Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Expert radí: Může vám firma vnutit nižší mzdu?

Krize nekončí, další a další firmy řeší svou existenci. Pokud se nechtějí zaměstnanců přímo zbavit, snižují jim peníze. Jaká práva má v takové situaci pracovník, vysvětluje advokát Jan Kozubek z právnické firmy Becker & Poliakoff.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pekelnicek

Termín oznámení

existuje nějaká daná lhůta, o kterou mi musí případné snížení mzdy zaměstnavatel oznámit?

měsíc dopředu,

nebo mi 31. řekne: od příštího měsíce nižší mzda o x % (x- Kč) anebo výpověď.

a teď přemýšlej, máš na to do konce šichty

0/0
8.8.2012 10:46

dusatka

ODMÍTNUTÍ SNÍŽENÍ MZDY

Z článku se dá vyvozovat, že zaměstnanec může snížení mzdy odmítnout. To je sice pravda, ale to je asi tak všechno, co může udělat. Pokud není mzda stanovena ve smlouvě (ale výměrem), zaměstnavatel na nějaké takové odmítnutí vůbec nemusí brát ohled a pokud se to zaměstnanci nelíbí, může podat výpověď on. Nemůže ovšem automaticky očekávat, že když "odmítne", dá mu zaměstnavatel výpověď s odstupným, to by byla čistě zaměstnavatelova dobrá vůle. Zaměstnanec totiž v takovém případě MUSÍ pracovat dál a za méně peněz.

0/0
18.7.2012 10:52

pbrodka

Já makala.- šéf kradl

Makala jsem jako servírka v jedné hospodě, za 50 na hod s tím, že spropitné bude servírek. Spropitného jsme se nikdy nedočkaly, záhadně nám mizlo pivo..... Pak jsme zjistily, že stejný problém měly i další tři servírky před náma A šéf? Dělal z nás blbečky, ale podle sebe soudím sebe- už tam nejsme- škoda jen , že není registr na špatné šéfy!!!!!!!!!!

0/0
15.7.2012 18:35

voloda44

sehnat kvalitního člověka je pořád

děsný problém... i když se jim platy budou zvyšovat :/

0/0
14.7.2012 14:50

PavlosPM

V anketě je každý chytrý, ale

ruku na srdce, pokud za vámi přijde ředitel a řekne, že vám sníží plat na X měsíců a nebo vás vyhodí, tak si myslím, že víc jak 99% lidí přikývne a raději bude mít o nějakou stovečku méně, než nemít vůbec nic. Takže si myslím, že to machrování nebudu zase až tak horké! 8-o

+1/−1
13.7.2012 23:33

Neutrální Nick

Re: V anketě je každý chytrý, ale

Podstatne je, proc prijde s takovym pozadavkem jen za tebou a ne za celou firmou. V drtive vetsine pripadu kvuli neuspokojivym pracovnim vysledkum dotycneho.

+2/−1
14.7.2012 8:13

mladej.milionar

Re: V anketě je každý chytrý, ale

R^

0/0
14.7.2012 10:51

Hroznej puberťák

Re: V anketě je každý chytrý, ale

Tak samozřejmě, když to bude jen o nějakou stovečku, bude mi to celkem šumák, to v podstatě aní nepoznám. Když to bude o víc, než jsem ochoten akceptovat, holt půjdu jinam. No a každý má tu hranici někde jinde.

0/0
15.7.2012 10:42

cokoo

Re: V anketě je každý chytrý, ale

Záleží o kolik by se mi mzda snížila. Tuto možnost v anketě neuvádí.

0/0
15.7.2012 12:58

ptolemaios14

Re: V anketě je každý chytrý, ale

mas pravdu,plat mi snizili o 50 procent do doby nez se povede lepe,uvidime.samo ze jsem kyvnul,co ma clovek delat,ale stale je to jeste dobre,clovek se musi jen uskromnit.takze misto 120000 ted jen 60000.jde to ale dre to.

0/0
10.8.2012 18:41

tayger

Takových firem je ale minimum

ve většině firem zacházejí se zaměstnanci jako s onucí. Pokud se chtějí člověka zbavit, přestože má smlouvu na neurčito, vyhrožují s paragrafy a mnohdy skutečně najdou důvody, jak to uhrát bez odškodnění. Je to pěkný humus, a zaměstnanec většinou nemá šanci se moc hájit, neboť důkazy chybí, a úředníkovi stačí jedna nevyplněná kolonka a vše se znovu opakuje bez výsledku.

+1/−1
13.7.2012 23:21

sunka007

Re: Takových firem je ale minimum

Primarni problem bych videl v lidech, ze si toto jednani nechaji libit. V minulosti jsem zazil nesolidni jednani firmy (vymyslena a nicim nepodlozena nahrada skody), vecer jsem se podival na web ohledne paragrafu, napsal dopis s vyjadrenim a firma hned hodila zpatecku. Clovek si proste nesmi nechat vsechno libit.

0/0
14.7.2012 13:07

ondrejlo86

To je zase rada...

příště prosím stručněji a neurčitěji.

Jinak osobně bych s tim, pokud by byla firma v potížích, problém neměl, ovšem přistoupil bych jen na dočasný snížení, dejme tomu 6 měsíců a pak o mzdě jednal znovu podle situace. Ale pokud zaměstnanec pracuje víc a líp než ostatní, je určitá pravděpodobnost, že tohle se ho týkat nebude. Ono ikdyž dojde na lámání chleba a firma je v krizi, tak zváží, jestli se jí vyplatí rektální alpinista s mizernejma pracovníma výsledkama víc nebo míň, než schopnej člověk, kterej sice ptáky nekouří, ale zato je na něj spoleh. Jenom trošku OT dotaz - po krizi začaly firmy poměrně dost nabírat zaměstnance, je všude obvyklý, že se často jedná o kamarádíčky a jiný protekční blbečky, který jsou i zadarmo drahý nebo je to výsada jen firmy, kde pracuju já?

+1/−1
13.7.2012 22:04

Neutrální Nick

Re: To je zase rada...

S tim jsem se nesetkal. Takhle jednaji jen firmy s hodne slabym a nekompetentnim vedenim... Divim se, ze se ti chvce v takove firme pracovat. Me by to velmi demotivovalo.

0/0
14.7.2012 8:16

cokoo

Re: To je zase rada...

Ono také záleží, jak jsou šéfové všímaví, jestli dokáží zaznamenat a rozeznat kvalitní výkon od předstírání práce a planého plkání o ničem a jaké mají preference. Jsou firmy, kde mají řitní alpinisté vyšší platy a celkově přednost před tichými a kvalitními pracovníky, jež doplácí na svou uzavřenost a tedy neschopnost se prodat. A nejedná se jen o firmy provozující podomní prodej či vnucování produktů a tzv. výhodných smluv.

0/0
15.7.2012 13:02

certik_bertik

no

je třeba mít dneska nějakou neobvyklou těžko nahraditelnou profesi, jako třeba marxismus-leninismus, nebo nějakýho starýho stbáka

0/0
13.7.2012 19:55

MrViki

Re: no

Staci umet neco odborneho, treba ceske a mezinarodni ucetnictvi a uz se s platem pod 100 tisic nedostanete.

0/0
15.7.2012 10:19

sama_pozitiva

Pochopitelné

Samozřejmě pohnutky podniku snížit mzdu chápu. Dilema výpověď nebo nižší mzdu jsem řešil dvakrát. Na snížení mzdy jsem přistoupil, ale samozřejmě taková situace pro mne znamenala automatické hledání si jiné práce.

+4/−1
13.7.2012 19:50

sunka007

Re: Pochopitelné

Clovek asi jedna podle veku. Pokud nema zavazky tak se vetsinou necha vyhodit s odstupnym a najde rychle novy job.

0/0
14.7.2012 13:10

Hroznej puberťák

Re: Pochopitelné

To je spíš otázka zajištění než věku.

0/0
15.7.2012 13:15

mladej.milionar

hmgoo

Mně firma nutí pouze vyšší mzdu. Kdyby mi zkusili vnutit nižší, tak se urazím a jdu dělat jinam. ;-O!

0/0
13.7.2012 16:15

sunka007

Re: hmgoo

Takto se muze zachobvat pouze ten, kdo ma nejake pracovni/odborne kvality a zna svoji cenu na trhu. To ale pro vetsinu lidi neplati, nebot jsou v praci snadno nahraditelni. To dalo vzniknout odborum.

+1/−1
13.7.2012 16:52

mroyko, build 1.0.005

Re: hmgoo

Vis, ale musis se nad odbory zamyslet vic do hloubky. Ty si jen demagog z druhe strany barikady. Kdyby treba ve Skodovce nebyly odbory meli by tam delnici platy jake maji? Ne delali by za min, protoze to je proste bezna mzda v CR. A ze by auta levnejsi nebyla je myslim jasne. Je to proste sdruzeni zamestnancu. Protoze s jednim zamestnancem si firma vytre hrave ... a taky to zrovna v delnickych profesich zkousi rekl bych dost.

To co je ale ve vedeni odboru za lidi a jake maji cile to je vec jina. Ale odbory jako sdruzeni zamestnancu je vec dobra. Cili vnitrofiremni odbory rozhodne ano, u narodnich si tak jistej nejsem. No a to co nektere svazy pak predvadi u nas, lepsi nekomentovat....

+1/−1
13.7.2012 18:06

generál Failure

Re: hmgoo

Neměli. A auta by tím pádem byly levnější. A já bych měl víc peněz, protože bych a) měl levnější auto, b) větší dividendu, protože mám několik akcií ;-D

+2/−1
13.7.2012 22:46

certik_bertik

Re: hmgoo

všichni jsou snadno nahraditelní není problém dneska sehnat kohokoliv

0/0
13.7.2012 19:50

mladej.milionar

Re: hmgoo

Rv to možná platí pro nějakého manuála u pásu, ale opravdového odborníka/specialistu musíte zaplatit a i tak se hledá velmi obtížně.

0/0
14.7.2012 10:53

certik_bertik

Re: hmgoo

a v jakých oborech? Samozřejmě nevíc dostanou manažeři, ale většina těch technických specialistů těžko kdy dostanou 20 kkč, na těch nabídkách na pracovních portálech je vždycky jedna věc ale realita je jiná. to tam přijdete a řeknou vám berete 15, buď ber nebo vodpal

0/0
14.7.2012 11:24

sunka007

Re: hmgoo

Obavam se, ze pokud je nekdo specialitou tak za 20 tis dela z nedostatku prehledu o vysi mezd nebo si neumi rici o vic. A pokud mu nekde nabizi 15 tis tak nema cenu s takovou firmou vubec jednat.

0/0
14.7.2012 13:40

certik_bertik

Re: hmgoo

tak někde pracovat musíte že?a je lepší pracovat někde lopatou než brát podporu

0/0
14.7.2012 13:48

mladej.milionar

Re: hmgoo

Technický ,,specialista", který těžko dostane 20k hrubého, asi nebude zase takový specialista :-P A firma, která takto schválně mlží na to sama brzy dojede. Za 15 tam žádnou kvalitu neseženou.

0/0
17.7.2012 15:04

certik_bertik

Re: hmgoo

tak si zkuste dneska tu práci najít, když se podíváte co je dneska k dispozici tak uvidíte sám že to není žádná hitparáda

0/0
17.7.2012 15:16

mladej.milionar

Re: hmgoo

Já nikdy s hledáním práce problém neměl a to ani v době vrcholící krize, kdy těch nabídek opravdu moc nebylo. Dnes je to o dost lepší. Spíše je problém sehnat kvalitního člověka i v případě, že by na dané pozici byl zaplacen nadprůměrně (60k+). Hodně lidí má přehnané sebevědomí a lžou ohledně zkušeností a jazyků, to se pak člověk na pohovorech nestačí divit, co mu tam chodí.

0/0
18.7.2012 9:11

cokoo

Re: hmgoo

A také člověk pracující v soukromém sektoru. Kdo má tabulkový plat, ten si nevyjedná ani ň, i kdyby měl červený diplom, byl pracovitý jak pilná včela a měl IQ 1000, kdo pracuje jen za provize, či úkolovou mzdu jakbysmet (nemáš udělaný předepsaný počet tak smůla nechytáš se a pal). Osoby manuálně pracující s maximálně výučním listem (např. prodavačky či dělnice) též. Samosebou muži do 35 let to mají nejsnažší. U žen dělá často šéf drahoty a má spoustu výmluv, proč nemůže atd.

0/0
15.7.2012 13:08

certik_bertik

Re: hmgoo

žádný problém, dneska čekaj za bránou mraky lidí ochotní dělat za míň

0/0
13.7.2012 19:53

mladej.milionar

Re: hmgoo

To jsem v první práci poslouchal taky. Tak jsme jim řekli, ať jim jdou otevřít, aby se za tou branou všichni ti uchazeči neumačkali. Žádnej tam nebyl ;-D A pak když jsem dal výpověď, mi ještě volali, jestli si to nerozmyslím, že mi přidají, že nikoho nemohou najít ;-D:-P Kvalitních lidí je stále nedostatek.

0/0
14.7.2012 10:55

certik_bertik

Re: hmgoo

v ČR se nedělá zase nic tak náročnýho aby to nezvládnul člověk kdo to umí aspoň s lopatou

0/0
14.7.2012 11:25

mladej.milionar

Re: hmgoo

Tak to naštěstí není. Lopata by toho u nás v práci moc nevymyslela.

0/0
17.7.2012 15:06

certik_bertik

Re: hmgoo

no lidi vymyslí lecos i mimo práci, občas nestačím zírat

0/0
17.7.2012 15:15

houpacikonik

u státní podniků ...

naprosto běžná praxe ... kam ty zbylé peníze jdou ... odpovězte si sami ;-)

0/0
13.7.2012 15:57

Return

Nechceš přijmout nižší mzdu?

Založ si svou firmu,a vyplácej mzdy sám! ;-D

0/0
13.7.2012 15:02

sunka007

Re: Nechceš přijmout nižší mzdu?

Nebo prejdi ke konkurenci, ktera te umi zaplatit ;-)

+4/−1
13.7.2012 16:36

mladej.milionar

Re: Nechceš přijmout nižší mzdu?

nejlepší způsob, jak skokově zvýšit svůj plat R^ ale certik-bertik bude tvrdit, že konurence nikoho nenabírá, protože práce není a uchazečů je kvanta. :-) Fakt by mě zajímalo, v jakém oboru a v jaké lokalitě tento úkaz pracuje.

0/0
14.7.2012 10:56

pan vomáčka

pošahaný svět

strana A něco chce a na oplátku něco nabízí, strana B něco chce a na oplátku něco nabízí. pokud se poptávka a nabídka potkají, strany A a B uzavřou obchod. tisíce let fungující princip, kterému vděčíme za život mimo jeskyně, dostává v dnešním pošahaném světě pěkně na frak. lidé se domnívají, že strana B, pokud je na tom "hůře" než A, má jakési pošahané právo na uzavření obchodu s A i přesto, že straně B podmínky nevvhovují a tedy se straně A nařídí co může a nemůže chtít a co může a nemůže nabízet. 8-o v dnešním pošahaném světě totiž lidé rádi vymění svobodu za snížení úrovně úspěšnějších (nevědomky tím ovšem snižují i svoji úroveň). už aby byla válka...

+2/−1
13.7.2012 13:44

jidany

Re: pošahaný svět

ten závěr jste tedy značně přepísk´ - doufám, že to opravdu nebylo myšleno vážněRv

0/0
13.7.2012 13:56

Neutrální Nick

Re: pošahaný svět

Je pravda, že lidé v ČR si neuvědomují, jak zatraceně dobře se mají.

V médiích čteme "katastrofické" zprávy o tom, že se nám dnes žije stejně jako loni a že je to hrozná tragédie, když se rok od roku nemáme lépe a lépe.

+5/−1
13.7.2012 14:14

Tobinka2.0

Re: pošahaný svět

Hezky řečeno..

0/0
13.7.2012 15:34

jidany

Re: pošahaný svět

naprostý souhlas!

0/0
13.7.2012 18:31

Albert Zweistein

Co je mě po tom, že firma nemá peníze na mzdy?

ať si někde půjčí nebo ať nezaměstnává lidi. Pravdu se stejně nikdo nikdy nedozví, od zaměstnavatele to může být jen vychytralý nátlak a nářek, jak si snížit náklady a vydělat. Těmhle podvodníkům se věřit nedá, jak nemají peníze na výplaty, tak pryč tam odsud - co nejrychlejiR^

+4/−1
13.7.2012 13:14

jesterkasploutvema

Re: Co je mě po tom, že firma nemá peníze na mzdy?

zapomínáte na ten fakt, že zaměstnanecký poměr je poměrem smluvním. Pokud se chce zaměstnavatel dohodnout na snížení mzdy, je to stejně relevantní, jako když chce zaměstnanec vyšší mzdu, nebo dotaci na stravenky, penzijní spoření atd atd.

Zaměstnavatel NEMÁ povinnost držet se jednou daných podmínek a je jeho právem podmínky, dle možností a také dle vývoje na trhu práce, stejně jako zaměstnanec.

Tvrdit, že zaměstnavatel má jen povinnosit, nikoliv však práva, je cesta před rok 1989, respektive do obráceného obrazu feudalismu.

+9/−1
13.7.2012 13:24

FiS95

Re: Co je mě po tom, že firma nemá peníze na mzdy?

Co je Vám potom? Já Vám to řeknu jednoduše. Co firma nemá, to nevyplatí. A ta rada nezaměstnávat lidi, to už je taky napadlo. A Vy si můžete vybrat. Buď už nebudete zaměstnancem, tedy jste schopen najít si jin zaměstnání s lepšími podmínkami a nebo nejste a přistoupíte tedy na nižší mzdu.

+1/−1
13.7.2012 13:41





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že půjčku můžete vyřídit kompletně on-line?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.