

Re: Take bydlim v Irsku...

Ne každá firma prosperuje pořád.

+2/0
21.12.2011 0:19

killian

.....

Já si myslím, že nejdůležitější je, pokud je sám spokojený. Nějak nechápu ty reakce na diskusi. Co vidím, tak se v Česku projevuje závist nejvíce v tom, že se daného člověka vždy snaží okolí zesměšnit. Mám například kamarádku, která pracuje v Bruselu a plat má kolem 6 tisíc EUR. Nějaký závistivec to vždy ale nemůže přenést přes srdce, tak vždycky má poznámky o nepotřebnosti její práce a podobných věcech. Je to podobné jako tady. Kluk se provinil jen tím, že napsal, že je spokojený a hned se v diskusi objevují reakce, že měl směšný nástupní plat (chtěl bych se těch borců zeptat kolik měli oni) nebo, že jeho pozice byla absolutně bezvýznamná.

+3/0
20.12.2011 22:47

oxon

Re: .....

....pokud kamarádka pracuje v Bruselu pro soukromou firmu žádný problém......;-)

+1/0
20.12.2011 22:55

killian

Re: .....

ne, pracuje pro Evropskou komisi. Já jsem ji měl vždycky rád, byla chytrá a celkem byla do toho zapálená. Já jsem takový nebyl, tak jsem s ní po bakaláři přestal studovat ;-D

0/0
20.12.2011 22:57

steve78

Re: .....

Pokud opravdu dělá pro EK, tak je její práce zbytečná i kdyby brala jen 1€ měsíčně a zaslouží si pohrdání. Pokud by dělala pro soukromou firmu a tam si dokázala svou prací vydělat oněch 6000€ tak pak by měla můj obdiv.

+3/0
21.12.2011 7:29

gyul

gyul

čtěte pořádně. v článku píše, že nastupoval jako kreslič (zpočátku jsem jen tahal čáry) ! o předešlé praxi ani Ň

v česku by na pozici kresliče bez praxe nastupoval tak za 15 tisíc hrubého nebo 100 kč hrubého na ŽL. Jako vedoucí projektu mohlo být cca dvojnásobek 30 tisíc. pokud proběhl obdobný růst v irsku, tak mohl mít 4 tis. eur/ měsíc a to už je slušný peníz.

ve stavebních oborech jsou nástupní platy pro lidi bez praxe nižší než v jiných technických oborech.

+1/0
20.12.2011 22:28

duncan_idaho

Re: gyul

Taky jsem si vsiml, ze hodne lidi ma problem s pochopenim psaneho textu. Si snad myslej, ze za ten nastupak tam delal celou dobu:)

Jasne, ze pohadkovej plat vypada jinak. Nicmene tento termin tam vsunul novinar.

Jinak mu preju hodne stesti. Mam podobne zkusenosti, akorat jsem si odnesl tucne odstupne.

+3/0
20.12.2011 22:35

Lotras rudý peklič český

Vratte se ....

Nečas už metly nachystal

+1/0
20.12.2011 21:32

rychtar

Dovolil bych si jen dodat ....

pozor pane, jakmile pretahnete desaty rok pobytu venku, uz se asi nikdy nevratite. My uz pretahli vice jak dvakrat ....... a nelitujeme ... ;-)

0/0
20.12.2011 20:11

MrViki

Re: Dovolil bych si jen dodat ....

No zvyknete si na všechno no.

0/0
20.12.2011 20:49

belgian chocolate

Re: Dovolil bych si jen dodat ....

Zvlášť na lepší se zvyká snadno.

0/0
20.12.2011 20:57

MrViki

Re: Dovolil bych si jen dodat ....

Jiste, ale to nemusi byt nutne tento pripad.

0/0
20.12.2011 20:58

Rubik1

Re: Dovolil bych si jen dodat ....

Stěhuje se těžko, když skončí doba prosperity a pohádkových platů. Máte totiž obvykle dům a ten plný věcí a potřebujete vše někam umístit. Do nějakého malého bytu v Čechách jen tak nepůjdete.

0/0
21.12.2011 0:22

hitcher

pohádkový plat ? ?

nejdřív sem si myslel, že má 26 tis. Eur měsíčně, to by potom pohádkový plat měl, ale ročně ?

navíc tam je drahý žití a i další věci jako jídlo, služby apod.

po zaplacení bydlení mu zbyde měsíčně nějakých cca 1500 Eur.

0/0
20.12.2011 18:41

Yanajedna

Re: pohádkový plat ? ?

těch 1500 mu zůstane po zdanění :)

+1/0
20.12.2011 19:34

assur-ubalit

Re: pohádkový plat ? ?

nesmysl... je to pod 33 000, takze jenom standard tax rate 20%... plus tax credit... pohadkovej plat to urcite nebyl, ja mel 35K od 2008 a zil jsem sice v pohodicce, ale na D4 to nebylo :)

jinak zajimavej clanek, ja prozil neco podobnyho, 2010 odstupny a konec, pak jsem dostal grant na college a letos sem zacal posledni rok BSc Information systems.. takze taky menim pole pusobnosti.. drzim irum (tem normalnim, ne junkies) palce...

+1/0
20.12.2011 21:46

sCZECH

Re: pohádkový plat ? ?

no ale to byl nastupni...jestli pak dokonce sefoval nejakemu tymu, tak to muselo sakra letet nahoru

0/0
20.12.2011 22:06

Gustav Nečas

pohádkový plat je věc relativní

Já za pohádkový plat považuji plat poslance. Není to jeho výší, je to spojenými prebendami. Také nemusí přijít do "práce" když se mu nechce, nemá za nic odpovědnost (natož aby něco dostal k úhradě co špatně odsouhlasil), imunita na všechno, do "práce "  může dorazit přímo z hospody a po čtyřech. Pak už tam jen sedí, brouzdá po netu a jen si hlídá, kdy má zvednout rukuku dle pokynu svého stranického předsedy. ;-)

+2/0
20.12.2011 18:25

Andee

Hm...

Kdyby byl fakt dobrej, měl by v Irsku několikanásobek a dneska by se podobně uživil i u nás... Rv

+1/0
20.12.2011 18:19

Gustav Nečas

možná kdyby si lidé školu platili

tak by si toho svého oboru více vážili.

Podle hesla co je zdarma nemá cenu.

+2/0
20.12.2011 18:05

Chudým bral, bohatým dával..(20)

Takže architekta teď dělá šperkař

chápu to správně jo ;-D

0/0
20.12.2011 14:37

Jánošíkův dech

Re: Takže architekta teď dělá šperkař

ty nejsi moc Cech, vid...

0/0
20.12.2011 18:10

oddTom

Re: Takže architekta teď dělá šperkař

architekt dela sperkare - sperkar dela architekta (architekta dela sperkar)...

0/0
20.12.2011 21:57

smet

nechápu a nevěřim

Teď už vědí, že to nebylo správné, ale viní za to politickou reprezentaci a banky, že je nevarovali

to si ze mě dělaj srandu ne? Nikdo je nevaroval? Mě taky nikdo nevaroval a vím že si nemám pujčit víc než dokážu splácet i s přihlédnutím že o práci přijdu (= proto jsi nepůjčuji vůbec). Pesně přístup Řeků a dalších .. život nad poměry a na dluh s bolestnym procitnutím a hledáním viníka všude kolem sebe. 8-o

+5/0
20.12.2011 14:01

2718

Re: nechápu a nevěřim

Souhlasím s Vámi. Problém ale je, že pokud si velká část populace kolem bere hypotéky - pro příklad na bydlení v Praze - tak to vyšroubuje ceny tak vysoko, že si jí musíte vzít taky, jinak budete bydlet ve vlastním někdy ve 40ti.

0/0
20.12.2011 16:10

mladej.milionar

Re: nechápu a nevěřim

a co je špatného na bydlení ve svém (bez hypo) ve 40 ? Tipuju, že většina dnešních dlužníků bude ráda, když barák doplatí do důchodu.

+1/0
20.12.2011 17:04

sCZECH

Re: nechápu a nevěřim

20 let ziti nekde na hnoji, aby si do tech 40ti neco rozumneho nasporil?

0/0
20.12.2011 22:08

Rubik1

Re: nechápu a nevěřim

To je opravdu blbost. Náhlá inflace vám úspory sežere. Na pořízení bydlení je nejlepší strategií rozumná hypotéka a starat se o dobrý příjem.

+1/0
21.12.2011 0:25

mladej.milionar

Re: nechápu a nevěřim

Proc na hnoji ? Bydlim v najmu a setrim, ne? Samozrejmne ze na to clovek musi mit plat, ale aspon nad nim nevisi hrozba exekuce a nenacpe bance x mega na urocich.

0/0
21.12.2011 15:53

špekovatec

Re: nechápu a nevěřim

No ono jde spíš o to, že rozdíl mezi nájmem a hypotékou je bezvýznamný. Tak proč si ji nevzít, že jo.

0/0
20.12.2011 17:10

mladej.milionar

Re: nechápu a nevěřim

třeba v takové Praze je rozdíl bezvýznamných 100% ;-D

0/0
20.12.2011 17:11

špekovatec

Re: nechápu a nevěřim

Možná sis toho ještě nevšim, asi jako pražák, ale jsou i jiná místa v čr než je praha. A kupodivu představ si, žijí tam i lidé;-D

0/0
20.12.2011 17:15

mladej.milionar

Re: nechápu a nevěřim

Mě to nemusíš říkat,  vlastním několik bytů i na menších městech. Rozdíl je i tam. Příklad: okresní město kolem 15tis obyvatel. Běžné ceny za byty 3+1 - cca 1.7 milionu, tzn. hypo cca 11tis měsíčně (vč. životka, poplatků, atd). Nájem toho samého 8tis., tzn hypo je skoro o 40% dražší. Hypo může být levnější než nájem tak max. na Mostecku, ale tam zase není práce ;-)

0/0
21.12.2011 15:27

lojzicekodvedle

Re: nechápu a nevěřim

protoze kdyz prestanes splacet hypo,tak mas na problemy zadelano a to na dost velke

0/0
20.12.2011 17:28

Funso

Re: nechápu a nevěřim

Jako, když neplatíš nájem tak tě z bytu nevyhodí?

0/0
20.12.2011 18:05

lojzicekodvedle

Re: nechápu a nevěřim

vyhodi samozrejme,ale nemas dluh treba milion na bedrech v pripade nesplacene hypoteky.

+1/0
20.12.2011 18:12

tajny agent

Rekl bych ,ze spis nechapete nez neverite ...

v Irsku byla situace na rozdil od Recka uplne jina ... nebyly problem statni finance ale soukrome banky ktere, kdyz praskla hypotecni bublina( proste vypujcene penize bank se prostavely, ceny vyhnali do nebes a take kvuli svetove krizi se narusilo splaceni) zacali mit financni problemy splacet to co si od jinych bank vypujcili ... cili soukromy sektor. Dopadlo to tak, ze stat se za banky zarucil a nalil do nich velke penize a to jsou problemy Irskeho statu. Musel si vypujcit aby mohl sanovat soukrome banky. Jinak v dobe krize poradci premierovi rikali, ze tu bublinu, na kterou byl upozornovan, ze se tim nemusi zabyvat,  ze proste si to trh prebere  ... ... a prebrat to museli irsti danovy platci. Tak vypada trh bez regulace.

+1/0
20.12.2011 18:06

oxon

Re: Rekl bych ,ze spis nechapete nez neverite ...

........to jo, ale irští danňový plátci si půjčovali taky.........;-)

0/0
20.12.2011 22:53

tajny agent

Re: Rekl bych ,ze spis nechapete nez neverite ...

To jo ... vypujcili si napr. na dum za 400 tisic euro co dnes stoji trebas 250 tisic ... .

0/0
21.12.2011 11:53

lojzicekodvedle

Re: Rekl bych ,ze spis nechapete nez neverite ...

u nas v CR je ta sama situace.Lidi maji hypo na 6 milionu a ted je odhad nemovitosti treba 4 miliony.staci se podivat treba na www.eurodrazby.cz.Kolik pujcila CS na hypo a kolik je nyni odhad,propad cen nemovitosti je klidne 50% behem 2-3 let.Temto chudakum zbydou oci pro plac,to je na vetev potom:-(

0/0
26.12.2011 20:55

voloda44

ajá myslel, že ho tam platili

princeznama nebo co :( to jsem to zbytečně otvíral

+2/0
20.12.2011 13:32

MrScully

Pohádkový plat?

Asi jsem slepý, ale nikde nevidím informace o pohádkovém platu. Vidím akorát informaci o jeho nástupním platu, ze kterého se po zaplacení bytu a jídla dá v Irsku jakž-takž vyžít (a prakticky nic neušetřit).

+5/0
20.12.2011 13:26

Arjan Peel

Re: Pohádkový plat?

Nebude to spíš náznak informace o platech redaktorů iDnes.cz...?

+1/0
20.12.2011 15:26





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.